دو سه سالی است عنوان شغلی جدیدی بنام مدیر اداره دیجیتال (Chief Digital Officer) یا CDO دنیای آی تی را به خود مشغول کرده و به نوشته گارتنر تا سال 2015 بیش از 25 درصد از سازمانها این عنوان شغلی را در کمپانی خود خواهند داشت.

به یک تعبیر CDO بعنوان دست راست مدیر اجرایی (CEO) بوده که بر طیف وسیعی از استراتژی های دیجیتال و تغییرات در حال اجرا در سراسر سازمان نظارت می کند و عامل موثری در موفقیتهای مدیر اجرایی سازمان دارد.
یک کمپانی باید با فن آوریهای در حال تغییر و رفتار مصرف کننده خود را همگام سازد و استراتژی های بیزینس سازمانها با استراتژی های دیجیتالی در هم آمیخته است که خود را نه تنها در وب، بلکه در سیستم های موبایل، شبکه های اجتماعی و نوآوریهای دائمی نشان می دهد و برای مقابله با این چالش ها کمپانی ها به طور فزاینده ای به فردی که بعنوان رئیس اداره دیجیتال بتواند تمام این کارها را هندل کند، نیاز دارند.
از آن سو نیز مشتریان هنگام خرید محصولات(در هر کجا، در هر زمان و به هر نحو ممکن) ، نیاز به اطلاعات کاملا fresh و تازه دارند. بیش از 200 میلیون آیفون و تلفن های مبتنی بر سیستم عامل آندروید در بازار اسمارتفون ها به فروش رفته و تب بازار هم فروکش نمی کند. در معنای سنتی "دیجیتال" موقعیتی است درون بازاریابی که به تقاضاهای آنلاین پاسخ می داد. اما در دو سال اخیر نقشی بنام CDO بوجد آمده که دست راست مدیر اجرایی بوده  و نقشی بعنوان ابزار آینده سازمان به خود گرفته است.

برای کمپانی های خرد و بخش های تفریحی، "دیجیتال" سریعترین درآمد را به ارمغان می آورد و در اینجا نقش حیاتی مدیر اداره دیجیتال مشخص می شود.

ابتدا به ساکن در برخی کمپانی ها مدیر اداره دیجیتال استخدام شد برای اینکه بتواند کمپانی را از مرحله گذار از سنتی به دیجیتال کمک کند و شرایط را برای رشد دیجیتالی مهیا کند.
فراست دیجیتال، چاشنی مدیریتی برای CDO است که درون کسب و کار و در مقیاس بزرگ و در سراسر سازمان محل خدمت، بکار می بندد. این نوعی رهبری جدید درون سازمانی است و پیدا کردن چنین فردی سخت بوده و برای حفظ این فرد در نقش پر مخاطره اش و در نهایت آماده کردن او بعنوان جانشین مدیر اجرایی (CEO) باید تلاش مضاعف صورت پذیرد.
تجربه عملیاتی، مهارتهای مدیریتی، متفکر استراتژیست و راهبری بیزینس به سوی آینده مبتنی بر تکنولوژی از دیگر ویژگی های منحصر بفرد مدیر اداره دیجیتال است که باید به آن توجه شود.
درخواست استخدام CDO در سطح جهانی حائز اهمیت است. رشد تقاضا برای این عنوان شغلی در امریکا و اروپا بالاست (و البته در آسیا بالنسبه کمتر). دلیل کمتر بودن این عنوان در آسیا این است که چنین فردی لااقل ترجیح می دهد خودش مستقلا بیزینس تاسیس کند تا اینکه بعنوان دست راست مدیر اجرایی فعالیت نماید.
گارتنر اخیرا در سمپوزیوم iTxpo 2012 اعلام کرد تا سال 2015 حدود 25 درصد از سازمانها CDO خواهند داشت.
در سالهای 2000 دو عنوان شغلی مدیر اطلاعات (Chief Information Officer) ، و مدیر تکنولوژی (Chief Technology Officer) ظهور پیدا کرد. بسته به محیط کاری هر کدام از این افراد تحت عناوین شغلی مذکور وظایف اجرایی گسترده ای را انجام دادند. مدیریت بر سیستم های اطلاعات و  آی تی را معمولا CIO انجام داده و به مدیر تکنولوژی وظیفه ای خاص و بیشتر تکنیکی و فنی سپرده شده است. از نگاه بیرونی به همه اینها تحت عنوان آی تی نگریسته شده است. اما CDO در طول تحول و تکامل تکنولوژیکی ظاهر شده  و بیزینس آنالوگ را به دیجیتال مبدل می سازد و اپلیکیشن های موبایل، شبکه های اجتماعی و اجناس دیجیتال و مدیریت اطلاعات تحت وب و بازاریابی تحت وب را نیز پشتیبانی می کند.
دیوید ویلیس قائم مقام در موسسه گارتنر می گوید در دهه پیش رو CDO مهمترین نقش را برای یک سازمان بعد از مدیریت اجرایی بازی می کند و رهبران آی تی این فرصت استثنایی را دارند که این نقش را مطابق آنچه فکر می کنند تعریف کنند.
جایی که یک انترپرایز مشتریان خود را و درخواستهای آنها را ملاقات می کند، جایی که درآمد ها تولید می شود و ماموریت ها انجام می شود, در این موقعیتها استراتژی های دیجیتال خود را نشان می دهد و البته نقش CDO بعنوان گرداننده این استراتژی ها خود را نشان می دهد.
 
بهره وری و نو آوری است که نقش ها و وظایف CDO را مشخص می کند نه زیرساخت و سخت افزار(که وظایف CIO و CTO را مشخص می کند).
امروزه تکنولوژی برتر یعنی میزان فراگیری و ارزان تر بودن. و مشکلی که قابل حل نیست، این است که با جدیدترین سخت افزارها یا پرش شعار گونه روی جدیدترین محصولات، (به جای نوآوری واقعی)کاری از پیش نمی رود.
و کسی که با استفاده از هوش خود بهترین راه حل را برای کسب ارزانترین و فراگیر ترین تکنولوژی بکار می بندد کسی نیست جز CDO!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • meme IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    6 0
    خيلي اين عناوين ديجيتالي قشنگه ، اما حيف كه تو كشور ما فقط همه چيزش ظاهريه!!! نمي خوام نوميدانه صحبت كنم اما "بهره وری و نو آوری" !!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    2 0
    ناراحت نباش از فردا تو هر اداره دولتی یه پست به این اسم درست میکنن و فک و فامیل و میارن سرکار