دبیر علمی همایش پرستار حرفه‌ای، حرفه‌ پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان: کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، نیاز به گسترش رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ دکتر ملیحه کدیور، دبیر علمی همایش "پرستار حرفه ای، حرفه پرستاری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان" که امروز در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در طی دهه های اخیر پیشرفت های زیادی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ایجاد شده است. مراقبت نوزادان نارس یکی از چالش هایی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

این فوق تخصص نوزادان گفت: تولد نوزادان نارس و کم ورزن ممکن است تنها شانس یک خانواده برای داشتن فرزند است. این مسئله نشانگر میزان اهمیت مراقبت های ارائه شده به نوزادان نارس در بخش های مراقبت ویژه نوزادان است. نوزادانی که قرار بوده در رحم و در محیطی امن دوران تکامل را سپری کنند، امروز در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند و دوران تکامل خود را در این بخش ها می گذارنند. بنابراین نیاز بخش های مراقبت های ویژه نوزادان در حال پیشرفت است و انتظار خانواده ها نیز افزایش یافته است.

او گفت: کسانی که در حوزه مراقبت نوزادان فعالیت می‌کنند، نیاز به آشنایی با فناوری‌ها و داروهای مختلف داشته و به دلیل پیچیدگی‌های این بیماری‌ها باید با بیماری‌های گوناگون از جهات مختلف آشنا باشند.

کدیور از تغییر در نوع مراقبت در طی دهه های اخیر سخن گفت: زمانی فقط بقای نوزاد مطرح بود، اما در سال های اخیر کیفیت زندگی و نوع زنده ماندن نوزاد اهمیت دارد. امروز مهم است که چطور نوزاد زنده نگهداشته می شود و با چه شرایطی زندگی کند. مداخلات کمتر، آرامش بیشتر و مراقبت با رویکرد تکاملی رویکردی است که امروزه در مراقبت از نوزادان دارای اهمیت است. پژوهش های گسترده و ارزیابی نقش پرستاران در کاهش عوارض؛ نشان داده است که نقش پرستاران در سلامت نوزادان بسیار اهمیت دارد. حضور 24 ساعته پرستاران در مراقبت از نوزادان باعث مراقبت بهینه از آنها خواهد بود.

مدیر گروه پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان از حضور پرستاران در دوره های آموزشی کوتاه مدت و هدف دار با اولویت برنامه های کشوری و کاربردی و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان به عنوان راه های توانمندسازی پرستاران یاد کرد.

او به ایجاد دوره مراقبت های ویژه نوزادان اشاره کرد و گفت: در سال 1388 دوره مراقبت های ویژه نوزادان در 8 مرکز آموزشی راه اندازی شده است و تقریباً چهارمین دوره دانشجویان آن پذیرفته شده اند. هدف این است که فارغ التحصیلان این رشته ها بتوانند در بخش های مراقبت های ویژه ارائه مراقبت کنند.

این فوق تخصص نوزادان یاد آور شد: سالانه بالغ بر یک میلیون و 400 هزار نوزاد در ایران متولد می شود. به همین دلیل مراقبت مناسب تر نیازمند پرستاران مجرب و آموزش دیده تر است. کاهش میزان مرگ و میر نوزادان یکی از اهداف نظام سلامت است. برای رسیدن به اهداف هزاره که یکی از آنها کاهش مرگ و میر به دو سوم است؛ نیاز به همت جمعی است. در افق 1404 و برنامه 20 ساله نیز که مبتنی بر سرآمد شدن ایران در منطقه است این مسئله مورد توجه و تاکید است.

او  گفت: یکی از مسائل مهم در برگزاری این همایش، اهمیت حرفه پرستاری است. همانطور که قضاوت و آموزش اهمیت زیادی دارند ، پزشکی و پرستاری نیز نقش بسیار مهمی دارند.
دبیر علمی همایش افزود: در این همایش 200 مقاله پژوهشی ارائه شده و 6 کارگاه آموزشی اهم از رویکرد اخلاق، الگوهای مراقبتی، استفاده از بحث آی تی در حیطه مراقبت های ویژه نوزادان همزمان در حال برگزاری است.
او از تقدیر از پرستاران نمونه ای که از طرف دفتر پرستاری وزارت بهداشت معرفی شدند، در روز آخر همایش خبر داد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =