وال استریت گزارشی چاپ کرده مبنی بر اینکه در سال 2010 و بعد از آلوده شدن سیستم های نفتی و صنعتی ایران به استاکس نت، این بدافزار گریبان یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی دنیا – شورون Chevron – را نیز گرفت.

بر اساس این گزارش استاکس نت که توسط امریکا و اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای نظنز و سایر صنایع ایران ساخته و توزیع شد، بعد از هجوم به سیستم های ایرانی و بر اساس ساختار تعریف شده اش، به سوی شرکت نفتی شورون نیز حمله ور شده که در انی بین بدلیل اینکه برخی تعاریف یا این شبکه همخوانی نداشت، نتوانست آسیبی به شورون بزند.
مطابق گفته کارشناسان استاکس نت برای توزیع و آسیب رسانی دو فاکتور نیاز داشت. این دو فاکتور کارت شبکه ای بود که روی سیستم های ایرانی نصب شده بود (و هنوز هم هست) و همچنین برنامه کنترلینگ  زیمنس (Siemens programmable logic controllers) یا PLCS که استاکس نت بعد از آلودگی روی این دو تمرکز کرده و حملات خود را ممتد می کرد.
به نوشته وال استریت این دو فاکتور در سیستم های آی تی شورون موجود نبوده است و بعد از ورود بدافزار فقط آلودگی و نه تخریب صورت گرفته است.
مارک کولمل مدیر عمومی در شورون به وال استریت گفته اندکی بعد از جولای 2010 شبکه انها آلوده شده اما بسیار کوتاه بوده است. وی توضیح نداده است که شبکه آنها را چه کسی و چگونه بعد از آلودگی کوتاه ، پاکسازی کرده است. مارک به مجله CIO همچنین گفته دولت امریکا نیز نمی دانسته دامنه شیوع ویروس چه میزان خواهد بود و ممکن است گریبان دیگران را نیز بگیرد.
مورگان کرینک لاو سخنگوی شورون نیز گفته ما سیستم خود را از چنین تهدیداتی محافظت کرده بودیم. به گفته کارشناسان این بدان معنا است که استاکس نت طوری طراحی شده که خودی و غیر خودی را تشخیص داده است.
راست یا دروغ هزینه محو کردن استاکس نت برای شورون زیاد بوده که کولمل دست به انتقاد از دولت امریکا در این زمینه زده است.
کمپانی کسپرسکی معتقد است دوخو، فلیم و گاس سه بدافزاری که از دل استاکس نت بیرون آمده اند که ممکن است سایر صنایع مشابه شورون را نیز آلوده کرده باشند که البته این موضوع بعد ها رسانه ای خواهد شد.
56501
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    11 0
    بارها شده ویروس رو شرکتهای دیگه کشف کردن و کسپرسکی فقط خبرسازی کرده . جدی نگیرید .