پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت:

روساي جمهور ايران و اندونزي در ديدار دوجانبه مهمترين مسائل منطقه اي و راههاي گسترش روابط دو كشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر همكاري و هماهنگي نزديك ايران و اندونزي براي اصلاح ساختارهاي ناعادلانه حاكم بر جهان تاكيد كردند.
محمود احمدي نژاد در ملاقات با يوديودنو، رييس جمهور اندونزي ضمن تقدير از ميزباني و برگزاري مناسب اجلاس مجمع دموكراسي بالي اظهار داشت: اين مجمع ابتكار بسيار خوبي بود و اميدواريم به سرعت جايگاه خود را در مناسبات جهاني پيدا كند.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دموكراسي به معناي حاكميت مردم نمي‌تواند تحميلي بوده و يا با شيوه خاصي در دنيا ارائه شود، گفت: فرهنگ، سنتهاي ملل مختلف، عدالت و انسانيت نقش اصلي را در ايجاد دموكراسي ايفا مي‌كند.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه ايران و اندونزي همواره روابط خوبي با يكديگر داشته و در واقع از يك خاستگاه و جبهه فرهنگي برخوردارند، تصريح كرد: هيچ نقطه منفي در روابط ايران و اندونزي وجود ندارد و دو كشور نمي‌توانند با يكديگر دوست و برادر نباشند.
رييس‌جمهور افزود: گسترش همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و اندونزي به عنوان دو بازوي قوي در غرب و شرق آسيا به ويژه در دوره‌اي كه نظام يكسويه جهان به پايان راه خود رسيده و بايد نظام جديدي جايگزين آن شود، مطمئنا به نفع دو كشور و كشورهاي قاره آسيا خواهد بود.
احمدي نژاد اظهار داشت: به طور يقين اندونزي و ايران هرگز حاضر نيستند نظام يكطرفه جهان و سلطه‌گري را بپذيرند از اين رو بايد به دنبال برقراري نظام نويني در جهان باشيم كه خوشبختانه اجلاس دموكراسي بالي نيز عملكردي در اين راستا از خود به نمايش گذاشت.
رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه در زمينه‌هاي سياسي روابط ديپلماتيك بسيار خوبي ميان جمهوري اسلامي ايران و اندونزي برقرار است، گفت: امروز اين فرصت و ظرفيت به طور كافي در دو كشور مهياست تا روابط خوب خود در حوزه ديپلماسي را به صحنه‌هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي نيز گسترش دهيم.
احمدي نژاد با اشاره به زمينه هاي اقتصادي رو به گسترش ايران و اندونزي، بر لزوم تقويت و ارتقاء سطح روابط تجاري ميان دو كشور تاكيد كرد .
وي همچنين با اشاره به زمينه‌هاي موجود براي تقويت و توسعه همكاري هاي فرهنگي ميان ايران و اندونزي، اظهار داشت: هر دو كشور اسلامي بوده و از تعصبات قومي و قبيله‌اي دور هستند و افراط‌گرايي و توسعه‌طلبي در آنها وجود ندارد؛ ايران و اندونزي مي‌توانند با برگزاري مراسم هاي مشترك و هفته‌هاي فرهنگي به گسترش اسلام ناب كمك كنند.
احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به نقش و مسووليتهاي جمهوري اسلامي ايران و اندونزي در عرصه بين‌الملل با توجه به جايگاه برجسته دو كشور در منطقه و سطح جهان، گفت: امروز اوضاع بين‌المللي به هم ريخته و يك جانبه گرايي موجود در جهان به تمامي ملتهاي مستقل فشار مي‌آورد كه مي توان براي مقابله و رويارويي با آن و گسترش اسلام ناب در جهان و بخصوص در زمينه حل مسائل كشورهاي مسلمان همكاري هاي خوبي را هم در آسيا و هم در صحنه بين‌الملل به انجام رساند و ايفاي نقش كرد.
وي با بيان اينكه اوضاع و شرايط در برخي از كشورهاي مسلمان از جمله سوريه، بحرين ، يمن، افغانستان، پاكستان و عراق به گونه اي است كه روزانه عده زيادي از مردم در اين كشورها كشته مي شوند، گفت: معتقدم مي توان با همكاري و كمك يكديگر برنامه اي براي كمك به ايجاد صلح و برادري در اين مناطق طراحي كرد.
احمدي نژاد با اشاره به مسائل و تحولات سوريه اين موضوع را يكي از مباحث مهم صورت گرفته در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران عنوان كرد و اظهار داشت: امروز در سوريه، روش جنگ و درگيري، در پيش گرفته شده است و برخي كشورها نيز با ارسال سلاح و حمايت از گروهها به ايجاد جنگ در اين كشور تشويق مي‌كنند، معتقديم جنگ و درگيري هرگز روش خوبي نبوده و اگر هر گروهي با جنگ به قدرت برسد اين به معناي ادامه درگيري‌ها خواهد بود.
رييس جمهور ايجاد تفاهم ملي در سوريه را به عنوان راهكار اصلي حل مسائل و مشكلات در اين كشور برشمرد و گفت: طرفين درگير بايد بر نقش اداره كشور با يكديگر تفاهم كنند. اين چيزي است كه تنها از طريق انتخابات آزاد محقق مي شود؛ چرا كه هر اتفاق خوبي كه بخواهد در سوريه رخ دهد بايد با پايان درگيري ها و شروع گفتگو ميان طرفين همراه باشد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: بايد همه كشورهاي تاثيرگذار در منطقه تلاش كرده تا طرفين درگير در سوريه را به گفتگو ، تفاهم و پايان خشونتها دعوت كنند.
رييس جمهور با بيان اينكه غربيها از شرايط فعلي سوريه خرسند هستند چرا كه اين شرايط مقدمه اي براي ايجاد جنگ مذهبي در منطقه است، تصريح كرد: مستكبران هرگز نمي خواهند هيچ يك از كشورهاي مستقل، پيشرفته و قدرتمند باشند و در اين راستا در حال تلاش براي گسترش و ايجاد درگيري‌هاي مذهبي در منطقه مي باشند؛ البته آنها از اين حركات نيز سودي نخواهند برد و تنها راه خنثي كردن اقدامات آنان تفاهم و گسترش دوستي ها است.
يوديودنو ، رييس جمهور اندونزي نيز در اين ديدار ضمن تقدير از حضور جمهوري اسلامي ايران در اجلاس مجمع دموكراسي بالي برگزاري موفق شانزدهمين اجلاس عدم تعهد در ايران را به دكتر احمدي نژاد تبريك گفت و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران و اندونزي روابط بسيار مناسب و خوبي با يكديگر دارند و ما از اين جهت بسيار خرسند هستيم و در جهت گسترش همكاري ها و ارتقاء سطح مناسبات همه جانبه تلاش خواهيم كرد.
رييس‌جمهور اندونزي با بيان اينكه جهان امروز از لحاظ سياسي، اجتماعي و نظامي و نهادهاي موجود در عرصه بين الملل ، عدالتمند نيست تصريح كرد: امروز ملتها با دنيايي مواجه اند كه در آن تنها 5 كشور از حق وتو برخوردار بوده و اين هرگز عدالت را به همراه نخواهد داشت.
 
وي با تاكيد بر اينكه بايد نظام جديدي در دنيا شكل بگيرد كه حركت آن به سمت عدالت باشد، گفت: راهكار رسيدن به اين نقطه گسترش همكاري هاي دوجانبه و بين المللي ميان كشورهاست و اميدوارم تمركز و هدف گذاري مناسبي در اين راستا براي ارتقاء سطح مناسبات ميان ايران و اندونزي توسط مسوولان دو كشور اتخاذ شود.
يوديودنو اظهار داشت: ظرفيت هاي زيادي براي توسعه روابط ميان ايران و اندونزي وجود دارد كه بايد از آنها به نحو احسن استفاده كرد.
رييس جمهور اندونزي همچنين بر حل مسائل موجود در منطقه با تكيه بر اراده مردم و بدون دخالت بيگانگان تاكيد كرد و گفت: موضع اندونزي در قبال مسائل سوريه، پايان زودهنگام درگيري ها و تمركز براي ايجاد يك روند سياسي مناسب براي اعمال حقوق مردم است.  
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =