ایسنا نوشت:

نماینده‌ی مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها پس از برگزیده شدن در انتخاباتی که 30 آبان‌ماه برگزار شد، در گفت‌و‌گو یی ارزیابی خود از انتخابات را این‌گونه توضیح داد: تحلیل این انتخابات بستگی به این دارد که از کدام زاویه به آن نگاه کنیم و با کدام شاخص آن را ارزیابی کنیم، مثلا اگر سیاسی تحلیل کنیم، پیروزی اصولگرایان بود و با توجه به آن‌که اصلاح‌طلبان،‌ اصولا نامزدی نداشتند پیروزی اصولگرایان میانه در مقابل اصولگرایان رادیکال بود، مانند همان چیزی که چندماه قبل در ماجرای انتخابات هیأت رییسه‌ی مجلس شاهد بودیم. در هر صورت، این نشان می‌دهد که اهالی رسانه به اصولگرایان اعتماد دارند.


او ادامه داد: اگر براساس مدیوم و نوع رسانه تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مطبوعاتی‌ها ترجیح می‌دهند نماینده‌ی آن‌ها مطبوعاتی باشد، نه از خبرگزاری. اگر هم بخواهیم براساس مدل مالکیت رسانه تحلیل کنیم، ترجیح بخش خصوصی است. البته اغلب این تحلیل‌ها نادرست یا لااقل ناقص هستند. در طول سال‌های گذشته بارها گفته شده که این انتخابات صنفی است، بنابراین بسیاری از شرکت‌کنندگان به گرایش سیاسی نامزدها کاری ندارند. برای آ‌ن‌ها مهم است که نماینده‌ی مطبوعات اولا برآمده از صنف باشد و ثانیا سلیقه‌ی سیاسی خود را در امور صنفی دخالت ندهد.


انتظامی در ادامه‌ی این گفت‌و‌گو اظهار کرد: وظیفه دارم از همه‌ی همکاران خودم که زحمت کشیدند و از تهران و دیگر نقاط کشور در انتخابات حضور پیدا کردند، تشکر کنم . بسیاری از آن‌ها هم نتوانستند در انتخابات حضور یابند. امیدوارم قدردان اعتماد و محبت آن‌ها باشم. پیش از هر چیزی باید متوجه باشم که پنج دوره‌ی متوالی معتمد واقع شدن، چه وظیفه‌ی سنگینی بر آدمی بار می‌کند و باید بدانم که مطابق «تئوری نمایندگی» رابطه‌ی برگشت‌پذیر وجود دارد، یعنی اگر شایسته‌ی نمایندگی نباشیم، موکلان با ما عقد اخوت نبسته‌اند و روی‌گردانی خود را در اولین انتخابات نشان خواهند داد.


او گفت: طبق آنچه در نامه‌ به همکاران نوشته‌ام، فرد منتخب باید نماینده‌ی همه باشد، یعنی صرف نظر از شعارهای زیبای رایج واقعا باید خواسته‌های کسانی را که به رقبای او رأی داده‌اند نیز دنبال کند، چون مردم‌سالاری واقعی،‌ رعایت حقوق اقلیت است. همچنین از رقبایی که حضور داشتند و برنامه‌های خوبی هم که ارائه کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم طرح‌های خوب آن‌ها را با مشارکت خودشان دنبال کنم. علاوه بر این‌ها از همکاران معاونت مطبوعاتی که در نقش یک مجری و بدون مداخله دادن نظر شخصی‌شان، این انتخابات را برگزار کردند باید تشکر کرد.


انتظامی یادآوری کرد: خود من در اوایل دهه‌ی 70 که در وزارت ارشاد بودم، دو دوره مجری این انتخابات بودم و به خوبی می‌دانم برگزاری انتخابات سالم و بدون حاشیه و بدون ازدحام کار مشکلی است.


نماینده‌ی مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها همچنین اظهار کرد: اگر بتوانیم با توجه به همراهی‌های مجلس نهم، انرژی خود را به جای پراکنده‌کاری بر تصویب «قانون ‌نظام جامع رسانه‌یی» متمرکز کنیم، کار بزرگی انجام می‌شود. البته در طی ده - پانزده سال گذشته، ‌شعار این موضوع را زیاد شنیده‌ایم.


انتظامی در پایان اضافه کرد: وقتی می‌گوییم نظام مطبوعاتی یا نظام رسانه‌یی، منظورمان تصویب قانونی مثل نظام پزشکی و نظام مهندسی است. پزشکان و مهندسان اگر تخلف حرفه‌یی از استانداردهای حرفه‌یی خود داشته باشند، به جای آن‌که حاکمیت به آن رسیدگی کند توسط کمیته‌های تخصصی برخاسته از صنف خودشان رسیدگی می‌شود. در این صورت اولا هزینه‌ی بی‌جا برای نظام حاکمیتی ایجاد نمی‌شود و ثانیا تصمیمات کمیته‌های داوری و انتظامی برای آن صنف پذیرفته‌تر است و به‌دلیل وجود قانون،‌ ضمانت اجرایی هم دارد. در آخر هم، وقت و انرژی حاکمیت برای مسائل مهم‌تر از جمله سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات صرف می‌شود و ضمن آن‌که به مدل‌های روز کشورداری نزدیک است، اثربخشی بیشتری هم خواهد داشت.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =