بذرپاش از تخصیص 20 درصدی سهمیه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌ها به افراد متاهل خبر داد.

سپیده سعیدی: این روزها دولتی‌ها برای بالا بردن آمار ازدواج دست به هر اقدامی می‌زنند تا نشان دهند که در این چند سال آمار ازدواج و امید برای داشتن زندگی مشترک بالا رفته است. این روزها هم سخنی از مهرداد بذر پاش، رئیس سازمان ملی جوانان در خصوص فرهنگ‌سازی برای ترویج ازدواج آسان و مطابق اصول اسلامی به گوش رسیده است که به زعم ایشان از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ملی جوانان است اینکه ازدواج آنقدر اهمیت دارد که باید از همه ظرفیت‌های کشور برای این امر استفاده شود.

در این باره بذرپاش از تخصیص 20 درصدی سهمیه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌ها به افراد متاهل خبر داد. که البته این خبر خوش برای متاهلین به مذاق مجلسی‌ها خوش نیامد و بذرپاش با پاسخ تند و تیزی از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دکتر عباسپور مواجه شد. غلامحسین مسعودی ریحان از دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات هم در این رابطه به «خبر» می‌گوید که این اظهار نظر تنها در حد یک اظهارنظر است و اصلاً درست نیست که بدان بها دهیم.

 آقای مسعودی همانطور که می‌دانید معاون رئیس‌جمهور در امور جوانان صحبت از اختصاص 20 درصدی سهمیه دانشگاه به متاهلین داشته است تا با این کار جوانان را به ازدواج ترغیب نمایند، نظر شما در رابطه با صحبت ایشان چیست؟
به نظر من اصلاً نباید روی این حرف‌ها صحه گذاشت. ایشان به عنوان معاون رئیس‌جمهوردر امور جوانان دلش می‌خواهد هرازگاهی حرفی زده باشد. ما هم به هر حرفی که زده می‌شود تنها گوش می‌دهیم، دلیل ندارد که آن را عملی کنیم. مگر دست ایشان است که برای خودشان سهمیه 20 درصدی قائل می‌شوند. می‌خواهند جوان‌ها را به ازدواج ترغیب کنند، بیایند امکانات دیگر مهیا سازند مثل مسکن، شغل و. . . .

چه ارتباطی میان ازدواج و سهمیه دانشگاه می‌تواند وجود داشته باشد؟
هیچ ارتباطی بین این دو موضوع نیست. ایشان حرف بی‌ربطی زده است و با واکنش رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم روبه‌رو شده است. دکتر عباسپور کارشناس این موارد هستند. ایشان سالها و در دوره‌های متفاوت رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده‌اند و در حال حاضر هم هستند، نه تنها من بلکه ایشان هم با این موضوع مخالف هستند. چرا باید مجرد‌ها به متاهلین ارجحیت داشته باشند. برای چه بین استعدادها اینچنین فرق می‌گذاریم.

ایشان هم هدف از این اقدام را ترغیب جوانان برای ازدواج عنوان کرده‌اند؟
من می‌خواهم بدانم چرا باید از متاهلین حمایت کنیم. چرا باید با این روش جوانان را به ازدواج ترغیب نماییم. بروند ازدواج کنند و بعد که به دانشگاه راه پیدا کردند طلاق بگیرند. چرا قبح ازدواج را با این حرف‌ها از بین می‌بریم. ازدواج کنند که چه بشود همین کارها را می‌کنیم که آمار طلاق را در کشور بالا می‌بریم. بیاییم برای آنان که به خاطر کاستی در زندگی طلاق می‌گیرند فکری کنیم. بیایند و زندگی‌هایی را که در حال از هم پاشیدن است نجات دهند. مابقی اقدامات بماند برای فرصتی دیگر.

می‌توان این اقدام را راهی برای تشویق به درس خواند ن تلقی کرد؟ 
 این حرف‌ها به نظر من حرف‌های بیخودی است. تا کی می‌خواهیم آزمون و خطا کنیم. بس است دیگر این همه جوانان را مورد آزمایش برنامه‌های خود قرار دادیم. برای بالارفتن سطح تحصیلکردگان جامعه راهکارهای دیگری هم وجود دارد.

 به نظر شما آقای بذرپاش باید چگونه این حرف را می‌زد؟ 
 به نظر من اصلاً ایشان نباید این صحبت را می‌کرد. به نظر من نباید مسئولان حرف‌های غیرکارشناسی شده بزنند. این اظهار نظر غیرکارشناسی شده بود و بهتر بود ایشان اول این مسئله را با کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح می‌کرد و نهایتاً خروجی آن را خبری می‌کرد تا در جامعه تنش ایجاد نشود.

اگر به زعم شما این اظهارنظر تنها اظهارنظر است چه جای نگرانی وجود دارد؟
از مسئولان انتظار می‌رود که با حرف‌های‌شان دردی را از جامعه کم کنند نه آنکه به جامعه تنش اضافه نمایند. نه آنکه بسیاری از دانش‌آموزان را نسبت به استعداد و درس خواندن‌شان ناامید سازند. برای توسعه علم باید گام برداریم نه ارائه آماری مبنی بر اینکه تعداد مزدوج‌های ما بیشتر شده است

اصولاً شما با بحث سهمیه‌بندی موافق هستید؟
خیر از اول هم از این اقدام بیزار بودم و به نظرم این کار غیرعادلانه است و تبعیض در استعداد جوانا ن است

حتی سهمیه رزمندگان و. . .
البته این مورد استثنا است. بالاخره برای جوانان آن دوره که عمر خود را صرف دفاع از میهن کرده‌اند باید شرایطی برای ادامه زندگی مهیا می‌شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میر امید IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
    0 0
    فقط یک جمله : جهان کجا میرود ایران کجا.......