مثلث نوشت:

علیرضا محجوب معتقد است: «گذاشتن شرایطی چون مدرک تحصیلی یا سابقه برای کاندیدا‌ها میزان مشارکت را کاهش می‌دهد.» با این نماینده مجلس درباره اصلاحات جدید قانون انتخابات گفت‌وگو کردیم.
نظر شما در خصوص واکنش تند رئیس‌جمهور در خصوص اصلاح طرح قانون انتخابات چیست؟
آنچه رئیس‌جمهور در باب قانون انتخابات ریاست جمهوری فرمودند ممکن است ما هم درباره این قانون بگویم، زیرا ما هم معتقدیم این قانون نیازمند اصلاح نیست و برداشت ما این است که قانون فعلی نکته یا مشکل خاصی ندارد و تغییراتی که می‌خواهند انجام دهند کاری اضافی است.
یعنی شما موافق واکنش رئیس‌جمهور هستید؟
ببینید، قاعدتاً باید دستگاه‌های تخصصی در این خصوص اعلام نظر می‌کردند که البته در مجلس اظهار‌نظر کردند. اگر آقای احمدی‌نژاد هم نقدی داشتند باید به زبان نقادانه مطرح می‌کردند، اما ما نمی‌توانیم بگوییم چرا رئیس‌جمهور با این زبان صحبت کرده است.
شما با چه موادی از قانون فعلی مخالف هستید؟
گذاشتن شرایطی چون مدرک تحصیلی یا سابقه برای کاندیدا‌ها میزان مشارکت را کاهش می‌دهد. درست است که براساس قانون اساسی رئیس‌جمهور باید شرایط خاصی را احراز کند اما اینکه برای مردم در زمان ثبت‌نام هم شرایطی بگذاریم قطعاً این مساله به کاهش حجم و مشارکت مردم منجر می‌شود.
فکر نمی‌کنید در مواردی این قانون به صلاح نیاز دارد؟
در جاهایی از این قانون که دست گذاشت شده بنده نیازی برای انجام اصلاح نمی‌بینم و معتقدم اصلاحاتی که نوشته شده برعکس است. همانطور که عرض کردم اصلاحات موجود تهدید یا محدود کننده قانون است، در حالی که تغییرات باید در جهت توسعه قانون باشد.
شما با این نظریه موافقید که این قانون از سوی مجلس برای حذف رقبا صورت گرفته است؟
خیر، بنده با این نظریه مخالفم و آن را مردود می‌دانم.
در بحث گذاشتن شرطی سنی برای کاندیدا‌ها این تحلیل وجود دارد که این کار برای حذف افراد چون هاشمی رفسنجانی از گردونه رقابت صورت گرفته، این تحلیل را قبول دارید؟
به نظر بنده شرط من گذاشتن سن برای کاندیدا‌ها محدود کننده است، اما به این دلیل نیست.
پس به چه دلیل محدودیت ایجاد شده است؟
قطعا هر عامل جدیدی که ایجاد شود محدودیت به وجود می‌آورد. حال این عامل یا شرایط جدید مختص به سن، میزان سواد، سابقه یا هر مورد دیگری که باشد محدود‌کننده تلقی می‌شود، بنابراین ما با هر شرط محدود‌کننده‌ای مخالفیم مگر آنچه در قانون اساسی آمده است.
شما فرمودید با شرط مدرک تحصیلی مخالفید چرا؟
بله، چون معتقدم اگر این شرط لازم بود در قانون اساسی نوشته می‌شد. اگر آقایان فعلی در مجلس گذشته بودند شهید رجایی هم رئیس‌جمهور نمی‌شد.
یعنی شما قبول ندارید قانون اساسی پس از گذشت چند سال به اصلاح نیازمند است؟
اشکالی در اصلاح قانون اساسی وجود ندارد اما باید این قانون به رفراندوم گذاشته شود تا اصلاحات انجام شود. به‌هرحال با قانون جاری نمی‌توان قانون انتخابات را اصلاح کرد.
برخی معتقدند با قانون فعلی انتخابات چون امکان ثبت‌نام برای هر قشری فراهم است از این رو به شأن نظام آسیب وارد می‌شود، نظر شما در این خصوص چیست؟
این نقص نیست و شأن نظام پایین نمی‌آید. اگر به فرد ثبت‌نام کننده بگوییم تو حائز صلاحیت نبودی شأن نظام پایین می‌آید. حال کسی به اشتباه ثبت‌نام کرده است اگر آقایان راست می‌گویند اطلاع‌رسانی کنند و بگویند منظور از رئیس‌جمهور چنین فردی است.
19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =