با راه‌اندازی مجدد بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان، نخستین برخورد ذرات پروتون با انرژی 900 گیگا الکترون‌ولت در ال.اچ.سی اتفاق افتاد. مشاهدات اولیه از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش خبر می‌دهند.

روز گذشته، نخستین برخورد پروتون‌ها در ال.اچ.سی با موفقیت انجام شد و آغاز عصر جدیدی از تلاش برای آشکارکردن پنهان‌ترین اسرار گیتی را اعلام کرد.

ال.اچ.سی که مخفف برخورددهنده بزرگ هادرون است، بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان است که می‌تواند با شتاب‌دادن ذرات زیراتمی و رساندن آنها به انرژی 7 ترا الکترون‌ولت (هر ده میلیارد میلیارد الکترون‌ولت برابر یک ژول و هر ترا برابر یک‌هزار میلیارد است)، این ذرات را در دو مسیر مخالف با یکدیگر برخورد دهد و با آزاد کردن انرژی 14 ترا الکترون ولت، شرایطی نزدیک به آغاز عالم را شبیه‌سازی کند.

ال.اچ.سی در شهریورماه 1387 افتتاح شده بود، اما مشکلات فنی در سیستم هلیوم مایع که وظیفه خنک‌‌کردن مغناطیس‌های ابررسانای این شتاب‌دهنده رابرعهده داشت، به همراه برخی مشکلات دیگر، سبب شد این آزمایشگاه برای 14 ماه خاموش باشد و مهندسان به رفع تمام مشکلات احتمالی بپردازند.

خوشبختانه اوایل این هفته، پژوهشگران نخستین باریکه ذرات را به درون تونل 27 کیلومتری شتاب‌دهنده تزریق کردند. پس از چندروز، انرژی ذرات به 450 گیگا الکترون‌ولت (هر گیگا معادل یک میلیارد است) رسید و نخستین برخورد در آشکارساز اطلس با انرژی 900 گیگا الکترون‌ولت انجام شد.

پژوهشگران امیدوارند پیش از فرارسیدن کریسمس بتوانند انرژی این دستگاه رابه 1.2 ترا الکترون ولت به ازای هر باریکه پرتو برسانند. آنها هم‌چنین قصد دارند در زمستان امسال، انرژی پرتوها را به 3.5 ترا الکترون‌ولت (تی.ای.وی) و تا پاییز سال آینده به 5 تی.ای.وی برسانند.

در برخورد پرانرژی ذرات زیراتمی، این ذرات متلاشی می‌شوند و ذرات بنیادی‌تری را آزاد می‌کنند که در حالت عادی دیده نمی‌شوند. فیزیک‌دانان امیدوارند طی سال‌های آینده نشانه‌هایی از مرموزترین ذره پیش‌بینی شده یعنی بوزون هیگز را بیابند؛ اما این احتمال هم وجود دارد که پدیده‌های ناشناخته‌ای در این آزمایشگاه مشاهده شود که داستان اوایل قرن بیستم را دوباره زنده کند و دنیای فیزیک با نظریه‌ای جدید منقلب شود.

خبرهای تکمیلی مرتبط با این آزمایش و نتایج آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =