«در حال حاضر بعضی از حوزه‌های علمیه در استان‌های کشور و شهر قم مدیریت مدارس کشور را بر عهده گرفته‌اند. حوزه‌های علمیه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزی که از آموزش و پرورش گرفته‌اند به مدیریت مدارس می‌پردازند و در مجموع مدیریت و عملکرد موفقی داشته‌اند.»

دبیرستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به تصویب آئین‌نامه واگذاری مدارس وابسته، خبر داد: به تازگی در چندین استان‌ کشور حوزه‌های علمیه مدیریت برخی مدارس را بر عهده گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در یک نشست خبری در روز سه‌شنبه درباره این‌که واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش در چه مرحله‌ای است، پاسخ داد: در حال حاضر بعضی از حوزه‌های علمیه در استان‌های کشور و شهر قم مدیریت مدارس کشور را بر عهده گرفته‌اند. حوزه‌های علمیه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزی که از آموزش و پرورش گرفته‌اند به مدیریت مدارس می‌پردازند و در مجموع مدیریت و عملکرد موفقی داشته‌اند.

ذوعلم به اینکه اخیرا آئین‌نامه تاسیس مدارس وابسته در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است اشاره کرد که به موجب آن، نهادها و ارگان‌هایی همچون حوزه‌های علمیه می‌توانند در صورت کسب شرایط لازم مدیریت مدارس را بر عهده بگیرند. او گفت:‌ این اقدام در جهت سیاست‌های کلان آموزش و پرورش صورت گرفته است و حوزه‌های علمیه قطعا از جمله نهادهایی است که حتی از قبل ازانقلاب هم با توان خود نقش مهمی در مسائل آموزش داشته‌اند و امروز هم با توجه به اینکه بستر فعالیت‌های حوزه‌های علمیه مناسب‌تر است.

دبیر ستاد همکاری‌های‌وزارت آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه یادآوری کرد: در آئین‌نامه مدارس وابسته، استثنایی در نظر گرفته نشده و به‌این‌ترتیب حوزه‌های علمیه کارکردهای بسیاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی دارند که می‌توانند در جریان تعلیم و تربیت کشور موثر باشد.

واگذاری 4200 مدرسه به حوزه‌های علمیه
پیش از این در فروردین‌ماه گذشته، اصغر عبداللهی، معاون مالی و اداری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، خبر داده بود که تفاهم نامه واگذاری بیش از چهار هزار مدرسه در سراسر کشور به امضای مدیر حوزه علمیه قم و وزیر آموزش و پرورش رسیده است.

در این تفاهم نامه که به امضای آیت الله مقتدایی به نمایندگی از حوزه علمیه و علی احمدی وزیر وقت آموزش و پرورش رسید، 4 هزار و 200 واحد آموزشی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به مدت 5 سال به مراکز حوزوی واگذار می شود.

با این حال چندروزبعد و در اردیبهشت‌ماه، فرشاد ابراهیم‌پور، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، گفت: هنوز تعداد این مدارس مشخص نیست و اصلا در تفاهم‌نامه همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش سخنی از واگذاری چهار هزار مدرسه نیامده است.

قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون بودجه سال 1388 کل کشور مقرر کرده است که به استناد بند 4 ماده 13 این قانون، مدیریت برخی از واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش به موسسات و نهادهای تعاونی، خصوصی و بازنشستگان شاغل در آموزش و پرورش واگذار شود.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در این باره توضیح داده بود: در راستای اجرای این مصوبه قانونی، بررسی‌هایی در آموزش و پرورش انجام گرفت که طبق آن تعدادی از نهادها فراخوانده شدند که یکی از آن‌ها حوزه علمیه قم بود اما تاکنون آیین‌نامه اجرایی، تعداد مدارس و نحوه واگذاری آن‌ها تدوین نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =