نماینده پیرانشهر گفت: تا حد زیادی نگرانی های ما و تیم پزشکی بیمارستان سینای تبریز در رابطه با تلفات جانی دیگر برطرف شده است و خطر جدی مرگ نداریم.

محمد حسین نجاتی: دختران شین آبادی با گذشت 15 روز از حادثه آتش سوزی کلاس درس شان و آغاز فصل امتحانات مدارس هنوز مهمان بیمارستان های ارومیه و تبریز هستند.

از 28 دانش آموز آسیب دیده، سیران یگانه جمع دوستان اش را ترک کرده است و به دلیل شدت جراحات 5 روز پس از حادثه فوت کرد.(اینجا بخوانید)

از میان 27 دانش آموز دیگر 2 دانش آموز که در بیمارستان ارومیه اوضاع جسمانی بهتری داشتند از بیمارستان مرخص شده اند و 25 دانش آموز دیگر هنوز در حال درمان هستند. آخرین وضعیت درمانی این کودکان نشان می دهد که مشکلات تنفسی و کلیوی هنوز سلامت تعدادی از آنها را تهدید می کند و متخصصان جراحی پلاستیک منتظرند تا با بهبود نسبی حال این دانش آموزان کار خود را برای جراحی پلاستیک این دانش آموزان آغاز کنند، گرچه به گفته رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده پیرانشهر که خود پزشک نیز هست، جراحی پلاستیک چهره و ظاهر این دانش آموزان را به طور 100 درصدی ترمیم نمی کند و شاید آثار سوختگی تا آخر عمر بر سر و دست و صورت این دانش آموزان باقی بماند.

رسول خضری نماینده پیرانشهر در مجلس طی دو هفته اخیر بیشترین پیگیری ها را در رابطه با وضعیت سلامت دانش آموزان را داشته است و جز اولین نمایندگانی بود که پس از حضور در پیرانشهر، ارومیه و تبریز بحث استیضاح ، تحقیق و تفحص و طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش را مطرح کرد. (اینجا بخوانید) او همچنین عضو کمیته سه نفره مشخص شده از سوی رئیس مجلس برای پیگیری وضعیت سلامت دانش آموزان پیرانشهری است. خضری با حضور در کافه خبر آخرین وضعیت سلامت و چگونگی جراحی پلاستیک این دانش آموزان را مطرح کرد.

 

خانواده دانش آموزان حادثه دیده در مدرسه شین آباد از عملکرد کادر درمانی بیمارستان های ارومیه و تبریز رضایت داشته اند، روند درمانی این دانش آموزان از زمان حادثه تا به امروز به چه شکلی بوده است؟
من ابتدا از سوی یکی از معلمان مدرسه با خبر شدم که این حادثه اتفاق افتاده است و در ساعات اولیه با توجه به اینکه 16 سال در کار طباطب هستم و با توجه به اینکه وضعیت بچه ها جدی بود، سعی کردیم شهر های مجاور و بیمارستان ها را هماهنگ کنیم، خوشبختانه انتقال مصدومان در نوع خود رکوردی بود که عرض دو ساعت 29 مصدوم جدی را به ارومیه و بعد به تبریز انتقال بدیم.


ظاهرا پیرانشهر بیمارستان مجهزی ندارد و به همین علت بچه ها پس از این حادثه به ارومیه و تبریز انتقال داده شدند؟
بله متاسفانه پیرانشهر با جمعیت 127 هزار نفری یک بیمارستان فرسوده دارد که امسال توانستیم سهمیه شش متخصص دریافت کنیم و خوشبختانه همین متخصصان توانسته اند با کمترین امکانات دانش آموزان حادثه دیده را برای اعزام به ارومیه آماده کنند.


با توجه به اینکه اطراف پیرانشهر چندین پایگاه و پادگان نظامی وجود دارد، برخی روایت ها از این حادثه تاکید می کند که اگر آمبولانس های این پادگان ها نبود انتقال بچه ها با مشکل مواجه می شد.
درست است، پادگان های ارتش و سپاه پادگان های مجهزی هستند چون پیرانشهر 8 کیلومتر با عراق فاصله دارند و اگر انتقال سریع از سوی آمبولانس های پادگان های نظامی نبود قطعا ما با تلفات بیشتری روبرو بودیم، چرا که پیرانشهر تنها 4 آمبولانس دارد، اما عملا دو آمبولانس این شهر فعال است. به همین دلیل برای انتقال باقی دانش آموزان در این زمان از طریق آمبولانس های مربوط به پادگان ها استفاده کردند. نکته دیگر هم این بود که اگر بچه ها هر چقدر بیشتر می ماندند تلفات بسیار بیشتری داشتیم. در پیرانشهر وضعیت به گونه ای است که حتی یکی از عزیزان ما که پیش از این از پیرانشهر در دوره های هفتم و هشتم کاندید مجلس می شدند، متاسفانه به دلیل تصادف ساده در پیرانشهر ماند و اعزام نشد و منجر به فوت آنها شد و تصور کنید که انتقال 29 مصدوم در کمترین زمان چگونه صورت گرفت و به نظرم در این حادثه بیمارستان های درمانی بهترین عملکرد را داشت.


روند درمان دانش آموزان در ارومیه و تبریز به چه شکلی بود؟
در ساعات اولیه بحث انتقال به ارومیه مطرح شد و همانگی ما به حدی بود که قبل از ورود کودکان به ارومیه تخت ها آماده بود و چون مرکز اصلی درمانی سوانح سوختگی در تبریز مستقر است و یکی از مراکز تخصصی سوختگی در شمال غرب کشور است، هماهنگ کردیم دانش آموزانی که اوضاع نا مناسب تری داشتند به تبریز اعزام شوند. چون ما در کل کشور چهار یا پنج بیمارستان مانند بیمارستان سینای تبریز داریم که بخش "آی سی یو" مخصوص سوختگی کودکان را دارد. همین امر باعث شد در ابتدا شش نفر از کودکان را فرستادیم و بعد در روزهای بعدی 9 دانش آموز را به تبریز فرستادیم.


این امکان وجود نداشت که همه دانش آموزان حادثه دیده به تبریز بروند؟

بیمارستان امام خمینی ارومیه نیز بیمارستان مجهز و دارای کادر پزشکی بسیار خوبی اما دانش آموزانی را که شدت سوختگی و جراحت کمتری داشتند و نیاز به ای سی یو سوختگی کودکان را ندارد در ارومیه نگه داشتیم.


وضعیت کنونی سلامت دانش آموزان آسیب دیده در ارومیه و تبریز به چه شکلی است؟
بنده به همراه کمیته سه نفره ای از سوی کمیسیون بهداشت و درمان انتخاب شده ایم، و دائما وضعیت دانش آموزان به روز پیگیر می شیم . هم اکنون شش نفر از دانش آموزان به دلیل شدت جراحت هنوز به دستگاه های تنفس مصنوعی وصل هستند و خوشبختانه یکی از این دانش آموزان از دستگاه جدا شده است و به شکل طبیعی در حال تنفس است و امیدواریم تا هفته دیگر سایر دانش آموزان نیز بتوانند، تنفس عادی بدون دستگاه داشته باشند. همچنین خوشبختانه از نظر عفونت داخلی هم امیدواریم که دیگر تلفات جانی دیگری نداشته باشیم.


مگر هنوز نگرانی هایی درباره احتمال فوت دانش آموزان وجود دارد؟
تا هفته پیش این نگرانی وجود داشت اما هم اکنون تا حد زیادی نگرانی های ما و تیم پزشکی بیمارستان سینای تبریز در رابطه با تلفات جانی دیگر برطرف شده است و خطر جدی مرگ نداریم. البته روند درمان این دانش آموزان هنوز ادامه دارد و کادر درمانی در حال فعالیت هستند تا دانش آموزان آماده جراحی های پلاستیک بشوند.

 

نظر تیم پزشکی درباره جراحی پلاستیک چیست؟ آیا جراحی پلاستیک می تواند به دانش آموزان کمک کند تا حدی ظاهر سابق خود را بدست بیاورند؟
دو دوسته از دانش آموزان در حال حاضر وجود دارند که دسته اول که تعدادی از آنها نیاز به جراحی پلاستیک ندارد که بین 7 تا 8 نفر هستند که با دارو مشکل شان حل می شود، اما نزدیک به 20 نفر از این دانش آموزان قطعا نیاز به جراحی پلاستیک دارند و جراحی خیلی سنگین و خیلی سخت را نخواهند داشت، که متخصصان جراحی پلاستیک به خصوص دکتر شاهین محمد صادقی، رئیس سابق بیمارستان شهید بهشتی و یکی از بهترین جراحان پلاستیک کشور هم اکنون وضعیت این دانش آموزان را پیگیری می کنند تا در اولین فرصتی که زمان جراحی پلاستیک باشد، به درمان این دانش آموزان بپردازند.


اما متاسفانه تجربه مدرسه درودزن نشان داد که مشکلات دانش آموزان با جراحی پلاستیک حل نشد.
ببینید، دانش آموزان درودزن فارس تا جایی که من اطلاع دارم پس از گذشت زمان اقدام به جراحی کردند اما توجه کنید که جراحی پلاستیک همه کار را انجام نمی دهد و قطعا آثار سوختگی در صورت و دست و گردن این دانش آموزان می ماند.


جراحی پلاستیک که از سوی متخصصان بررسی شده، تنها به جراحی سر و صورت دانش آموزان محدود می شود؟
نه اینطور نیست، هم اکنون سه تا از دانش آموزان از ناحیه بند انگشتان دست دچار مشکل هستند و برای چهار دانش آموز دیگر باید پیوند پوست از سایر بخش های بدن شان شوند. از طرف دیگر سه نفر از این دانش آموزان نیاز به جراحی کامل پلک دارند، چهار دانش آموز نیاز به جراحی ابرو دارند و بیش از 6 نفر هم نیاز به جراحی در دست خود دارند. عمده مواردی که ما در کمیته ویژه مجلس بررسی کردیم این بود که ابرو، پلک چشم، دست، صورت و گردن این دانش آموزان بیشترین نیاز به جراحی دارند.


جراحی پلاستیک این دانش آموزان قرار است در تبریز صورت گیرد یا گزینه های مثل بیمارستان های تهران و کشور های اروپایی پیشرفته در این زمینه را هم در نظر دارید؟
بیمارستان سینا تبریز یکی از مراکز خوب و پیشرفته ما در کشور است اما بیمارستان 15 خرداد تهران و سایر بیمارستان های مجهز هم در این رابطه اعلام آمادگی کرده اند، ما به همراه تیم پزشکی بیمارستان سینا تبریز فعلا منتظر آن هستیم که دانش آموزان شرایط عمومی خوبی پیدا کنند، تقویت شوند تا برای جراحی پلاستیک و بی هوشی این جراحی آمادگی کافی را داشته باشند.
همچنین آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده است که دانش آموزان را برای مداوا به هرکشور که نیاز باشد بفرست اما هنوز این نیاز وجود ندارد و ما در ایران متخصصان و مراکز پیشرفته جراحی پلاستیک را داریم از این منظر نگرانی ای وجود ندارد.


طبق گزارشهای که تیم متخصص از وضعیت سلامت دانش آموزان تهیه کردند، الان بیشترین مشکلاتی که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند، چه مواردی است؟
سه مورد است که بیشترین مشکلات دانش آموزان از نظر پزشکی است که بحث عفونت، کلیوی و سوختگی در دستگاه تنفس فوقانی است و از چهار نفری که به دستگاه وصل بود خانم سیران یگانه بود که فوت کرد. به همین دلیل این سه مورد برای سلامت دانش آموزان جدی است . اما طبق آخرین اخباری که بنده گرفته ام دونفر از این دانش آموزان ریه هایشان برگشته است و این امیدوار کننده است. کشت خون این دانش آموزان از نظر عفونت مشکلی نداشته و بحث دیگر خونریزی معده بوده که برای دو دانش آموز مطرح بوده و فعلا خونریزی خاصی وجود ندارد اما همه اینها در حال طی شدن مراحل درمان است و نیازی به مداخلات درمانی وجود ندارد.


روند درمانی این دانش آموزان تا بهبودی کامل چقدر طول می کشد؟
غیر از بحث جراحی پلاستیک که زمان بر است در حال حاضر سه نفر از این دانش آموزان بنیه ضعیفی دارند و شدت جراحات آنها بیشتر است، این سه دانش آموز باید به آمادگی برسند، اما مدت معقول جراحی پلاستیک بین سه هفته تا سه ماه بعد از حادثه است که ما امیدواریم از هفته آینده بخش اول جراحی پلاستیک دانش آموزان را آغاز کنیم.


قول هایی که وزیر و وزارت آموزش و پرورش درباره اختصاص منابع مالی برای بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان تا چه حد ضمانت اجرایی دارد؟

آموزش وپرورش در حال حاضر برنامه ها و تکلیف هایی دارد که مربوط به برنامه دوم و سوم توسعه است و نتوانسته اجرایی کند. مثلا در رابطه با بحث مقاوم سازی و نوسازی مدارس این وزارت خانه بیش از 4 هزار میلیارد تومان در سال 1387 از سوی مجلس اعتبار گرفت که بسیار کارایی بالایی داشت، اما امروز شاهد هستیم 200 هزار کلاس درس مجهز به سیستم گرمایشی مناسب نیستند، پس بر همین اساس نمی توان توقع داشت این وزارت خانه مصوبه کمیسیون آموزش مجلس برای اختصاص منابع مالی برای درمان دانش آموزان شین آباد را به طور کامل اجرا کند که البته ما امیدواریم این اتفاق صورت گیرد اما، به همین خاطر من سعی کردم تا با شکایت نامه ای که به قوه قضاییه از وزارت آموزش و پرورش به عنوان نماینده مردم کرده ام تا حدی بتوانم ضمانت اجرایی برای این مهم داشته باشیم که امیدوارم دارای بازدارندگی کافی باشد. 

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    29 1
    قول به شما میدم سال دیگه این دانش آموزان فراموش شده اند . شما را به خدا نگذارید این اتفاق بیفتدد . این عزیز ان الان بچه اند متوجه نیستن . اینا دخترند پای سرنوشت آینده شان در میانه.
  • سمیرا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    13 7
    شکایت چه فایده. دیگه اینقده ادامش ندید و مردم رو جریحه دار نکنید. با جراحی پلاستیک هم این طفلان معصوم خوب نخواهند شد...
    • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
      5 5
      خانوم سمیرا بیخود جرف میزنی بیخود حرف نزن.خوب میشن انشاالله حتما با جراحی زیبایی پوستشان سلامت میشه.لطفا فاز منفی نزن وگرنه یک رعد و برقی میزنم که فراموش کنی که حق اینا رو فراموش کردن کار ناجوانمردانه ایست.
    • شیلا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      3 2
      با سمیرا موافقم.... دیگه مثل روز اولشون نمیشن هیچوقت...
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    21 0
    نميدونم عكس اون دخترهاي شيرازي رو ديدين كه اونها هم تو كلاسشون سوختنو الان با يه چيزي مثل نقاب زندكي ميكنن.... كاش براي اونها هم ميشد كاري كرد
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    5 11
    تبریک میگم حداقل یک نفر پیدا شد که معنی واقعی نماینده مردم رو میدونه
  • رویا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    4 0
    توروخدا پیگیری کنید، اجازه ندید این وضع همین‌جوری ادامه پیدا کنه. این طفلیا که تقصیری نداشتن آخه!
  • حامد IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    3 0
    وقتی این خبرو شنیدم خیلی برای این بچه های معصوم گریه کردم تورو خدا بهشون برسید نزارید ایناهم فراموش بشن.