ایسنا نوشت:

گروه طالبان اعلام کرد، موضوع نشست صلح سازمان ملل را که از جانب دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان‌(یوناما) مطرح شده است، بررسی می‌کند و به طور مشروط در این نشست شرکت خواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به خبرگزاری بخدی گفت: طالبان موضوع نشست صلح سازمان ملل را بررسی می کند و اگر در مورد تحقیقات و گفت‌و‌گوها بین کشورها باشد، ما (طالبان) در این نشست شرکت می‌کنیم.

مسئولان دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می ‌گویند در نظر دارند تا چند هفته دیگر، نشستی را در مورد صلح با حضور تمام گروه‌ها و احزاب سیاسی در کابل برگزار کنند.

نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی یوناما در افغانستان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها هدف از برگزاری این نشست را تقویت روند صلح در افغانستان خوانده است.

او ابراز امیدواری کرد که مخالفان مسلح دولت از جمله طالبان و حزب اسلامی در این نشست صلح شرکت کنند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد به خبرگزاری بخدی گفت: تا کنون گروه طالبان در جریان این نشست قرار نگرفته است و هیچ پیامی از سوی دولت افغانستان و سازمان ملل دریافت نکردیم.

تلاش‌ها برای جذب گروه طالبان، شبکه حقانی، حزب اسلامی و سایر گروه‌های مسلح مخالف دولت به فرآیند صلح از سال‌های گذشته تا کنون ادامه دارد.

قرار است نشست پاریس امروز (سه‌شنبه) با حضور نمایندگان طالبان، شورای صلح و برخی از کشورهای بین‌المللی در فرانسه برگزار شود.

گروه طالبان تایید کرده است که دو نماینده این گروه وارد فرانسه شده‌اند و قرار است در نشست صلح پاریس شرکت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد اعلام کرد که نشست پاریس تنها یک کنفرانس تحقیقاتی است و موضوع مذاکرات صلح در آن مطرح نخواهد شد.

همه‌شمول بودن مذاکرات حکومت افغانستان با ایجاد شورای عالی صلح، تاکیدش بر برقراری صلح و ثبات دایمی در این کشور را شدت بخشیده است.

پذیرفتن قانون اساسی و قطع ارتباط با گروه‌های شورشی مانند شبکه القاعده و حقانی پیش‌شرط‌های دولت افغانستان برای پیوستن اعضای گروه‌های شورشی به روند صلح خوانده شده است.

گروه طالبان بارها تاکید کرده که آغاز گفت‌وگو ها با دولت افغانستان مشروط بر خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =