فارس نوشت:

کریم زمانی مفسر قرآن کریم درباره نحوه تصرّف ابلیس در ذهن و ضمیر انسان گفت: شیطان، نسبت به انسان تصرفی طولی دارد نه عرضی. یعنی کُنش وسوسه‌گرانه او به گونه‌ای صورت می‌گیرد که پنداری هیچ وسوسه‌ای در کار نیست، و این خود شخص است به زشتی و پلشتی میل می‌کند و مرتکب جرم و جریرتی می‌شود.

وی اظهار داشت: وصف «خنّاس» خود بیانگر نحوه وسوسه‌انگیزی شیطان است. خناس در لغت به معنی بسیار پنهان شونده و گریزنده است. در آیه 17 سوره اعراف نیز نحوه دام گستری‌های شیطان را بیان داشته است که از چهار طرف پیش و پس و راست و چپ، به آدمی حمله می‌آورد و او را در حلقه محاصره خود می‌گیرد؛ «ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ»

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: البته منظور از این راه‌ها، راه‌های محسوسه نیست، چنانکه آلوسی در «روح‌المعانی» قوه وهمیه و شهویه و غضبیه را ابزار دام‌ گستری‌های شیطان دانسته است از این رو اگر وسوسه شیطان به صورت عرضی و تقابلی باشد، آدمی به خود می‌آید و در برابر او جبهه می‌گیرد و به سادگی تسلیمش نمی‌شود.

این مثنوی‌پژوه عنوان کرد: بنابراین طولی بودن وسوسه‌گری شیطان باعث می‌‌شود که شخص، متوجه وسوسه او نشود، بلکه وسوسه‌گر با ذات آدمی یکی می‌شود، چنانکه مولانا گوید:

یک سگ است و در هزاران می‌رود، هر که در وی رفت، او از آن می‌شود/ هر که سردت کرد، می‌دان کو در اوست، دیو، پنهان گشته، اندر زیر پوست/ چون نیابد، صورت آید در خیال، تا کشاند آن خیالت در وبال/ گه خیال فُرجه و گاهی دُکان، گه خیال علم و گاهی خان و مان

زمانی گفت: قرآن کریم در بیان طولی بودن تصرف شیطان در انسان از لفظ «زینت» استفاده کرده است، چنانکه در آیه 43 سوره انعام، و آیه 48 سوره انفال و آیه 24 سوره نمل و آیه 38 سوره عنکبوت بدین مطلب تصریح رفته است. آری، کار شیطان تزیین زشتی‌هاست:

میل شهوت کر کند دل را و کور/ تا نُماید خر، چو یوسف، نار، نور.

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    8 0
    خیلی مفید بود نهایت استفادە را از آن بهرە بردم.دەست شما درد نکند
  • محمد حیدری A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    بسیار عالی است
  • مریم مهاجر A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    2 0
    بسیار پرمغز٫ نغز و عالی بود