گفت و گو با سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران.

محمد هیراد حاتمی:

اگرچه طی هفته های گذشته هر از گاهی خبر احتمال افزایش قیمت شیر منتشر شده است اما مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اعتقاد دارد در صورتیکه نهاده های دامی با قیمتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با آنان توافق کرده همچنان در اختیار دامداران قرار گیرد تا 15 فروردین سال آینده شاهد افزایش قیمت شیرخام نخواهیم بود. سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ساکن شیراز است و به واسطه سمتی که در اتحادیه دامداران دارد در تهران به سر می برد و آخر هفته ها برای دیدار خانواده راهی شیراز می شود. چند ساعتی مانده بود که به پرواز برسد با او در ساختمان اتحادیه دامداران درباره قیمت لبنیات و گوشت گفت و گو کردیم و درباره آینده قیمت از او پرسیدیم. متن کامل گفت و گو با سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران را در ادامه می خوانید:

 

در رابطه با قیمت های دام در بازار توضیح می دهید؟ اینکه از ابتدای سال جاری شاهد یک سری افزایش قیمت ها در بازار بودیم و ادامه داشت. در حال حاضر وضعیت قیمت دام چگونه است؟
یک بحث قیمت تولید کننده است و بحث دیگر هم قیمتی است که مصرف کنندگان پرداخت می کنند. بر اساس قیمت هایی که ما به طور مرتب از استان ها می گیریم متوسط قیمت لاشه دام سبک در سراسر کشور 16 هزار و 500 تومان است. لاشه گاو نر هم هر کیلو حدود 16 هزار تومان است. دامدار خودش کشتارگاه و سالن بسته بندی ندارد و ناچار است دام را به طور زنده عرضه کند یا نهایتا به صورت لاشه آن را بفروشد و پول خود را از خریداران بگیرد. از جاییکه گوشت از دست دامدار خارج می شود تا به دست مصرف کننده برسد بر اساس عوامل متعدد، گاها 30 تا 40 درصد گران تر می شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
دلیل این موضوع چیست؟ همان واسطه ها هستند یا عوامل دیگری هم مانند عوامل تولیدی نقش دارند؟
یکی از دلایل عمده این قضیه این است که کار تنظیم بازار و خرید گوشت مازاد از دامداران قبلا توسط دولت انجام می گرفت. مراکزی هم از جمله مجتمع گوشت زیاران تشکیل شده بود و محصولات دامداران را خریداری می کرند و در نهایت به بازار عرضه می کردند. متاسفانه این سه مرکز واگذار شدند.
به کجا واگذار شدند؟
به بخش های غیر خصوصی غیر مرتبط واگذار شدند. به طور مثال مجتمع گوشت فارس بخش به بخش شده است. بخشی از آن به عنوان مرکز آموزشی دانشگاه آزاد مور استفاده قرار گرفته است. بخشی هم پگاه در آن گاو داری راه انداخته است. گوشت زیاران هم که به یک شرکت تولید کننده لوازم آرایشی واگذار شد اما با پیگیری های صورت گرفته این مرکز برگشت داده شد اما هنوز واگذار نشده است.
چه ارتباطی بین لوازم آرایش و دامداری است؟
دولت باید در اجرای اصل 44  واگذاری هایی را صورت دهد که خلا های ایجاد شده به دنبال آن پر شود. متاسفانه در این بخش خلاء ها باقی مانده و پر نشده و به وسیله برخی دلالان و واسطه گران دارد پر می شود. ما چندین بار اعلام آمادگی کردیم که با توجه به اینکه بیش از 92 درصد از دامداران کشور بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر و در قالب 630 شرکت تعاونی و 31 اتحادیه استانی فعال هستند این امکان را دارند در صورتیکه امکانات لازم در اختیارشان قرار بگیرد، طی قراردادی علوفه مناسب در اختیارشان قرار دهیم. بر اساس قانون افزایش بهره وری خرید گوشتی که هم تولید خواهند کرد تضمین کنیم. طبیعتا ما از ظرفیت های خالی استفاده خواهیم کرد. مطلب دوم در رابطه با اجرای قانون افزایش بهره وری این است که ما اگر به وزن لاشه هایی که در حال حاضر با متوسط 17 کیلوگرم دارد به بازار عرضه می شود ده درصد افزایش پیدا کند کل نیاز گوشت کشور قابل تامین خواهد بود.
شما در اتحادیه ای دارید فعالیت می کنید که در چرخه اقتصاد کشور بسیار مهم است. به روزهای پایانی سال داریم نزدیک می شویم و قاعدتا دغدغه های بیشتری در رابطه با تامین شیر و گوشت وجود دارد. در این رابطه توضیح می دهید؟
ما طی قراردادی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد کردیم متعهد شدیم اگر نهاده های دامی با قیمت های تعیین شده در اختیار ما گذاشته شود قیمت شیرخام تا 15 فروردین ثابت باقی خواهد ماند. این وظیفه ای است که بر عهده ماست. این شیر به کارخانه می رود و در آنجافرآوری می شود و از آنجا در بازار عرضه می شود. برای مثال شیر 3.2 درصد چربی را ما 930 تومان می دهیم. با کرایه آن 960 تومان خواهد شد. همین شیر وقتی پاستوریزه شود قیمت آن 1850 تومان است. کارخانجات هم یک سری دلایلی دارند که از جمله می توان به گران شدن ظروف بسته بندی یا مواد شیمیایی اشاره کرد. طبیعتا قیمت شیر پاستوریزه وقتی به دست مردم می رسد قیمت بالایی می شود. قطعا ما در رابطه با شیر خام به تعهدات خودمان پایبند خواهیم بود و تا پایان 15 فروردین سال آینده قیمت شیر را ثابت نگه خواهیم داشت. این به شرطی است که توزیع نهاده های دامی با همان قیمتی که اعلام شده استمرار داشته باشد. ما بر اساس همین طرحی که انجام شد و موفقیت هایی در آن وجود داشت و علیرغم عوامل مختلفی که برای نوسان قیمت ها وجود دارد خوشبختانه یک آرامش نسبی در رابطه با بازار لبنیات ایجاد شده است. در ارتباط با گوشت هم همین طرح را داشتیم. سال گذشته هم چندین بار این طرح را ارائه کردیم و خوشبختانه در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار طرح ما مورد موافقت قرار گرفت. این طرح با هماهنگی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اجرایی خواهد شد.
وضعیت قیمت گوشت چه خواهد شد؟
قیمت تمام شده برای دام زنده گوسفند حدود 8 هزار تومان است. اگر تا زمانیکه نهاده ها در اختیار ما با همین قیمت قرار گیرد ما می توانیم این رقم را ثابت نگه داریم. نهایتا به لحاظ تغییرات در سایر عوامل موثر در تولید ممکن است در طول سال متناسب با آن تا ده درصد افزایش قیمت داشته باشیم. ولیکن جلوی نوسان های 30 تا 40 درصدی را خواهیم گرفت.
در رابطه با دلالان و واسطه گران صحبت کردید. همه از این موضوع گلایه دارند. واسطه گری در بخش دامداری به چه شکلی است؟
در همه کالا ها وجود دارد. وقتی که کشاورز به نقدینگی احتیاج داشته باشد و نقدینگی آن به راحتی تامین نشود مجبور است بیاید به سلف خر ها محصول خود را با قیمت ارزان تر بفروشد. وقتی نقدینگی نیست کسانی که نقدینگی دارند از این فرصت به دست آمده استفاده می کنند. شاید گناهی هم به گردن آنها نباشد. به دلیل منابع مالی که دارند می آیند و محصولات دامی را پیش خرید می کنند و با قیمت ارزان تر می خرند و در مناسبت های مختلف با قیمت های بالاتر به بازار عرضه می کنند. البته این موضوع باید کنترل شده باشد. باید قیمت ها متناسب باشد تا آنها هم یک سود معقولی داشته باشند و مردم هم ناچار نشوند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت بالایی خریداری کنند. اگر اتحادیه ها و تعاونی هایی که بر اساس قانون تشکیل شده اند وظایفی بر عهده شان هست کمک شوند طبیعتا آن خلاء به وسیله این تشکل ها پر خواهد شد و مستقیما کالاهای تولید شده به دست مصرف کننده ها خواهد رسید و این خلاء فعلی وجود نخواهد داشت.
یک نگرانی از بابت قیمت ها در روزهای پایانی سال وجود دارد. شما اطمینان خاطر می دهید همین واسطه هایی که به آنها اشاره کردید مانند اعیاد مذهبی در روند قیمت ها مشکل ایجاد نکنند؟
تا زمانیکه این خلاء پر نشود مشکل وجود دارد ولی صرفا به کالای کشاورزی مربوط نیست. شما اگر نگاه کنید در رابطه با خشکبار هم این موضوع وجود دارد. به طور مثال در نزدیکی شب یلدا قیمت ها چند درصد افزایش پیدا کرد. مناسبت هایی که وجود دارد خود به خود فرصتی برای افرادی است که منتظر هستند از آن استفاده کنند و کالای خود را با قیمت زیادی بفروشند. این موضوع لزوم دارد که یک بازار دایمی در اختیار تشکل ها وجود داشته باشد تا در تمام فصول و مناسبت ها کالای خود را از تولید به مصرف به دست مصرف کننده برسانند. همینطور که شاهد آن هستیم که ده روز قبل از یک مناسبت کالایی بازار متعادل دارد و بعد ناگهان تغییر در آن ایجاد می شود غیر از آن چیزی که اشاره کردم نکته ای دیگر نیست.
ظرفیت اتحادیه برای تنظیم بازار گوشت تا چه اندازه است؟
ما تنظیم بازار گوشت برای مان کار بسیار ساده ای است. اعتقاد داریم در داخل کشور می توانیم بیش از نیاز تولید کنیم. ما می بینیم که زحمات تولید بر گردن دامداران است که در بد ترین شرایط 24 ساعت و به شکل سه شیفت دارند کار می کنند که خیلی از آدم ها حتی یک ساعت هم نمی توانند در آن محیط تحمل کنند. زحمات برای تولید کننده است اما زمانیکه صحبت از صادرات می شود عده ای خاص می آیند اقدام به صادرات می کنند. وقتی هم صحبت از واردات هم می شود همینطور است. ما در حال حاضر اعلام آمادگی کردیم اتحادیه دامداران می تواند با یک نوسان حداکثر ده درصدی می تواند بازار را تنظیم کند. ضمن حمایت از تولید داخلی اگر لازم باشد مقداری کالا وارد شود خود اتحادیه وارد می کند و اگر مازاد وجود داشت خودش صادر می کند. در چنین شرایطی از سود حاصل می توان زیان هایی که بر تولید کننده وارد می شود را خنثی کرد لذا بازار همیشه ثبات دارد.
ما در حال حاضر چه میزان تولید داریم؟
در حال حاضر حدود 980 هزار تن در داخل کشور تولید داریم.
چه قدر نیاز داریم؟
اگر بر اساس برنامه 5 ساله چهارم در نظر بگیریم روزانه 30 گرم گوشت سرانه مصرف است. تقریبا برای هر ایرانی می توان 11 کیلیو گرم در نظر گرفت. 830 هزار تن سالانه ما گوشت نیاز داریم. خوشبختانه فرهنگ مصرف بالا رفته است و متوسط مصرف به بیش از 13 کیلیوگرم رسیده است. متوسط تولید ما به دلیل کمک هایی که باید صورت می گرفت و نگرفت محقق نشده است. برای تولید بیش از این مقدار ظرفیت سازی شده اما به دلیل اینکه به موقع محصول تولیدکنندگان خریداری نشده و نتوانسته اند با کالاهای وارداتی رقابت کنند لذا خیلی از افراد با ظرفیت کم تر کار کردند. چناچه انگیزه برای آنها ایجادشود به راحتی می توانند ظرفیت های خالی را پر کنند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =