شفقنا نوشت:

آیت الله سیدمحمدتقی حکیم، مدح و سفارش در اهمیت علم و دانش را یکی از برتری های دین اسلام بر سایر ادیان دانست وگفت: کسانی که عامل عقب افتادگی های خود را به دین مبین اسلام نسبت می دهند، هیچ شناختی از اسلام ندارند، در واقع تمامی آموزه های دینی ما بر پایه و اساس علم می چرخد.

آیت الله دکتر سیدمحمدتقی حکیم، استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ منافاتی بین یافته های علمی با آموزه های دینی ما وجود ندارد، به ارتباط بین دین و علم اشاره کرد و افزود: یکی از امتیازات دین مبین اسلام این است که اهمیت فراوانی به علم و دانش داده است بطوریکه در کتاب های اخبار و احادیث اسلامی که از پیشوایان دین به نسل کنونی رسیده است و بزرگان دین در مورد دین اسلام و ایمان به آن صحبت کرده اند، به آموختن علم و تلاش برای فرا گرفتن دانش بسیار تاکید و سفارش نموده اند.

او در ادامه با بیان اینکه هیچگاه اصول دینی یافته های علمی را رد نمی کند، تصریح کرد: کتاب "اصول کافی" از جمله کتب معتبر اسلامی است که در فصل این کتاب در خصوص تلاش برای کسب و اندوختن علم تاکید شده است و به تعریف از علم و مزمت جهل و نادانی پرداخته است.

آیت الله حکیم تلاش برای کسب علم را یکی از مهم ترین رسالت های پیامبران به بشر دانست و اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام در زمینه اهمیت علم و دانش می فرماید: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم»و همچنین امام صادق (ع) نیز در این رابطه فرمودند:«طلب العلم فریضه علی کل الحال»، کسب علم و دانش در همه حال بر انسان واجب است.

سفارش اسلام به علم و دانش

این استاد ادبیات و علوم اسلامی، مدح و سفارش در اهمیت علم و دانش را یکی از برتری های دین اسلام بر سایر ادیان عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از جاهلان، اسلام را عامل عقب ماندگی برخی کشورهای اسلامی در زمینه های مختلف علمی می دانند، در حالی که یکی از برتری های دین و مذهب اسلام بر سایر ادیان این است که مدح و سفارش های فراوانی از علم و دانش نموده است و لذا این تصور کاملا غلط و جاهلانه است.

او در ادامه یادآور شد: کسانی عامل عقب افتادگی های خود را با دین مبین اسلام توجیه می کنند که باید شاهد بر این مدعا باشند که دانشمندان بزرگی هستند که پس از ورود اسلام به ایران پا بر عرصه وجود نهادند و با تلاش ها و جدیت خود افتخارات عظیمی برای اسلام و ایران به ارمغان آورده اند، بطوریکه کتاب ها و یافته های آنها در دانشگاه های معتبر غرب، جزء منابع اصلی دروس بوده و برای دانشجویان تدریس می شود.

این استاد دانشگاه تهران همچنین به توصیه امیرمومنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه به کمیل می فرماید «یا کمیل؛ العلم خیر من المال» بنابراین علم بهترین یافته در دنیا است و بر این اساس هیچ تناقضی بین علم و دین نیست مگر آن علمی که انسان را به گمراهی، ذلالت، بدبختی و هلاکت بکشاند.

اسلام خرافه را مردود می داند

این استاد دانشگاه افزود: علومی که پایه و اساسی ندارند، همانند رفتن به دنبال اعمال خرافی و آموختن آنها و صرف نمودن عمر به آنها با مبانی اسلامی ما منافات داشته و اسلام آنها را مردود می داند، این علوم هیچ گونه نتیجه ای برای انسان ندارند و تنها عمر است که صرف آنها می شود و انسان را به ذلالت و گمراهی سوق می دهد.

آیت الله حکیم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا علم فلسفه از منظر اسلام خرافه و انحراف است، اظهار کرد: فلسفه ای که بازگشت آن به معتقدات دینی و برای تحکیم مبانی دینی و اعتقادات ما باشد، خرافه نیست و فلسفه، خود یکی از علوم دینی است که بسیاری از دانشمندان بزرگ ایران و اسلام به آن پرداخته و کتب بسیاری در خصوص فلسفه و عرفان به رشته تحریر در آورده اند، همانگونه که دکتر مطهری کتاب های بسیاری در آشنایی با علوم اسلامی مانند منطق و فلسفه دارند که جزء علوم اسلامی است.

او یاد آور شد: بزرگان ما بسیار در فلسفه و منطق زحمت کشیده و کار کرده اند، همانگونه که در بحث وجود «وجود ممکن و وجود واجب» داریم،«واجب الوجود» همان خداست و اولین چیزیست که ما به آن اعتقاد داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که ارتباط جوانان با علمای اسلامی و دانشمندان باید چگونه باشد؟ افزود: الان ما در مقابل غولی قرار داریم به نام اینترنت، امکان دارد که جوانان ما با گوش دادن و شنیدن چیزهایی که در اینترنت وجود دارد، گمراه شوند و یا عقیده آنها تغییر کند، در این موارد باید انسان از دانشمندان و علما سوال کند.

آیت الله حکیم با اشاره به این آیه قرآن که می فرماید«فسئلوا اهل ذکر ان کنتم لا تعلمون»یعنی اینکه از دانایان بپرسید هر آنچه را نمی دانید، تاکید کرد: هر آنچه را که در رسانه ها و اینترنت در خصوص اسلام، پیغمبر، انبیاء و اعتقاداتمان بیینم که با دانسته های قبلی ما سازگاری ندارد، تا زمانی که در مورد آن با دانایان و علما مشورت نکرده و به یقیقن نرسیده ایم نباید آن را نپذیریم.

این استاد دانشکاه تهران، ارتباط بین جوانان و علمای دین در جامعه امروزی را بسیار کمرنگ ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه در شرایط کنونی برخی از جوانان اطلاعات و اخباری که از رسانه های مجازی نظیر اینترنت بدست می آورند را بدون آنکه در مورد آن تحقیق و تفحص کنند، یک طرفه می پذیرند و قضاوت می کنند.

آیت الله حکیم در ادامه با تاکید بر اینکه در هیچ برهه ای انسان نمی تواند خود را از دانایان و علمای دینی بی نیاز بداند، تصریح کرد: تمام انسان ها در هر رده و درجه علمی که باشد، نمی تواند خود را بی نیاز از علما و بزرگان دین بداند، بنابراین توصیه می شود این افراد اگر هم به طور عموم و مطلق به برخی از علمای دینی علاقمند نیستند، تحقیق نموده، عالمی که آگاه به امور باشد را یافته و سئوالات و مواردی راکه از تعبیر آن عاجز هستند را بپرسند.

آیت الله حکیم در پاسخ به این سووال که رابطه جوانان با علمای دینی نسبت به اوایل انقلاب چه تفاوتی کرده است؟ گفت: در اوایل انقلاب به دلیل اینکه بسیاری از انتظارات جامعه و جوانان برآورده شده بود ارتباط آنها با علمای دینی کاملا قوی و مستحکم بود، ولی امروزه به دلیل اینکه مردم در تنگنا قرار دارند و از لحاظ مادی نیز بر جامعه سخت می گذرد و مردم نیز حوصله مقابله با سختی ها را ندارند، فلذا اعتقادها و ارتباط ها در مقایسه با اوایل انقلاب ضعیف شده است.

فقیر کسی است که دین ندارد

او همچین دین را بهترین ثروث در جهان مادی توصیف کرد و افزود: این تصور که" از دری که فقر وارد شود، دین نیز خارج می شود" کاملا غلط است و پیامبر اسلام(ص) در این زمینه فرمودند «الفقر و فخری»یعنی فقر افتخار من است، انسان اگر دین و تقوی نداشته باشد فقیر است، نداشتن مال و ثروت باعث فقر نمی شود. فقیر کسی است که دین ندارد و از معنویت دور است.

حکیم در پایان در توصیه ای به عامه جامعه به خصوص جوانان تاکید کرد: مردم در هر سنی که هستند باید ارتباط خودشان را با علما و دانشمندان حفظ و تقویت کنند و سووالات خود را از دانشمندان و علما بپرسند، چرا که ارتباط علما و دانشمندان با عامه مردم باعث می شود عوام در تحلیل های خود کمتر اشتباه نموده از انحرافات و خرافه گرایی جلوگیری خواهد شد.

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =