تمام جلسه روز چهارشنبه یعنی 4 ساعت مختص به موضوع حضور رئیس جمهور و صحبت‌های وی خواهد بود.

اين تصميمي است که عبدالرضا مصري سخنگوي هيات رئيسه از آن خبر داده و گفته است: قرار است در این جلسه علاوه بر رئیس جمهور تعدادی از وزراء و نمایندگان نیز صحبت کنند.
وی با بیان این که معاونت رئیس جمهور برای حضور رئیس جمهور در حضور در مجلس سه بار نامه به هیات رئیسه داده است گفت: بنابر قانون اساسی حق مسلم رئیس جمهور حضور در مجلس برای ارائه گزارش است که دفعه اول نامه‌ای به هیات رئیسه با این مضمون ارائه شد و در نامه‌ی دوم زمان حضور ایشان به تعویق افتاد. مجددا در نامه‌ سوم که هفته‌ گذشته به هیات رئیسه ارجاع شد درخواست حضور رئیس جمهور برای ارائه گزارش مطرح شد که با موافقت هیات رئیسه ان شاء الله رئیس جمهور در روز چهارشنبه هفته جاری در مجلس حضور خواهند داشت.
توضیحات مصري درباره روال اداری جلسه مجلس در روز حضور رئیس جمهور را به نقل از ايسنا بخوانيد:
·         این جلسه علنی خواهد بود تا تمامی مذاکرات مستقیم پخش شود؛ مگر آنکه تقاضای دیگری برای غیرعلنی بودن این جلسه از سوی ریاست جمهوری مطرح شود؛ با این وجود اصل بر برگزاری جلسه علنی است مگر آنکه استثناهایی بنا بر ضرورت جامعه وجود داشته باشد.
·         تعدادی از نمایندگان، رئیس جمهور و تعدادی از وزرا در این جلسه صحبت کنند البته ما شایعاتی شنیده‌ایم که رئیس جمهور صرفا می‌خواهد یک ساعت گزارش دهد و برود، ولی چیزی در این رابطه رسما به ما اعلام نشده است تا هیات رئیسه تصمیم‌گیری کند. جلسه چهار ساعت علنی روز چهارشنبه به موضوع حضور رئیس جمهور و ارائه گزارش ایشان و صحبت‌های نمایندگان اختصاص داده شود و اگر موضوع جدیدی قرار باشد رخ دهد حتما آن را اطلاع می‌دهیم.
·         رئیس جمهور چهارشنبه‌ای به مجلس می‌آید که چهارشنبه سوری هم نیست!
·         در درخواست مکتوبی که توسط معاونت رئیس جمهور به هیات رئیسه داده شده است هیچ موضوعی در مورد مفاد صحبت‌های رئیس جمهور مثلا در خصوص هدفمندی، یارانه‌ها و بودجه ذکر نشده است و صرفا تقاضای حضور رئیس جمهور در مجلس برای ارائه گزارش مطرح شده است.
·         هدف باید بر آن باشد که صحبت‌هایی مطرح شود که انعکاس دهنده‌ی مشکلات مردم و به دست یافتن به نقطه روشنی در این راه باشد که امیدواریم در این جلسه به این سمت حرکت کنیم.
·         در ادوار مختلف روسای جمهور برای حضور در مجلس تقاضاهایی را داشتند و همواره حضور یافتند از این رو این موضوع اتفاق تازه‌ای نیست طبق قانون اساسی یک نماینده می‌تواند از رئیس جمهور و وزراء سوال کند و آنها نیز می‌توانند به مجلس بیایند و پاسخ دهند از طرف دیگر وزرا و رئیس جمهور نیز می‌توانند برای ارائه گزارش در موضوعات مختلف درخواست حضور در مجلس کنند که این حق قانونی دولت و مجلس است، خوشبختانه در این رابطه هیچ محدودیتی در قانون اعمال نشده است.
·         {در پاسخ به اينکه محور سخنان رئيس جمهور چه خواهد بود؟} موضوعات رئيس جمهور در چهارشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ قاعدتا نمایندگانی متناسب با این صحبت‌ها مطالبشان را مطرح می‌کنند پس چه عجله‌ای دارید که زودتر بدانید که رئیس جمهور چه خواهد گفت؟ رییس‌جمهور چهارشنبه‌ای می‌آید که چهارشنبه سوری هم نیست ، چهارشنبه کاری است و رئیس جمهور به مجلس می‌آید تا با هم صحبت کنیم.
·         {در پاسخ به اينکه  تمهیدات مجلس برای جلوگیری از بروز اتفاقات سال گذشته یعنی در زمان حضور رئیس جمهور در مجلس چیست؟} صحبت‌های مقام معظم رهبری خطاب به مجلس یک مبحث اخلاقی کاملا جا افتاده برای نمایندگان است؛ پس تحت هیچ شرایطی آنطور رفتارهای سال گذشته توسط نمایندگان نسبت به رئیس جمهور تکرار نخواهد داشت و یقین داشته باشید آن اتفاق تنها یک بار در تاریخ افتاده که با تذکر رهبری تمام شده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =