یک کارشناس شبه قاره معتقد است دیدار اوباما و کرزی برنده و بازنده ای داشت که قطعا کرزی بازنده و اوباما برنده آن بود.

به گزارش خبرآنلاین، پیرمحمد ملازهی در کافه خبر با تشریح وضعیت دو رئیس جمهور که یکی تازه برکرسی دور دوم با اقتدار تکیه زده و دیگری در بدترین شرایط ممکن در افغانستان و در شرف ترک کرسی قدرت به سر می برد گفت: در این شرایط رئیس جمهور آمریکا با برتری کامل خواسته های خود را مطرح کرده و آنچه را که انتظار دارد به طرف مقابل می قبولاند در حالیکه طرف ضعیف عملا دستش برای چانه زنی و امتیاز گیری و یا نپذیرفتن خواسته های طرف قدرتمند بسته است. [وعده اوباما به کرزی برای سال 2014/  کرزی گزینه صفر را رد کرد]

ملازهی در پاسخ به این سوال که ابتدایی ترین دستاورد کرزی از این سفر [سفرکرزی به آمریکا/پیام کرزی به طالبان متفاوت است]چه بود؟ گفت:  به نظر من کرزی در این سفر باخت و اوباما برنده شد و این به دلایلی که گفتم کاملا قابل پیشبینی بود. جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده است اما قطعا دو طرف درباره مفاد توافقنامه امنیتی که چگونه اجرا شود، به چه شکلی باشد، چه تعداد از نیروهای آمریکایی با چه شرایطی در افغانستان باقی بمانند، چند پایگاه نظامی وجود داشته باشد و اینکه پس از کرزی چه کسی به قدرت خواهد رسید با یکدیگر صحبت کرده اند. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که اوباما تصریح کرد که اگر مصونیت کامل نظامیان آمریکایی در افغانستان پذیرفته نشود توافقنامه نظامی میان دو کشور امضاء نخواهد شد و آنها نیروهای خود را پس از 2014 بیرون خواهند برد.

ملازهی در پاسخ به این سوال که آیا کرزی این موضوع را پذیرفته است یا خیر گفت آمریکایی ها این موضوع را به او قبولانده اند اما کرزی دست کم اینقدر درایت بخرج داد که بگوید من این موضوع را با ملت افغانستان در میان می گذارم.  به هر حال او به خوبی می داند که بسیاری از نیروهای سیاسی افغان با این کاپیتولاسیون مخالف هستند.

ملازهی درپاسخ به این سوال که نهایتا موضوع کاپیتولاسیون چه خواهد شد گفت: آمریکایی ها هرگز افغانستان را ترک نخواهند کرد، از سوی دیگر می دانند که هرکسی روی کار بیاید مجبور به پذیرش این مصونیت خواهد بود چرا که می داند بدون حضور آمریکایی ها در قدرت باقی نخواهد ماند.

وضعیت مذاکره با طالبان، موقعیت کنونی ملاعمر، بررسی اظهارات اخیر حکمتیار [حکمتیار ناتو را تهدید به حملات جدید کرد انتخابات آینده ریاست جمهوری در افغانستان [اعلام آمادگی خلیل زاد برای نامزدی ریاست جمهوری افغانستان]، احتمال نامزد معرفی کردن طالبان برای انتخابات، رویدادهای خشونت آمیز اخیر در کویته پاکستان [دست های پنهان پشت راهپیمایی سازمان منهاج القرانو .... از جمله مهمترین مسائلی است که با پیرمحمد ملازهی در کافه خبر مطرح شد.

مشروح گفتگو با ملازهی را به زودی در صفحه بین الملل بخوانید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =