هفته نامه متن نوشت:

جدایی ری از تهران به معنای جدا شدن این منطقه از شهرداری تهران است تا دولت به راحتی بتواند در این محدوده دخل و تصرف کند. سوال این است: دولتی که در تأمین بودجه سایر شهرداری‌ها مانده است، چگونه می تواند انتظارات ساکنان ری را برآورده کند؟
علیرضا دبیر، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران و بزرگ شده شهر ری و یکی از منتقدان جدی جدا‌سازی ری از تهران است. دبیر در این باره معتقد است: «بزرگ‌ترین ایرادی که در این جدایی از آن غافل هستیم، تبعات جدایی در مسایل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شهر، در کنار تأمین در‌آمد‌ها برای هزینه کرد اداره شهر‌ی است. در چند سال اخیر، اقدامات موثری برای بهبود وضعیت ساکنان شهر‌ری انجام شده است و هم‌اکنون انتظار مردم در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و تفریحی افزایش یافته است. اگر این جدایی انجام شود، براساس تجربه موجود از جدایی بخش‌ها و شهر‌های مختلف از تهران، بعید می‌دانم این انتظارات برآورده شود.»
دبیر با تاکید بر نگاه کارشناسانه به در‌آمد‌زایی در شهر‌ری، تصریح می‌کند: «شهر‌ری آنقدر درآمد ندارد که این انتظارات را برآورده کند. از سوی دیگر، دولت نیز توان پرداخت بودجه کنونی را ندارد؛ چراکه اگر بودجه کافی در بساطش بود، بدهی شهرداری‌ها را پرداخت می‌کرد تا به دلیل این بی‌توجهی دولت، پروژه‌های عمرانی مختلف در شهر‌های کوچک و بزرگ، اجرا نشده، بر زمین باقی نماند.»
نگرانی عمده دبیر از این جدایی، بر سر تأمین درآمد‌های مورد نیاز است. او تاکید می‌کند: «قطعاً اگر شهرداری برای ری منصوب شود، آن فرد برای تأمین هزینه‌های ری، بر زمین‌های داخل و اطراف ری، تغییر کاربری‌هایی را اعمال خواهد کرد که نتیجه آن جز نابودی زمین‌های زراعی و کشاورزی و ظهور آپارتمان‌سازی‌های کوچک نخواهد بود.
افزایش صعود جمعیت شهر‌ری، از بین رفتن امنیت کنونی، کاهش سرانه فضای آموزشی، تفریحی و ورزشی ساکنان، حضور افراد متعدد از نقاط مختلف کشور با فرهنگ‌ها و سنت‌های متعدد، از آسیب‌های جدایی ری از تهران است. دبیر‌ به این مشکلات اشاره می‌کند و می‌گوید:‌«شک نکنید که این جدایی برای ساکنان کنونی ری، آرامش روحی و روانی نخواهد داشت. این جدایی، سوغاتی جز افزایش بزه و آسیب‌های اجتماعی ندارد.»
دبیر، با اشاره به طرح تفصیلی مصوب شهر تهران، تاکید کرد: «در طرح تفصیلی تصویب شده برای محدوده شهرری، تلاش‌های متعددی انجام شد تا پهنه‌بندی به درستی صورت گیرد تا بارگذاری برای شهر‌ری نداشته باشد؛ در حالی که بدون شک با این جدایی، پهنه‌بندی‌ها تغییر می‌یابد و به راحتی فضا‌های سبز و زمین‌های کشاورزی، تبدیل به پهنه مسکونی و تجاری می‌شود. بارها به آسیب‌های جدایی ری از تهران اشاره کردم و دغدغه‌هایم را به عنوان نماینده مردم شهر‌ری در شورای شهر و کسی که بزرگ شده این منطقه است، اعلام کردم. درست است که در قانون، انتخاب شهردار باید توسط شورای شهر باشد و با ورود به موقع، مانع از این تخلف قانونی شدیم، اما اعلام می‌کنم آینده و آرامش یافتن ساکنان شهر‌ری برایم در اولویت است تا دست سود‌جویانی که از این جدایی سود می‌برند، قطع شود.»

  

30123

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =