دو مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا به رییس جمهور این کشور پیشنهاد کردند به تهران سفر کند. در همین حال یک سایت خبری مشکل سیاست‌گذاری در رابطه با ایران را وجود کارشناس نماها در سیاست خارجی آمریکا عنوان کرد.

همزمان با افزایش دامنه انتقادها از سیاستهای ضدایرانی اوباما، دو مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا به رییس جمهوری این کشور پیشنهاد کردند که در نخستین گام حق غنی سازی ایران را بر اساس ان.پی.تی به رسمیت بشناسد و برای حل دیگر مسائل به تهران سفر کند.
فلاینت لورت و هیلاری لورت مشاوران پیشین در وزارت خارجه آمریکا به دعوت از موسسه کارنگی درجمع فعالان سیاسی در مراکز تحقیقاتی و مشورتی، اساتید دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه نیویورک، کلمبیا، موسسه صلح بین المللی و خاورمیانه ضمن بررسی مسائل موجود بین ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه، راهکارهای خود را در این زمینه بیان کردند.
آنگونه که خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است هیلاری لورت که اکنون استاد روابط بین الملل دانشگاه پن استیت است، درابتدای این نشست از قدرت رو به افول آمریکا در منطقه خاورمیانه سخن گفت و تاکید کرد که ایران بیشترین بهره را از روند فعلی برده است.
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: اگر وضعیت کنونی جایگاه ایران و آمریکا را در منطقه خاورمیانه با یک دهه قبل از آن یعنی از زمان حادثه 11 سپتامبر بررسی کنیم به این واقعیت می رسیم که تهران بخوبی از فرصت‌ها برای تحقق سیاست‌های خود در منطقه استفاده کرده است.
لورت یادآور شد: ایران سال ها از گروههای همچون حماس، حزب الله و گروههای شیعه در عراق و حتی اخوان المسلمین در مصر حمایت می کرد و امروز نتایج آن حمایت را می بیند.
فلاینت لورت مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا نیز گفت : دولت آمریکا و سیاستگذاران این کشور به جای شناسایی قدرت و نفوذ تهران در منطقه همواره سعی کرده اند تا دولت ایران را به عنوان یک دولت غیر مشروع جلوه دهند که بزودی سرنگون خواهد شد، این سیاستی بوده که در 30 سال گذشته و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از سال 1979 تا به امروز پیگیری شده است. آنچه باعث شده تا این چند دهه سیستم حکومتی ایران بر خلاف پیش بینی ها سرنگون نشود، مدل و نوع حکومت داری در این کشور است که آمیخته ای از سیاست و موازین دینی و استقلال آن در سیاست خارجی محسوب می شود و این شیوه از سوی اکثر مردم در داخل ایران مورد اقبال است.
وی افزود : در آمریکا تحلیلگرانی که به اصلاح کارشناس مسایل ایران معرفی می شوند نسبت به واقعیت های صحنه ایران اطلاع لازم را ندارند از جمله ایرانیانی که کارشناس این حوزه محسوب می شوند، عمدتا افرادی هستند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرده اند و موفقیت های تهران را برنمی تابند. این به اصلاح کارشناسان همواره تلاش می کنند تا به مسوولان آمریکایی بقبولانند که حکومت ایران در حال فروپاشی است.تا زمانی که کاخ سفید و کنگره مبنای سیاستگذاری های خود را به بر پایه تحلیل این افراد قرار دهند، اشتباهات آمریکا ادامه خواهد داشت.
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد واشنگتن باید به خاطر منافع خود سیاست هایش را در قبال تهران کاملا تغییر دهد، دولت ایران را به عنوان یک نظم سیاسی مشروع مورد شناسایی قرار دهد، مدل پیشنهادی ما مدل نیکسون و هنری کسینجری در قبال چین در گذشته است.
افشاگری سایت غربی از کارشناس نماهای ضد ایرانی در آمریکا
در همین حال ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آنتی وار روزشنبه در گزارشی نوشت: تنش میان آمریکا و ایران به صنعتی مملو از کارشناسان بی تخصص و ضدایرانی تبدیل شده است که مانند ˈدیوید آلبرایتˈ، رییس موسسه علم و امنیت بین المللِ، در تشدید این فضای متنشج سهم عمده دارند.
به نوشته محمد سهیمی یکی از بنیانگذاران وب سایت ˈایران نیوز و میدل ایست ریپورتˈ، بن بست پیش آمده بین ایران و قدرت های غربی به هدایت آمریکا به صنعت جدیدی در واشنگتن تبدیل شده است که شامل عده ای از کارشناسان نظام سیاسی ایران و برنامه هسته ای این کشور می شود.
در گزارش آنتی وار آمده است: بعضی از آنها اصلا کارشناس نیستند و تخصص آنها شامل لفاظی، مبالغه های بیش از حد در مورد تهدیدهای ایران و اظهارات تاحدی دروغ است.
یکی از این کارشناسان ˈمارک دوبوویچˈ، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی وابسته به نئومحافظه کاران است.  وی پیش از اینکه به کارشناسی در امور ایران تبدیل شود، در سرمایه گذاری های خطرپذیر و صنعت نرم افزار فعالیت می کرد و معلوم نیست چطور به این عرصه وارد شد.
ˈ او اکنون در همه رسانه ها حاضر می شود و از تحریم ها علیه ایران حمایت می کند، وی جنگ طلبانه ترین مواضع را علیه ایران اتخاذ کرده است. واشنگتن مملو از این کارشناسان متخصص نماست که غیر از درد و رنج بیشتر مردم ایران خواسته ای ندارند.ˈ
غیر از این، دسته دیگری از کارشناسان وجود دارند که فناوری هسته ای یا تکثیر تسلیحات هسته ای و ایران را می شناسند. چنین کارشناسانی به دو دسته تقسیم می شوند. عده ای از آنها هنوز منطقی هستند و نمی خواهند از فضای متشنج پیش آمده علیه ایران سوء استفاده کنند.
در بخشی از این گزارش آمده است که نمونه خوب این دسته ˈرابرت کلیˈ کارشناس مسائل هسته ای و ناظر پیشین آژانس بین المللی انرژی هسته ای، در عراق است. وی همواره در مورد ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران موضعی انتقادی اتخاذ کرده است.
البته در این دسته افرادی نیز وجود دارند که کاملا تسلیم جنگ طلبان و لابی رژیم صهیونیستی شده اند. اهداف آنها تحلیل منطقی برنامه هسته ای ایران نیست؛ اما راضی کردن جنگ طلبان هدف آنهاست که تنها با تخریب کامل ایران راضی می شوند.  ˈدیوید آلبرایتˈ رییس موسسه علم و امنیت بین الملل یکی از این کارشناسان است.
وی در تشدید تنش ها علیه ایران نقش مهمی ایفا کرده است و از طریق مبالغه های فراوان، هشدار در مورد مدارک دروغین، سخن گفتن در مورد چیزی که وجود ندارد به این هدف رسیده است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =