۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

شیعیان زیدی یمن در وضعیت کنونی این کشور بعد از سقوط علی عبدالله صالح توانسته اند در شمال به یک نوع وضعیت بسته نیمه مستقل دست پیدا کنند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از وب سایت روسی زبان ایران رو پس از سقوط علی عبدالله صالح و تمرکز حواس سعودی برای جلوگیری از بروز هرج و مرج در مرکز و جنوب این کشور در حال حاضر زیدی ها در راستای اتکا به امکانات خود در قسمت شمالی یمن یک منطقه بسته نیمه مستقل ایجاد کرده اند.
زیدی ها در مناطق شمالی محروم یمن زندگی می کنند. آنها یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. در سال های 1990 شیعیان یمن از حمایت علی عبدالله صالح رئیس جمهور برخوردار بودند که به آنها اسلحه می داد و ایجاد خودمختاری محدود آنها در شمال کشور به مرکزیت شهر صعده را تشویق می نمود.

با این همه از سال 2004 اوضاع تغییر کرد. زیدی ها بر حق دولت مرکزی را به نادیده گرفتن نیازهای آنها و سرقت اموال دولت که بایستی به توسعه مناطق آنها اختصاص یابد، متهم می کردند. شیعیانی که بارها برای دفاع از حقوق خود علیه دولت قیام کرده بودند، در ماه می سال 2009 اسلحه در دست گرفتند و به سرعت شهرهای صعده، الغوف و عمران را از آن خود نمودند. پادگان های نظامی این شهرها متفرق شدند که همین امر بر فلج قدرت در یمن گواهی دارد. در جریان عملیات جنگی که نیروهای دولتی علیه شیعیان از ماه اوت سال 2009 به بعد اجرا کردند، 3800 نفر از غیر نظامیان و سربازان کشته و 16 هزار نفر زخمی شدند. 178 هزار نفر از غیر نظامیان آواره گشتند.

قیام طایفه شیعی «الحوثی» باعث نگرانی جدی ریاض شد که شاید این قیام به مناطق مورد اختلاف که مال عربستان سعودی شدند، گسترش یابد. آل سعود آماده نبودند در مرزهای جنوبی خود با منطقه عملیات جنگی بی وقفه روبرو شوند. به علاوه، شیعیانی که از سوی رژیم وهابی پادشاهی مورد تعقیب قرار می گیرند، بخش عمده جمعیت این مناطق را تشکیل می دهند. نیروهای ویژه سعودی به عملیات زمینی و نیروی هوایی سعودی به بمباران مواضع شیعیان پرداختند. یکی از علل این تصمیم آن بود که خلبانان یمنی از بمباران آبادی های شیعه نشین خودداری می نمودند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    13 6
    با این اوضاع به نظر میاد کمک های نظامی - لجستیک شیعیان زیدی برای مقابله با رفتارهای نا شایست سعودی ها در بحرین وخود یمن ، بر جمهوری اسلامی واجب باشد ! وکمک به زیدی ها نسبت به کمک حماسیهای ناسپاس در اولویت باشه وجنبه ی راهبردی هم داره ! شکستن شاخ شاه و شاهزاده های سعودی از اونا راحت تره
  • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    17 7
    شیعیان ایران در چه روزی هستند