تلاش برای مدل‌سازی کل مغز در کامپیوتر و عرضه گرافن به بازار مصرف، دو طرح برگزیده کمیسیون اروپا هستند که قرار است طی برنامه‌ای ده ساله، هر یک نیم‌میلیارد یورو بودجه دریافت کنند.

مجید جویا: پس از یک رقابت تنگاتنگ دو ساله، کمیسیون اروپا دو طرح پژوهشی را برگزید تا نیم میلیارد یورو بودجه را به هر کدام از آنها اختصاص دهد.
پروژه مغز انسان، که توسط عصب شناسی به نام هنری مارکرام از موسسه فدرال فناوری سوئیس (EFPL) در لوزان هدایت می‌شود، قرار است در یک ابرکامپیوتر، هر چیزی را که در مورد مغز انسان می‌دانیم، شبیه سازی کند؛ برنامه‌ای جاه طلبانه و نفس‌گیر که البته تردید‌هایی در خصوص امکان موفقیت آن وجود دارد.
*عکس آغاز مطلب مربوط به هنری مارکرام، مسئول پروژه مغز انسان است.
پروژه دیگر که گرافن نام دارد، به رهبری یک فیزیکدان نظر به نام یاری کینارت از دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبورگ سوئد انجام می‌شود. هدف این پروژه توسعه ظرفیت‌های گرافن و مواد وابسته به آن، برای کاربردهای آن در محاسبه، باطری و حسگرها است. گرافن، یک آلوتروپ (آرایش مولکولی) فوق باریک، انعطاف پذیر و رسانای کربن است که جایزه نوبل فیزیک 2010/1389 به تحقیقات درمورد آن تعلق گرفت.
به گزارش نیچر، انتظار می‌رود که این پروژه‌ها در ده سال آینده، یک میلیارد یورو دریافت کنند، که نیمی از آن توسط کمیسیون اروپا تامین خواهد شد و نیم دیگر توسط مجریان این پروژه‌ها. کمیسیون اروپا در دوشنبه پیش رو، این امر را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.
 

دلیل انتخاب

رقابت فناوری‌های آینده و نوظهور (FET) در سال 2009/1388 به عنوان چالشی برای کاربرد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای مسائل اجتماعی معرفی شد. پروژه مغز انسان ادعا می‌کند به پیشرفت پزشکی در بیماری‌های مغزی کمک خواهد کرد و پروژه گرافن ادعا می‌کند که منجر به توسعه مواد جدیدی خواهد شد که انقلابی در صنایع مختلف به بار خواهد آورد.
برندگان نهایی از فهرست کوتاه شده‌ای از شش پروژه انتخاب شدند که بیشترین احتمال را داشتند که به پیشرفت‌های ادعایی انقلابی خود دست یابند. برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد این شش پروژه، می‌توانید به مطلب «چه کسانی این دو جایزه ارزشمند € ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ را برنده می‌شوند؟ » که پیش از این در خبرآنلاین منتشر شده بود، رجوع کنید. این شش پروژه اکنون وارد فاز «اوج گیری» خواهند شد و طی 30 ماه آینده، هر یک 54 میلیون یورو دریافت خواهند کرد. این مبلغ آخرین پول موجود در حساب برنامه تحقیقاتی چارچوب هفتم اتحادیه اروپا است که در شرف تعطیلی است.
پشتیبانی از مراحل بعدی کار، بر عهده برنامه جانشین این برنامه خواهد بود که افق 2020/1399 نام دارد، هرچند هنوز ساختار این برنامه نهایی نشده است و برخی از ناظران نگران این هستند که این امر منجر به تاخیر در کمک‌های مالی شود.
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 1
    EFPL یا EPFL???