در حال حاضر ممنوعیت ساخت مناره‌های مسلمانان به یکی از مباحث جدی در کشور سوئیس تبدیل شده است.

پیشنهاد اولیه این طرح توسط یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های پارلمان این کشور موسوم به SVP داده شده است که اعضای آن ادعا می‌کنند مناره‌ها می‌توانند به عنوان نمادی برای اسلام و دعوت به این دین به حساب بیایند.

مخالفان این طرح نیز معتقدند این اقدام می‌تواند به صورت تبعیض آمیز تفسیر شود و گروه‌هایی نیز به دنبال مخالفت با این طرح هستند.

در حال حاضر نزدیک به 400 هزار مسلمان در کشور سوئیس زندگی می‌کنند و با این حال فقط 4 مناره در این کشور وجود دارد.

بعد از مسیحیت اسلام پرطرفدارترین دین در این کشور به حساب می‌آید ،اما بسیاری اعتقاد دارند تعداد واقعی مسلمانان در این کشور نا مشخص است.در حال حاضر مکان‌های کافی برای عبادت مسلمانان دراین کشور وجود ندارد و معمولا با برنامه‌های جدید برای ساخت اماکن مذهبی و مناره‌ها در این کشور مخالفت می‌شود.

موافقان ممنوعیت ساخت مناره‌ها معتقدند ، این ساختمان‌ها می‌تواند به عنوان نمادی برای ترویج یک ایدولوژی مذهبی به شمار بیایند که این موضوع با قوانین دموکراسی در کشور سوئیس در تضاد است.

بعد از تمام این بحث‌ها مردم این کشور امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند تا در مورد ممنوعیت ساخت مناره‌ها در این کشور رای گیری کنند.

گزارش‌ها حاکی است که دولت این کشور تمایل به پیروزی موافقان ساخت مناره در این انتخابات دارد.زیرا آن‌ها معتقدند در صورت ممنوع شدن ساخت مناره ، ممکن است بین جامعه مسلمانان این کشور ناامنی به وجود آید و هم‌چنین رابطه کشور سوئیس با دیگر کشورهای مسلمان خدشه دار شود.

رئیس جمهور سوئیس در این باره گفت : مسلمانان باید بتوانند به راحتی اعمال مذهبی خود را در این کشور انجام دهند و ساخت مناره هم یکی از حقوق آن‌هاست .اما اجازه پخش اذان به آن‌ها داده نخواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش در این کشور چندین معبد و کلیسا ساخته شده است و ممنوعیت ساخت مناره می‌تواند به عنوان یک تبعیض آشکار در مورد مسلمانان به حساب بیاید.بسیاری معتقدند در صورتی که قرار است با نماد‌های مذهبی در این کشور مخالفت شود باید با همه ادیان به صورت یکسان برخورد شود و ممنوعیت ساخت نمادهای اسلامی نشانه آشکار تبعیض به حساب می‌آید.

در طول سال‌های گذشته ارتباط با مسلمانان به یکی از بحث‌های داغ کشورهای اروپایی تبدیل شده است.برای مثال کشور فرانسه طرح ممنوعیت حجاب را می‌دهد و از سوی دیگر کشور آلمان در طی یک اقدام بحث برانگیز به دنبال ساخت یکی از بزرگ‌ترین مساجد اروپا در شهر Cologne است.

بی‌بی سی ، 29 نوامبر

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =