وزیر نفت گفت: با وجود تحریم‌ها، توسعه صنعت نفت در مقایسه با سال‌های گذشته در اوج خود قرار دارد و طرح ‌های زیادی در میادین نفتی در زمینه توسعه آغاز شده است.

رستم قاسمی امروز (دوشنبه 9 بهمن) در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خوزستان افزود: بحث توسعه صنعت نفت، از مهم ترین اهداف و برنامه هاست و با اتکا به توانمندی های داخلی، شاهد شتاب در اجرای طرح ها و پروژه های بزرگ هستیم.
وی به توسعه میدان های مشترک اشاره و اظهار کرد: هم اکنون قراردادهای این میدان ها از آذر در استان ایلام گرفته تا میدان هنگام در جزیره قشم در مراحل اجرایی قرار گرفته است.
قاسمی گفت: در میدان پارس جنوبی که مهم ترین میدان مشترک محسوب می شود، 19 فاز به طور همزمان اجرا می شود و این در حالی است که در بخش پالایشگاهی نیز طرح توسعه پالایشگاه های شازند، تبریز، لاوان و اصفهان تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وزیر نفت به اجرای طرح توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس اشاره کرد و افزود: تا پایان دولت دهم، فاز نخست این طرح که هدف نهایی آن دستیابی به تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین است راه اندازی می شود که با تحقق این طرح ها، ایران به صادر کننده بنزین تبدیل می شود.
وی در ادامه توسعه شبکه های گاز و مجتمع های پتروشیمی در کشور را یادآور شد و اظهار کرد: با اهتمام ویژه به طرح ها و پروژه های در دست اجرا، اهداف برنامه پنجم توسعه برای تولید روزانه 5 میلیون و 500 هزار بشکه نفت و یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز محقق می شود و صادرات گاز و فرآورده های نفتی رشد قابل توجه خواهد یافت.
قاسمی با اشاره به تبدیل تحریم های دشمنان به فرصت برای خودکفایی و خوداتکایی، توجه به ساخت داخل را از الزام های توسعه صنعت نفت دانست و گفت: در گذشته همه کالا و نیازمندی های صنعت نفت از خارج وارد می شد و بخش زیادی از درآمدهای حاصل از فروش نفت به خرید کالاهای خارجی اختصاص می یافت؛ در حالی که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به ویژه در سال های اخیر، توجه ویژه ای به ساخت داخل و استفاده از ظرفیت های سازندگان داخلی شده است و بخش عمده  نیازهای صنعت نفت به دست متخصصان و صنعتگران ایرانی تولید می شود.
قاسمی با بیان این که در بدو ورود به مناطق نفت خیز جنوب در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه گاز و گاز مایع 3200 مناطق غرب کارون شرکت کرده بود، افزود: این طرح از شمار طرح های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز استحصال می شود.

وزیر نفت گفت: باید صنعت داخلی در بخش نفت تقویت شوند تا بتوانیم در زمان کوتاهی به صادرکننده تجهیزات تبدیل شویم و در زمره کشورهای صادرکننده خدمات مهندسی و تجهیزات باشیم.                                                                                                                       
وی با بیان اینکه باید با شتاب بیشتر و با حمایت از سازندگان داخلی  بتوانیم به اهداف مورد نظر در برنامه پنجم برسیم  افزود: در شرایط تحریم اقدامات خوبی در صنعت نفت انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه گازرسانی به مناطق کشور، توسعه پتروشیمی، توسعه مناطق غرب کارون، توسعه پالایشگاه‌ها و میادین، کالاهای صنایع بالادستی و درون چاهی اشاره کرد.
وزیر نفت اظهارکرد: ایجاد مشکل در روند تولید فرآورده‌های نفتی، همواره یکی از اهداف دشمن بوده است تا بتواند  از  فروش میعانات گازی و صادرات مازوت جلوگیری کند که ما خوشبختانه به راحتی و با اطمینان، با احداث و توسعه پالایشگاه‌ها این مسیر را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان این‌که توسعه صنعت نفت موضوع مهمی است عنوان‌کرد: با وجود تحریم‌ها، توسعه صنعت نفت در مقایسه با  سال‌های گذشته در اوج خود قرار دارد و  طرح ‌های زیادی در میادین نفتی در زمینه توسعه آغاز شده است.
قاسمی  گفت : در حال حاضر در میدان پارس جنوبی که مهمترین میدان مشترک است، در 19 فاز، 100 هزار نفر مشغول فعالیت هستند و  این در حالی است که تحریم‌ صنعت نفت ادامه دارد.
وی با بیان اینکه  برای توسعه صنعت نفت، راهی جز اتکا به صنعت داخل وجود ندارد  افزود: در سال‌های پیش بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های صنعت از خارج وارد می‌شد و  باید  روزی وابستگی نفت به خارج قطع  ‌شود که این اتفاق با تحریم‌ها آغاز شد.
وزیر نفت اظهارکرد: صنعت نفت امروز در شرایط بسیار ویژه‌ای به سر می‌برد حتی در زمان جنگ نیز چنین شرایطی بر نفت حاکم نبوده است و در حال حاضر دشمنان اهدافی را دنبال می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد وقفه در صادرات نفت وحضور نیافتن ایران در بازارهای جهانی، ایجاد مشکل در توسعه و فروش نفت اشاره کرد.
قاسمی خاطرنشان‌کرد: در گذشته بیش از 80 درصد محصولات مورد استفاده صنعت نفت از خارج وارد می‌شد اما هم‌اکنون بخش قابل توجهی از کالاها را در کشور می‌سازیم و  این اراده در صنعت نفت هست و باید سازندگان و صنعت داخلی تقویت شوند. باید فرض کنیم همه راه‌ها بسته شده است؛ ما حتما می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز خود را بسازیم و با توجه به متخصصان و زیرساخت‌ها چیزی از کشورهای کره، چین و ژاپن کم نداریم.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =