با توجه به امیدواری ها مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا بهای نفت در مرز 113 دلار باقی مانده است.

آذرجزایری: در حالیکه اندکی تا برگزاری جلسه تعیین سیاست پولی آمریکا باقی است و هنوز گزارش‌های اقتصادی چین و آمریکا در هفته جاری انتشار نیافته‌اند با توجه به امیدواری ها مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، بهای نفت در مرز 113 دلار باقی مانده و همین امر باعث حفظ قیمت نفت خام سبک ایران در مرز 111 دلار شده است.
درحال حاضر هر بشکه نفت خام سنگین ایران بیش از 107 دلار در بازار خریدوفروش می شود.
خبرهای اخیر درباره اقتصادهای چین، اتحادیه اروپا و آمریکا از یک سو و احتمال از سر گیری فعالیت خط لوله سیوی در آمریکا از سوی دیگر، بازارهای جهانی نفت را با رشد قابل توجه قیمت ها رو به رو کرد.
بسته شدن خط لوله سیوی در آمریکا سبب شده بود ذخایر نفت منطقه کاشینگ در ایالت اوکلاهوما این کشور افزایش یابد و بهای نفت خام دبلیو تی آی که در این منطقه تحویل می شود، افت چشمگیری داشته باشد.
به گزارش بلومبرگ در معاملات امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس، به 113 دلار و 40 سنت رسید. بهای نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با افزایش قیمتی روبه رو شد و به در سطح96 دلار و 65سنت تثبیت شد.
این درحالی است که دبیرکل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) کاهش قیمت های جهانی نفت خام در سال جاری را دور از انتظار خواند.
عبدالله سالم البدری در جریان سخنرانی در یک کنفرانس دور روزه ( 9 و 10 بهمن) با عنوان انرژی خاورمیانه و آفریقای شمالی 2013 و موضوع «مطابقت با واقعیت منابع جدید انرژی» در موسسه چاتم هاوس لندن اعلام کرد: عرضه جهانی نفت خام در سال 2013 شرایط مطلوبی خواهد داشت و افت بهای نفت در سال جاری بعید به نظر می رسد.
وی افزود: هم اکنون نفت کافی در بازارهای جهانی موجود است و به نظر می رسد عرضه جهانی نفت برای پاسخ گویی به رشد پیش بینی شده برای تقاضای جهانی این ماده در سال جاری مطلوب خواهد بود.
دبیرکل اوپک تصریح کرد: پاسخ گویی به رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی مشکلی نخواهد داشت.
البدری گفت: اوپک افت قیمت های جهانی نفت خام در سال 2013 را بعید می داند و نباید نگرانی ها درباره بی ثباتی های ژئوپولیتیکی را بیش از حد جلوه داد.
دبیرکل اوپک گفت: افت قیمت های جهانی نفت خام نه تنها اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت اوپک بلکه ادامه سرمایه گذاری های نفتی در بخش های افزایش ظرفیت تولید را با مشکل رو به رو می سازد.
وی تصریح کرد: چنانچه سرمایه گذاری های نفتی در سراسر جهان به تاخیر بیفتد یا لغو شود، قیمت های پایین نفت خام کل بازارهای جهانی این ماده را تحت تاثیر قرار می دهد.
بر اساس تازه ترین گزارش ماهانه اوپک، 12 عضو این سازمان که حدود 40 درصد عرضه نفت خام جهان را به عهده دارند در ماه دسامبر تولید نفت خام خود را با کاهش روزانه 465 هزار بشکه به 30 میلیون و 400 هزار بشکه در روز رساندند که این رقم پایین ترین سطح از اکتبر گذشته به شمار می آید.
البدری گفت: با توجه به این که اقتصاد کنونی برخی کشورها شرایط مطلوبی دارد، اعضای اوپک نیازی به کاهش عرضه نفت خام خود ندارند.
دبیرکل اوپک اعلام کرد: موفقیتی که آمریکا در افزایش برداشت نفت خام از ذخایر شیل اویل ( برداشت نفت از سنگ های رسی) به دست آورده است به سختی می تواند در دیگر کشورها به کار گرفته شود زیرا صنعت برداشت از ذخایر شیل اویل هنوز مراحل اولیه خود را پشت سر می گذارد.
البدری تصریح کرد: درباره تثبیت رشد برداشت نفت از ذخایر شیل اویل در بلند مدت هنوز ابهام هایی وجود دارد.
دبیرکل اوپک تاکید کرد: سوخت های فسیلی در دهه های آینده همچنان سهم عمده ای در پاسخ گویی به تقاضای جهانی انرژی خواهد داشت.
بر اساس گزارش چشم انداز جهانی نفت اوپک در سال 2011 (OPEC’s World Oil Outllook 2011)، سوخت های فسیلی که هم اکنون سهمی 87 درصدی در عرضه جهانی انرژی دارد تا سال 2035 همچنان سهم 82 درصدی از عرضه جهانی انرژی را بر عهده خواهد داشت.
نفت تا سال 2035 همچنان سهم عمده ای در تامین نیازهای انرژی خواهد داشت؛ اگرچه سهم کلی آن در دوره مورد بررسی از 34 درصد کنونی به 28 درصد کاهش می یابد.
سهم گاز طبیعی در عرضه جهانی انرژی از 23 درصد کنونی تا سال 2035 به 25 درصد افزایش می یابد.
تولید انرژی های تجدیدپذیر به سرعت رشد می کند اما سهم این انرژی از عرضه جهانی انرژی در سال 2035 تنها سه درصد خواهد بود.
بر اساس گزارش چشم انداز جهانی اوپک، تقاضای جهانی نفت خام در بازه زمانی 2010 تا 2035 روزانه 23 میلیون بشکه افزایش می یابد و به مجموع روزانه 110 میلیون بشکه می رسد.
وی همچنین در واکنش نسبت به این تئوری که سرانجام زمانی می رسد که مجموع تولید نفت خام جهان از بالاترین سطح به سوی روند کاهشی گام بر می دارد، گفت: پدیده اوج نفت در آینده ای نزدیک به وقوع نمی پیوندد.
دبیرکل اوپک با بیان این که ما از گفت و گوها درباره فرا رسیدن زمان اوج نفت که در سال های گذشته مطرح شده بود، گذر کرده ایم، اعلام کرد: اوج نفت سرانجام روزی فرا می رسد اما این پدیده در آینده ای قابل پیش بینی رخ نمی دهد.

 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =