مسعود خوانساری

از آن جا که تعزیرات، نظارتی بر بخش حمل ونقل ندارد، بنابراین کارکنان این بخش در اولین فرصت پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها با انجام اعتراض هایی توانستند حداقل 15درصد قیمت‌های خود را افزایش دهند. در حالیکه اگر اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها در این بخش با تدابیر بهتری همراه بود نتیجه بهتری نیز حاصل می شد، اما متأسفانه قیمت های انرژی آزاد شد و نتیجه مطلوب حاصل نشد.

در حمل ونقل شهری به شرط توسعه حمل ونقل عمومی، افزایش قیمت انرژی بسیار می توانست به نفع کشور از جهت صرفه جویی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد. اما چون به بحث حمل ونقل عمومی به خصوص مترو توجه خاصی نشد، هجوم مردم به مترو و اتوبوس ها موجب ایجاد ترافیک جمعیتی و ازدحام در ایستگاه ها شد. در حمل ونقل جاده ای هم ما الان بیش از 100 هزار کامیون فرسوده با قدمت بیش از 25 سال و همراه با تکنولوژی قدیمی داریم.

مصرف سوخت آن ها بالای 50 الی 60 لیتر در 100 کیلومتر است، در حالی که با تکنولوژی جدید مصرف سوخت نزدیک به 30 لیتر در 100 کیلومتر می باشد. براساس برآورد در اتاق بازرگانی ایران به خاطر همین مصرف سوخت بالا در سال حداقل برای هر ماشین 30 میلیون تومان سوبسید پرداخت می شود. از طرف دیگر ما ممنوعیت واردات خودرو داریم و انحصار در صنعت خودرو وجود دارد و یا با تعرفه سنگین جلوی واردات خودرو گرفته می شود و همین موجب می شود که قیمت خودرو در داخل افزایش ولی کیفیت آنها برعکس کاهش می یابد.

با این شرایط ما بحث ترانزیت کالا را، با وجود این خودروهای قدیمی نسبت به کشورهای همسایه خود باخته ایم و نمی توانیم در این زمینه رقابت کنیم.
افزایش قیمت حامل های انرژی برای حمل ونقل بسیار کارساز و مفید است ولی به شرطی که مقدمات آن فراهم شود. قبل از هدفمندی، به خاطر سوخت ارزان بهبود تکنولوژی انجام نمی شد و کامیون ها به صورت خالی و بدون بار جابه جا می شدند و کامیون داران خود بازاریابی می کردند و به شرکت های متمرکز وابسته نبودند و استاندارد ماشین ها پایین بود. با این توصیفات افزایش قیمت حامل ها در فاز دوم هدفمندی بسیار کمک می کند به شرطی که تمام زمینه ها، به ویژه حمل ونقل عمومی فراهم شود و به بحث زیربناهای حمل ونقل هم باید توجه جدی شود، افزایش جاده های ریلی و بهبود حمل ونقل هوایی زمینه ساز بسیار مثبتی هستند تا فاز دوم هدفمندی یارانه ها به اهداف خود نائل شود.

در یک جمع بندی کلی به این نتیجه می رسیم که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در بخش حمل ونقل بسیار مفید خواهد بود به شرطی که بهبود زیربناها با جدیت هرچه بیشتری پیگیری شود.


*رییس کمسیون حمل ونقل اتاق تهران


/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =