امسال در کنفرانس جهانی موبایل در بارسلونای اسپانیا، شاهد عرضه برخی فناوری های نوین برای گوشی های هوشمند و تبلت بودیم که کنترل از راه دور شدن گوشی برای خانه ها و گوشی های ضد آب از جمله آنها بودند.

در واقع کنفرانس امسال فقط برای نشان دادن محصولات جدید نبود، (چیزی که همه ساله در MWC شاهد آن بوده ایم) بلکه فناوری های تازه با استفاده از ابزارهایی مانند گوشی های هوشمند جلب توجه می نمود و کنفرانس گرایشات جدید تکنولوژیکی را نیز به بحث و بررسی علاقمندان و متخصصان قرار داد.
در اینجا 6 فناوری و گرایش جدیدی که در کنفرانس مطرح شده را با هم بررسی می کنیم:
 
تلفن های ضد آب
اگر تلفن تان را در معرض بارش باران قرار دهید، اگر آنرا به طور ناخودآگاه داخل لباس درون ماشین لباس شویی قرار دهید و یا از دستتان در توالت بیفتد؛ به طور معمول دیگر به آن تلفن نخواهید گفت، بلکه با پایانی خیس، گوشی مرده ای خواهد بود که جیب تان را خالی خواهد کرد!
در کمپانی های بیمه یکی از دلایل خرابی تلفن آب خوردن گوشی ها است و این در حالی است که تعداد گوشی های ضد آب در بازار بسیار کم است و البته گران قیمت!
چیزی که در کنفرانس امسال دیده شد این بود که این موضوع محدودیت در تولید در حال کاهش است.موتورولا همراه با آلکاتل با همکاری واحد توسعه تحقیقات دفاعی انگلیس P2i تولید کننده گوشی های ضد آب شده اند. در امریکا سازندگان تلفن خودشان روی طرح های مستقل خود کار می کنند. بعنوان نمونه کمپانی Liquipel لایه محافظی که هزاران بار نازک تر از تار مو است را مانند کت بر تن موبایل می کند.
 
کنترل از راه دور خانه
یخچال های هوشمند، جاروبرقی های روباتیک، و فرشهایی که داخل خود تراشه مخصوص داشته و زمان تمیز شدن خود را اعلام می کنند؛ همه این ابزار دست به دست هم داده تا مفهوم کنترل خانه از راه دور و توسط گوشی های هوشمند عملی گردد. تلفن ها درب خانه ها را با رمز باز و بسته کرده و این فناوری عمومیت پیدا خواهد کرد و فیلم های علمی تخیلی سالهای اخیر به واقعیت خواهد پیوست.
غذا دادن به حیوانات خانگی وقتی در سفر هستید، اینکه چه نوع مواد غذایی در یخچال موجود است و چه چیزی را باید قبل از رسیدن به خانه خریداری کنید اینها گوشه ای از تحولاتی است که البته نه به طور یک شکل، توسط کمپانی های سازنده دنبال می شود و کار روی آن زیاد است تا به شکل روزمره زندگی ما برسد.
 
جادوی لمسی
پاسخ دادن به تلفن لمسی در هوای سرد زمستان در حالی که دستکش در دستتان است دشوار می نماید. فناوری لمسی قبلا فکر این موضوع را نکرده بود که کاربران چگونه می توانند با این مشکل مواجه شوند و به تلفن خود بدون در آوردن دستکش جواب دهند.
هوآوی امسال یا عرضه Ascend P2 از فناوری جادوس لمسی یا magic touch  استفاده کرد. با مجیک تاچ می توان صفحه نمایشگر گوشی ها را حتی با دستکش نیز می توان در هوای سرد بدون اینکه دستکش ها را در آورد استفاده کرد. قبلا نیز لومیای 920 از طرف نوکیا این فناوری را عرضه کرده بود. اما موضوع در حد پاسخگویی به تلفن نخواهد بود و قطعا برای تایپ و نوشتن اس ام اس نیز کاربران دچار مشکل خواهند شد. بنابراین این موضوع در دستور کار سازندگان قرار گرفته تا بتوانند مشکل را سریعتر با فناوری های جدید حل کنند.
 
کیس های سه بعدی تلفن
فناوری پرینترهای سه بعدی کم کم در دنیای گوشی های هوشمند پای خود را باز کرده و پرینت سه بعدی برای کیس های موبایل از اولین محصولات سه بعدی است که در کنفرانس 2013 نیز عرضه شد. پرینترهای سه بعدی می توانند یک آبجکت یا آیتم را در یک مکان مخصوص کپی کرده و  عین آن را میلیمتر به میلیمتر به صورت آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، چاپ کنند.
اغلب ماشین های چاپ سه بعدی در مقیاس صنعتی موجود است اما کمپانی مانند makerbot.com پرینتر سه بعدی در مقیاس خانگی ساخته تا کاربر خانگی نیز بتواند از این ویژگی استفاده کرده و آیتم های دلخواه را تولید کند. بر این اساس نوکیا به کاربران پکیجی را برای لومیا پیشنهاد داده تا خودشان بتوانند کیس مورد نیاز تلفن را به صورت سه بعدی طراحی و چاپ کنند. پلاستیکی که برای ساختن قاب تلفن در این پروژه استفاده می شود از ذرت تهیه شده و با محیط زیست نیز سازگاری طبیعی دارد. در این پروژه کاربران می توانند مطابق این بسته نرم افزاری کیس مورد نظر را ساخته و با ارسال آنلاین، قاب زیبای خود را درب خانه تحویل بگیرند.
 
مدیریت رادیوی اتومبیل با صدای راننده
جیغ و داد بر سر رادیوی اتومبیل در آینده نزدیک عادی خواهد شد، البته اگر فرمان شما را بدرستی اجرا نکند. کمپانی فورد در این عرصه پیشتاز بوده و در بخش موسیقی یکی از غنی ترین کتابخانه ها را برای این منظور ایجاد کرده است. این فناوری به تلفن آیفون و ... شما وصل شده و از طریق صدا با فناوری siri و ...دستورات شمار را به اجرا می گذارد.
این فناوری در حال حاضر فقط با آیفون کار می کند اما فورد قصد دارد نسخه آندرویدی و ... را نیز ساخته و راهی بازار کند.
 
تلفن های ارزان
ما بین این همه فناوری نو ، سازندگانی همچو نوکیا با اتخاذ استراتژی ارزان سازی سعی کرده اند بازار فناوری را فقط به نفع پولدارها نچرخانند و با عرضه لومیای 520 به قیمت 139 یورو سیستم متناسبی را برای کسانی که نمی خواهند زیاد هزینه کنند، عرضه کنند. گوشی های تحت آندروید با قیمت پایین نیز در بازار موجود است و همگان منتظرند تا آیفون مینی اپل نیز با قیمت پایین راهی بازار شود نا کاربران بیشتری از فناوری های جدید با قیمت پایین بهره مند گردند. البته پر واضح است که تمام فناوری های تلفن های تاپ، روی این نوع تلفن ها نخواهد بود.
 
سیستم عامل های جدید
اپل، گوگل، مایکروسافت و بلک بری  هر کدام با اپ ها و سیستم عامل خود گوشه ای از بازار سطح بالای سیستم عامل ها را در بر گرفته اند. اما امسال سیستم عامل فایرفاکس و تیزن، و در تابستان نیز سیستم عامل مخصوص سامسونگ نیز راهی بازار می شود. سازندگان تلفن نیز که از تسلط سیستم عامل های موجود بازار، راضی نیستند نیز به طرف این سیستم عامل ها رفته اند.
بازار جدید، کاربران جدید را نیز جذب می کند و باعث می شود تا خلاء موجود در بازار گوشی های هوشمند بدنی ترتیب پر شود.
 
منبع: گاردین
56502
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارت ویزیت IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    خیلی خوب بود ممنووووون.