مهم‌ترین اخبار و وقایع هفته گذشته شامل انتشار رسمی تعداد کشته‌های کوروناویروس جدید، افتتاح مدیریت بخش توسعه فناوری‌های فضایی در ناسا و فرستادن ماهواره‌ای برای رصد سیارک‌های خطرآفرین بودند.

عرفان خسروی: مهم‌ترین اخبار و وقایع هفته گذشته شامل انتشار رسمی تعداد کشته‌های کوروناویروس جدید، افتتاح مدیریت بخش توسعه فناوری‌های فضایی در ناسا و فرستادن ماهواره‌ای برای رصد سیارک‌های خطرآفرین بودند.
 

ویروسی که شاید همه ما را بکشد
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مجموعا 13 مورد ابتلا به یک کوروناویروس جدید در سطح جهان گزارش شده که هفت نفر از آن‌ها مرده‌اند و آخرین مورد هم در کشور عربستان رخ داده است. سه مورد از این ابتلاها نیز مربوط به خانواده‌ای ساکن انگلیس بوده که نشان می‌دهد دست کم دو مورد، به واسطه انتقال انسان-انسان رخ داده است. یکی از بیمارانی انگلیسی تا کنون مرده و یکی دیگر هم به شدت بیمار است، اما سومی تنها عوارض خفیفی نشان داده است. این مورد سوم نشان می‌دهد احتمالاً موارد زیاد دیگری هم هستند که از چشم پزشکان دور مانده‌اند.
 

برنامه‌های ناسا
ناسا بخش جدیدی افتتاح کرده که در آن فناوری‌های نوین ضروری برای برنامه‌های کنونی و آینده سفرهای فضایی توسعه می‌یابد. این قسمت جدید که مدیریت عملیات فناوری‌های فضایی نام دارد تعاملی دو سویه با دانشگاه‌ها و صنعت خواهد داشت؛ به ویژه با شرکت‌های سازنده تجهیزات دفاعی. به این ترتیب ایالات متحده در کنار پیش‌برد اکتشافات فضایی، رقابت اقتصادی را توسعه و رونق می‌دهد. رئیس ناسا، چارلز بولدن در این رابطه می‌گوید: «یک برنامه قدرتمند توسعه فناوری برای رسیدن به فتوحات جدید فضایی و فرستادن فضانوردان به مقاصد جدید مثل مریخ و سیارک‌ها ضروری است».
 

شکارچی سیارک‌ها
نخستین ماهواره طراحی‌شده برای جستجو و ردگیری سیارک‌ها و زباله‌های فضایی هفته گذشته به مدار زمین فرستاد شد. ماهواره مراقبت از اشیاء فضایی مجاور زمین متعلق به آژانس فضایی کانادا، هر 100 دقیه به گرد زمین می‌چرخد و فضا را به دنبال سیارک‌هایی که می‌توانند روزی برای زمین تهدید کننده باشند، رصد می‌کند. البته این ماهواره برای ایجاد یک زنگ خطر فضایی پیش‌گویانه برای شهاب‌هایی که یکی از آن‌ها دو هفته پیش در آسمان سیبری منفجر شد، مناسب نیست؛ زیرا بیشتر بر روی سیارک‌های بزرگ‌تر و دنباله‌دارهایی تمرکز دارد که برخورد آن‌ها با زمین فاجعه جهانی می‌آفریند.
 

جریمه‌های سنگین برای ماهی‌گیری غیرقانونی
پلیس بین‌الملل، برنامه‌ای جهانی برای مبارزه با ماهی‌گیری غیرقانونی تدوین کرده که در کنفرانس لیون فرانسه به تصویب رسید. به این ترتیب سازمان‌های محیط زیست ملی کشورهای عضو باید از این پس همکاری برون‌مرزی در راستای جلوگیری از جرائم مربوط به صید ماهی داشته باشند؛ طرح‌هایی برای تصویب به قوای مقننه کشورهای خود بسپرند و تحقیقاتی میدانی در زمینه نقاط داغ وقوع جرایم ماهی‌گیری غیرقانونی منطقه خود انجام دهند. در هفته پیش رو نخستین نشست کارگروه مبارزه با تخلفات ماهی‌گیری برای بررسی مقدمات و نیازهای مبارزه با ماهی‌گیری غیرقانونی در کشورهای عضو، هفته آینده برگزار می‌شود.
 

تحقیقات خطرناک
موسسه ملی سلامت ایالات متحده چارچوبی برای حمایت از تحقیقات سلامت تدوین کرد که طبق آن سرانجام امکان حمایت از تحقیقات روی آنفلوانزای پرنده‌ای H5N1 قابل سرایت میان پستانداران فراهم می‌شود. به دلیل یک استمهال قانونی و پس از آن سیاست‌های جدید تحقیقاتی دولت ایالات متحده برای پیش‌گیری از تحقیقاتی که نتایج آن‌ها استفاده دوگانه خواهند داشت –یعنی ممکن است در دست افراد دیگر ماده خام تولید سلاح فراهم سازند- تحقیق روی این ویروس نیز متوقف شده بود.
 

تحقیقات ایدز در کشورهای تحت نفوذ آمریکا بومی می‌شود!
برنامه ده ساله ایالات متحده برای کنترل بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه از این پس باید به خود این کشورها تحویل داده شود. طرح فوریتی رئیس جمهور ایالات متحده برای مبارزه با ایدز در خلال سال‌های 2004 تا تا 2011 بیش از 38 میلیون دلار روی دست این کشور هزینه گذاشت، و اکنون ایالات متحده یک قدم عقب‌تر می‌رود تا کشورهای در حال توسعه خودشان این هزینه‌ها را پرداخت کنند.
 

باز هم دسترسی آزاد
در ادامه اخبار مربوط به جنبش دسترسی آزاد به داده‌های علمی، هفته گذشته قرار شد تحقیقات انجام شده توسط هر سازمان فدرال ایالات متحده که بیش از یکصد میلیون دلار هزینه برداشته باشد، حداکثر یک سال پس از کسب نتایج در اختیار عموم قرار بگیرد. تا کنون این قانون فقط شامل تحقیقات پزشکی می‌شد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    19 8
    خیالتون راحت رو ایرانی جماعت اثر نمیکنه!
  • بدون نام US ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    6 1
    چرا تیتر زرد میزنی؟