رئیس سازمان بازرسی کل کشور می گوید: دوستان اطلاعات فکر نمی کردند رئیس وقت بانک ملی بعد از احضار فرار کند.

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور دریک برنامه تلویزیونی درباره چگونگی فرار مدیر عامل سابق بانک ملی به خارج از کشور، گفت: «برادر متهم ردیف اول این پرونده در خارج از کشور زندگی می کرد. عدد فسادی هم که متوجه رئیس بانک ملی وقت است، نسبت به این حادثه بزرگ رقم بسیار کوچکی است، اما متاسفانه ایشان خیلی ارزان فروش بودند و خودشان را به رقم بسیار کوچکی فروخت.»
محمودرضا خاوری مدیر عامل وقت بانک ملی در هفته اول مهر ماه 1391 بعد از مشخص شدن نقش وی در فساد بزرگ مالی به کشور کانادا گریخت.
ایران از اینتر پل خواسته است خاوری را به ایران بر گرداند.
پورمحمدی با بیان اینکه دوستان دادسرا و اطلاعات فکر نمی کردند رئیس وقت بانک ملی بعد از احضار فرار کند، افزود: «او در فاصله بازجویی اول و دوم، به سرعت و در نیمه شب از کشور خارج می شود. نکته جالب اینجاست که ویزا و بلیط ایشان آمده بود. تحلیل من این است که وقتی ایشان در بازجویی شرکت می کند، حس می کند که بازجویی سنگین است و دراین بازجویی ها مطالبی لو خواهد رفت و به همین دلیل هم فرار کرد.»
رئیس سازمان بازسی کل کشور همچنین درباره نقش سازمان بازرسی در زمینه کشف فساد بانکی 3 هزار میلیاردی ، اظهار داشت: سازمان بازرسی در بازرسی های متعارف خود دید که گروهی وام های ارزی و ریالی گرفته بودند که در جای خود مصرف نشده بود. این گزارش به مجلس ارسال شد و مجلس هم در این مورد تحقیقات خود را آغاز کرد. بعد از این ماجرا خبری به سازمان بازرسی رسید که این گروه به دنبال اخذ مجوز تاسیس بانک خصوصی آریا است. کارشناسان سازمان سوابق این گروه را می شناختند.
وی ادامه داد: کارشناسان سازمان با توجه به سابقه نه چندان سالم این گروه، روی این بانک حساس شدند. یک سال روی بانک کارهای گسترده و متمرکزی انجام شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این بانک دارای مشکل است و به شکل نامتعارفی در حال شکل گیری است.
در سال ۱۳۹۰ خبری در رسانه ها منتشر شد که عنوان «بزرگترین اختلاس در تاریخ ایران» به رقم مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این گروه در فکر تولید ال سی جعلی داخلی بودند، افزود: ما بانک را ابتدای سال 90 متوقف کردیم. این گروه از دو سال قبل در یکی از شعبات بانک صادرات در خوزستان به تولید ال سی جعلی اقدام کردند. این موضوعی بود که به آرامی انجام شده بود و ما از آن بی خبر بودیم.
به گفته پورمحمدی گروه آریا تا پایان سال 89 جمعاً 1000 میلیارد تومان دریافت کرده بودند که نیمی از آن را پرداخت کرده بودند و با دریافت مجوز تاسیس بانک «خیالشان راحت بوده که با جذب سرمایه مردم می توانند الباقی وام های دریافتی را هم برگردانند. به همین جهت تولید ال سی جعلی این گروه به شدت افزایش پیدا می کند و ظرف شش ماه بیش از 1800 میلیار تومان از بانک دریافت می کنند.»

وی با اشاره به جلوگیری از تاسیس شدن بانک آریا توسط بانک مرکزی، افزود: دوره عمده تخلف این گروه از اواخر بهمن 89 تا اواسط مرداد 90 انجام شد. وقتی سررسید برخی از این قسط ها پیش می آید، با توجه به اینکه جلوی تاسیس بانکشان گرفته شده بود، نمی توانند بعضی از قسط های 30-40 میلیاردی را پرداخت کنند. این موضوع باعث می شود بازرسی بانک خوزستان روی موضوع حساس شود و این موضوع باعث کشف ال سی های جعلی می شود. این موضوع خیلی زود به دادستان خوزستان اطلاع داده می شود. یک نسخه گزارش هم به اطلاعات اهواز ارسال می شود و دو روز بعد هم خبر به سازمان بازرسی رسید.
پورمحمدی در مورد نحوره برخورد با عوامل این پرونده گفت: بسیار قوی و خوب عمل شد. اگر خارج از قوه قضاییه هم بودم این اعتقاد را داشتم که با قدرت روی این پرونده کار شد. این پرونده، خیلی سنگین و سخت بود و قوه قضاییه کار قابل توجهی روی این پرونده انجام داد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد اینکه چرا درصد کمی از اطلاعات موجود در سازمان بازرسی عمومی می شود، گفت: « فضای جامعه باید تحمل شنیدن این گزارشات را داشته باشد. من معتقدم رسانه ها نقش بسیار برجسته ای در سالم سازی دارند. همه سالم سازی هم در پرونده خوانی خلاصه نمی شود. آشنایی با قوانین و شگردها، راهنمایی و هشدار، ایجاد حساسیت درجامعه، تبیین فرهنگ نظارت و قانون پذیری و... جزو پروسه سالم سازی است. البته از نظر قانونی ما می توانیم پرونده های سازمان بازرسی را بدون ذکر نام متهم منتشر کنیم اما فضایی که در کشور ایجاد شد، سیاسی بود و این موضوع ما را در انتشار پرونده ها محدود و جامعه را از بیان گزارش ها محروم کرد.»
وی در مورد راهکار این ماجرا هم اظهار داشت: من فکر می کنم باید فضای جامعه را آماده کنیم. دوستانی در راس دستگاه های مختلف قرار بگیرند که تحمل انتقاد بالاتری داشته باشند و خودشان از انتقاد استقبال کنند. اگر این اتفاق بیفتد، جامعه کم کم آماده می شود.
پورمحمدی در پایان برنامه تلویزیونی شناسنامه هم گفت: افرادی هم سن من هنوز به گذشته خود اختصاص دارند. البته بعد از 50 سالگی آثار سرازیری بروز می کند. البته بین 40 تا 60 سال قوی ترین سنین مدیریتی در دنیاست و بیشترین تحولات در این سنین ایجاد می شود. چون شخص هم انرژی جوانی دارد و هم به یک نوع پختگی رسیده است.
/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    77 3
    نگفتید به چقدر فروخت؟ یک کاخ در کانادا یک زندگی ایده آل تا آخر عمر در کانادا و...