مهر نوشت:

اعلام غیر قانونی بودن خروج گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری از کشور، انتقاد از جریمه های پایین کشتار حیات وحش در ارزشگذاری جدید،معرفی مهمترین عامل آلودگی هوا، اعلام آمادگی مجدد شهرداری برای خرید پارک پردیسان و انتقاد از معاوضه ببر سیبری با پلنگ ایرانی از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به خبر رییس سازمان محیط زیست مبنی بر ورود ببر های سیبری تا پیش از تابستان سال آینده به زیستگاه میانکاله گفت: تا این لحظه در مورد بررسی و تصویب طرح تبادل ببر و پلنگ، درخواستی به این فراکسیون ارسال نشده گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی غیر قانونی است
مؤید حسینی صدر ، در مورد تبادل ببر و پلنگ با کشور روسیه گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی امکانپذیر نبوده و غیر قانونی است.

پس از مدتها انتظار نرخ ضرر و زیان کشتار حیات وحش توسط مسوولان مربوطه اصلاح و به روز رسانی شد، اما بررسی نرخ ها و ارقام اعلام شده نشان از کم لطفی عمیق مسوولان به حیات وحش و حیوانات ایرانی دارد.
یکشنبه این هفته اعلام شد: این نرخ ها بازدارندگی لازم را در برابر تفنگ به دستان و افراد نا آگاهی که در طبیعت ایران پرسه می زنند نخواهد داشت و از دیگر سو بررسی جرایم کشورهای پیش رفته و موفق در زمینه حفظ حیات وحش نشان می دهد نرخ های ایرانی در اکثر دسته ها هیچ تناسب و حتی شباهتی هم به نرخ های جهانی ندارد.
با ارقام جدیدی که به عنوان ضرر و زیان حیات وحش تعیین شده با توجه به وزن گونه های مختلف مشخص می شود نرخ بسیاری از آنها هم قیمت گاو و گوسفند و حتی کمتر از آن در نظرگرفته شده است.
به عنوان مثال وقتی وزن خرس قهوه ای حدود 250 کیلوگرم است در نظر گرفتن 5 میلیون تومان به عنوان جریمه برای کشتار آن یعنی هر کیلو خرس معادل 20 هزار تومان، پلنگ با 80 کیلو گرم وزن، کیلویی 62 هزار و 500 تومان و گوزن زرد ایرانی با 125 کیلوگرم وزن کیلویی 40 هزار تومان ارزش گذاری شده است.
بنابراین با توجه به نرخ گاو و گوسفند در قصابی که تقریبا کیلویی 20 تا 30 هزار تومان به فروش می رسند، مشخص می شود هنوز موضوع حفاظت و حمایت از حیات وحش در خطر انقراض آنطور که باید برای مسئولان جا نیافتاده است.

 

80 درصد آلودگی هوای تهران را خودروهای فرسوده تولید می‌کنند

در این روز سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مشکل پایتخت را معضل ترافیک و‌ آلودگی هوای ناشی از آن اعلام کرد و گفت: به منظور برون رفت از این معضل گام‌های بسیار بلندی برداشته شده و اقدامات بسیار خوبی نیز در حال انجام است.
مهرداد لاهوتی با بیان این که از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا خودروهای جدیدی که در تولید آنها استاندارد یورو 4 رعایت نشده و نیز خودروهای فرسوده هستند، افزود: خودروهای فرسوده با تردد در شهر به عنوان یک آسیب جدی، عامل مهم تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شوند و لازم است یک عزم ملی در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده صورت پذیرد.
به گفته نایب رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، مهم‌ترین معضل آلودگی هوای تهران خودروها هستند و بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل تردد خودروهای فرسوده و تولید خودروهای غیر استاندارد ایجاد می‌شود.4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =