تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا با 3 قهرمانی و 4 مقام سومی یکی از تیم های پرافتخار این مسابقات است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، ستاره‌های سرخپوش در همه ادوار جام ملت‌های آسیا نقش مهمی در تیم ملی ایران داشته‌اند و نکته جالب اینکه در هر 3 دوره ای که ایران فاتح جام ملت های آسیا شده است، بازیکنان پرسپولیسی در فینال گلزنی کرده اند. اما در ادوار مختلف جام ملت های آسیا چه بازیکنانی از تیم پرسپولیس در فهرست نهایی تیم ملی بوده اند:
1968 (قهرمان)
تیم ملی ایران در اولین حضور خود در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا قهرمان شد. مسابقات در تهران برگزار شد و در بین 18 بازیکن تیم ملی، 5 پرسپولیسی حضور داشتند. در آن روزها تیم پرسپولیس فعالیت خود را تازه آغاز کرده بود و عزیز اصلی، محراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسین کلانی و همایون بهزادی پرسپولیسی های تیم ملی در جام ملت‌های 1968 بودند. هر 5 بازیکن پرسپولیس در ترکیب ثابت بودند و همایون بهزادی با 4 گل آقای گل چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا شد. بهزادی گل مهمی را در بازی پایانی به تیم رژیم صهیونستی زد که نقش مهمی در قهرمانی ایران داشت.
 1972(قهرمان)
در پنجمین دوره جام ملت‌های آسیا که در تایلند برگزار شد، 7 بازیکن از پرسپولیس انتخاب شدند که علی پروین به دلیل مصدومیت فرصت حضور در میدان را نیافت و رضا وطن خواه نیز موفق به حضور در میدان نشد. اما جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی، حسین کلانی، صفر ایرانپاک و همایون بهزادی در ترکیب تیم ملی به میدان رفتند. کلانی با گل دقیقه 108 خود در فینال مقابل کره جنوبی موجب قهرمانی ایران در این دوره شد. کلانی همچنین با 5 گل آقای گل شد تا برای دومین بار عنوان آقای گلی جام ملت‌های آسیا به پرسپولیسی ها برسد.
1976(قهرمان)
در دومین باری که ایران میزبان جام ملت‌های آسیا شد، برای سومین دوره متوالی قهرمان شد و البته آخرین بار. در این دوره بازیکنان از تیم های مختلفی انتخاب شده بودند و از پرسپولیس علی پروین، علیرضا عزیزی و بیژن ذوالفقارنسب در ترکیب 18 نفره تیم ملی حضور داشتند. عزیزی در بازی مقابل یمن 2 گل زد و علی پروین نیز در بازی فینال مقابل کویت در ورزشگاه آزادی، با ضربه آزاد خود در دقیقه 71 ایران را قهرمان کرد.
1980(سوم): محمد پنجعلی و حمید درخشان
1984(چهارم): بهروز سلطانی، محمد پنجعلی، ضیا عربشاهی، حمید درخشان، ناصر محمدخانی و غلامرضا فتح آبادی
1988(سوم): مرتضی فنونی زاده، محمدحسن انصاری فرد، ضیا عربشاهی، مرتضی کرمانی مقدم و فرشاد پیوس.
1992: محمد خاکپور، حمید استیلی، مجتبی محرمی و فرشاد پیوس.
1996(سوم): احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی، مهرداد میناوند، نعیم سعداوی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا
2000: داود فنایی، بهروز رهبری فرد، علیرضا امامی فر، حمید استیلی، علی کریمی، حامد کاویانپور، اسماعیل حلالی 2004(سوم): یحیی گل محمدی و علی دایی .
2007: مهرزاد معدنچی، صلاح حسن (عراق)
2011: محمد نوری و غلامرضا رضایی
البته در این آمار تیم باشگاهی بازیکنان در زمان حضور آنها در جام ملت‌های آسیا مد نظر بوده است چرا که در غیر این صورت تعداد پرسپولیسی های تیم ملی بیش از این تعداد است، مثلاً علی دایی و افشین پیروانی در جام ملت های 1996 عضو تیم السد قطر بودند و . . .
عزیز اصلی، محراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسین کلانی، همایون بهزادی، علی پروین، رضا وطن خواه، ابراهیم آشتیانی، صفر ایرانپاک، علیرضا عزیزی، بیژن ذوالفقارنسب، محمد پنجعلی، حمید درخشان، بهروز سلطانی، ضیا عربشاهی، ناصر محمدخانی، غلامرضا فتح آبادی، مرتضی فنونی زاده، محمدحسن انصاری‌فرد، مرتضی کرمانی، فرشاد یپوس، محمد خاکپور، حمید استیلی، مجتبی محرمی،احمدرضا عابدزاده، مهرداد میناوند، نعیم سعداوی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، داود فنایی، بهروز رهبری فر، علیرضا امامی فر، علی کریمی، اسماعیل حلالی، حامد کاویانپور، یحیی گل محمدی، علی دایی ، مهرزاد معدنچی، محمد نوری و غلامرضا رضایی بازیکنانی هستند که در زمان حضورشان در تیم پرسپولیس موفق به قرار گرفتن در فهرست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا شده‌اند.
کاشانی، کلانی، بهزادی، پروین، درخشان، پنجعلی، عربشاهی، پیوس، استیلی و محرمی نیز 10 بازیکن پرسپولیس هستند که هر کدام دو بار سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا را دارند.
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجادیان IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    75 34
    دقت کردید هر چه تعداد پرسپولیسی ها کمتر شده نتیجه گیری هم سختر . از سال 1376 که ظلم به پرسپولیس به شکل سازمان یافته شروع شد تیم ملی هم دیگه موفق نبوده و سال به سال پسرفت داشته . یکی بگه در این مدت استقلالی ها چه گلی به سر فوتبال این مملکت زده اند ؟
  • صدرا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    58 22
    سایت پرسپولیس مدیرای خوبی داره مطالب خوبی میزارن راضیم ازشون!
  • فرزاد ف IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    53 48
    خب فهمیدیم پرسپولیسی هستید...احتیاج نیست جار بزنید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    45 55
    تابلو تر از اين نمي تونستي بگي پرس پول ايسي هستي عقده صدر جدول دارين نه؟؟؟؟
  • siavashmehr1983@gmail.com IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    70 32
    تو آسیا هیچ تیمی به اندازه ی پرسپولیس بازیکن بین المللی نداره این رو همه میدونن که پرسپولیس بیشتر از اینکه به درد خودش بخوره به سود فوتبال ملی بوده
  • شاهین IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    31 52
    من نمیدانم چی شده که خبرآنلاین به فکر افتخارات پرسپولیس افتاده آن هم یک طرفه . آخه گیرم که اینها در تیم ملی بودند که چی . کسانی مثل عابدزاده در تام اصفهان و سپس در استقلال چهره شد ، علی دایی در تیم استقلال شهرشون و سپس تجارت گل کرد و نعیم سعداوی که حرف و حدیث زیادی در علت انتخابش به تیم ملی وجود داره ، گذشته از اینها نقش تیم های دیگه در ساختن این بازیکنان چی میشه مثلا انصاریفر تو تیم ملی است چه دخلی به پرسپولیس داره ونقش بازیکنانی مثل حجازی طباطبایی ، طالب لو ، بیانی ها پاشازاده نامجومطلق و رحمتی و ده ها بازیکن تیم های شهرستانی چی میشه که شما دو هفته است از افتخارات تیمی حرف میزنید که فعلا حرفی برای گفتن ندارد
    • سجادیان IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      33 24
      الو الو 125 شاهین آتیش گرفته . آخه دوست من استقلال چی داره که در باره اش بنویسن . چرا سعی می کنید با کوچک کردن دیگران خودتونو بزرگ کنید .
  • سجادیان IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    40 37
    کمی هم از افتخارات استقلالی ها در سطح ملی و بین المللی بگید . مثلاً افتخارات مجیدی یا جباری را بنویسید .
    • صابر IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      38 23
      از افتخارات استقلالی های عزیز هم میشه گفت فروختن هواداران تیمشون به تیمهای عربی به بهانه های واهی و ول کردن تیم در اواسط فصل .جنجال برسر یه تیکه پارچه و قهر و نیامدن بر سرتمرینات.نازو عشوه بازیکنان هنگام تعویض و ..............
  • علی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    46 24
    تیم ملی هرچی داره از بازیکنان پرسپولیس داره . اکثر بازیکنان پرسپولیس پرسپولیسی بوده اند
  • معصومه IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    26 46
    بعدمیشه بگین چرادرحال حاضر،هرچی تعدادقرمزهاتوتیم ملی بیشترِ تیم ملی نتیجه نمیگیره؟بابادست بردارین ازاین قرمزبازیاتون...
  • محمد جواد دارش US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    26 46
    استقلالیا کلان باعث افتخارن....
  • علی دارش US ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    33 24
    فوتبال ورزش یازده نفره است ما نباید افتخارات تیم ملی را به یک باشگاه بچسبانیم مثال بازی ایران و آمریکا زرینچه سانت کرد استیلی گل زد و پاشازاده چندین بار دروازه را نجات داد
  • مهدی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    33 3
    سه قهرمانی پشت سر هم در سال 55 51 47!!!!!!
  • Arash US ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    24 27
    طبق نوشته خودتون مجموع بازیکن های پرسپولیس تو این ٣ دوره که تو ترکیب ثابت بودن ١٢ نفر بوده یعنی هر دوره ٤ نفر به طور میانگین! چرا نمینویسید چند نفرتاجی تو ترکیب بودن.؟! اگه حسن نظری ، آندرانیک اسکندریان،دانایی فر و خیلی از تاجی های دیگه از ایران نرفته بودن در اوج بازی و جوونی، که تا سالها بعد از انقلاب هم باز بیشتر ترکیب تیم ملی باید از تاج می بود!آندرانیک اسکندریان و دانایی فر اولین ایرانیهایی بودن که تو تیم منتخب جهان بازی کردن؛آن هم با دعوت مستقیم پله برای بازی خداحافظی اش! تاجی ها رفتن تا جا واسه پرسپولیسی ها هم باز بشه بیشتر. اما واقعا پرسپولیسی هایی مثل بهزادی و کلانی و ایرانپاک واسه تیم ملی زحمت کشیدن. مرحوم صفر ایرانپاک مربی من در تیم پایه پیام یود. روح ناصر خان و ایرانپاک شاد.
    • بدون نام GB ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      17 6
      با اما و اگر که نمیشه زندگی کرد آرش عزیز. خوشتون بیاد یا نیاد قشنگترین صحنه های تیم ملی رو اکثرا پرسپولیسی ها رقم زدن. اما به نظر من در اون بازی ها اونا تیم ملی بودن نه بازیکن استقلال یا پرسپولیس
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    26 36
    مطلب طولانی بود نتوانستم بخوانم. خلاصه اش چند بار قهرمانی آسیا را گرفتند؟ آهان عوضش جام ولایت دارند؟ بارک الله. صد آفرین.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    24 42
    به جان شما پا شدم یک تخم مرغ دوزرده ترکاندم برای پرسپولیس و خبرآنلاین یک اسپند هم دود کردم رویش. گفتم آقا اینها را چشم نزنند. اینها در باشگاههای آسیا جامی برای بقیه تیمها باقی گذاشتند؟ وای وای جام ولایت را بگو! چه میکنند اینها.
  • اسدالله از بندر گناوه IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    25 47
    چرا نمیگید استقلال 2 بار قهرمان و 2 بار نایب قهرمان آسیـــــــــــــــــــــــــــــــــــا شده . تعصب چشماتون رو کور کرده است . همیشه وقتی استقلال در اوج بوده و بیشترین نفرات در تیم ملی داشته تیم ملی هم موفق بوده است . سال 1978 که تیم به جام جهانی رفت 90 درصد استقلالی بود . و آخرین بار هم که تیم ملی در المپیک 90 با مربیگری پروین قهرمان شد 90 درصد تیم ملی استقلالی بودند . از موقعیکه تیم ملی را پرسپولیس ها اشغال کردند تیم ملی حتی نایب قهرمان هم نشد
    • بدون نام EU ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
      12 1
      اقا شما انتن تلویزیونتون تو بندر گناوه سمت عرباست اشتباهی فکر کردی فوتبال ایران میبینی.بچرخون انتن تی وی رو سمت ایران اطلاعات درست بگیری.اخه برادر من کجا 90 درصد استقلالی بودن.اسم 3 تاشون رو بگو فقط 3تا تازه میشه 15 درصد از لیست تیم.
  • فرهاد عشوندی ؛ دبیر سرویس ورزش IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    32 23
    آقای اسدالله ، کاربر محترم؛ این خبر از سایت باشگاه پرسپولیس نقل شده است. همان طور که اخبار مربوط به تیم ملی از سایت فدارسیون و دیگر وزش ها از سایت های فدراسیون های مرتبط نقل می شود. متاسفانه سایت باشگاه استقلال چنین آماری را در روزهای اخیر از تاریخچه این باشگاه نقل نکرده. خبرآنلاین در طول سال 91 بارها اخباری از آمارهای مختلف و رکوردهای استقلال نقل کرده است.
    • مهـــــــــــــــدی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      19 12
      آقای عشوندی خودتونوناراحت نکنید وبه دل نگیرید.متاسفانه همین تعصبات بی جاوقضاوتهای کورکورانه بعضی ازهواداران وانتقال این تعصبات به میادین ورزشی باعث افت شدیدوایجاداختلاف وعدم یکدلی بین بازیکنان درعرصه ملی شده است.
    • هادی مولایی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      8 12
      من که یادم نمیاد تا الان خبری از سایت استقلال گذاشته باشین لطفا اگه هست ارجاع دهید.
    • استقلالیها منطقی باشید IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      22 9
      اقای عشوندی ، در منطقی بودن طرفداران تیم استقلال همین بس که در حضور مرد پر افتخار کشتی، محمد بنای عزیز ، بازیکنی مثل فرهاد مجیدی رو به عنوان چهره سال بهش رای دادند... نکته دیگر اینکه، خبرانلاین به راحتی میتونست این رای ها رو نادیده بگیره اگه به قول دوستان منطقی استقلالی این سایت پرسپولیسیه.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    20 31
    باید قبول کنیم هرچه افتخار داریم از پرسپولیس هستش: 1- پیروزی انقلاب 2- گرفتن لانه جاسوسی 3- پیروزی در جنگ با عراق و........ البته در فوتبال باید کمی بیشتر تلاش کنیم شاید بتونیم سه بار پشت سرهم قهرمان جام ولایت بشیم به امید آن روز!