«بورس تهران رکورد 46ساله را شکست.» از فروردین تا بهمن، این جمله بارها در رسانه ها منتشر شد که اشاره به رکوردشکنی پی درپی شاخص کل بورس داشت.

 مذاکرات ایران با گروه 1+5، آغازگر رکوردشکنی شاخص کل بورس در فروردین بود که بعد از یک دوره رکود، در اوایل مهر دوباره تکرار شد و تا کانال 38 هزار در روزهای آخر بهمن پیش رفت. رونق بورس تهران، به عقیده بسیاری مرهون افزایش نرخ ارز بوده است.
تاثیر استانبول و بغداد بر تهران
نخستین روزهای سال 91، با رونق آغاز شد. پیش بینی ها از سازنده بودن مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول حکایت داشت و متعاقب برگزاری مذاکرات در 26 فروردین، بورس تهران رکورد شکست و شاخص کل به 27 هزار و 281 واحد رسید. این روند دیری نپایید و بورس در 10 اردیبهشت به کانال 26 هزار واحد بازگشت. اما این بار بعد از استانبول، نوبت مذاکرات بغداد بود که بر بورس تهران تاثیر بگذارد و در سوم خرداد بعد از چند روز رشد، شاخص کل به 27 هزار و 91 واحد برسد. تاثیر مذاکرات بغداد نیز همچون استانبول ناپایدار بود و شاخص کل در اولین روز کاری بعد از سوم خرداد، به کانال 26 هزار واحد بازگشت.
رکود بین دو رونق
بعد از رونق کوتاه مدت بورس طی مذاکرات بغداد، شاخص کل روند نزولی طولانی تری را در پیش گرفت. در سوم تیر، شاخص کل به زیر 26 هزار واحد سقوط کرد و در یک نزول طولانی و ممتد به کانالهای پایین تر، در روز 18 مرداد، با رقم 23 هزار و 787 واحد، کمترین میزان شاخص در کل سال 91 تاکنون رقم خورد. بعد از این جریان، و بازگشایی بازارها در روز شنبه 21 مرداد، رونق بورس شروع شد و شاخص بورس، در مسیر صعودی قرار گرفت. در روز یکشنبه 22 مرداد، شاخص کل به 24 هزار و 24 واحد رسید و تا پایان شهریور، وارد کانال 26 هزار شد.
بهار در پاییز
شاخص بورس در دوم مهر، وارد کانال 27هزارتایی شد؛ اما رکورد 27 فروردین کماکان دست نخورده باقی ماند. تنها دو روز بعد، شاخص کل بورس تهران به 27 هزار و 440 واحد رسید و رکورد فروردین نیز شکسته شد. رکوردشکنی شاخص در ماه مهر، ادامه داشت. در حالی که در نخستین روز این ماه، شاخص کل 26 هزار و 875 واحد بود، در 30مهر شاخص کل بورس به 30هزار و 211 واحد رسید تا رشد متوسط بیش از 111 واحد در روز را تجربه کند و این ماه، به بهاری ترین ماه بورس تهران بدل شود. با آغاز روزهای رونق بورس، تعجب چندانی نداشت که ببینیم در آخرین روز کاری بورس در پاییز، شاخص کل به رقم 35 هزار و 760 واحد رسیده باشد. با بازگشایی بورس در نخستین روز کاری زمستان، شاخص بورس در روز شنبه دوم دی، وارد کانال 36هزارتایی شد و دو روز بعد، در روز دوشنبه چهارم دی، به رکورد 37 هزار و 530 واحد رسید. در روز 25 دی، بورس با ثبت عدد 38 هزار و 82 واحد وارد کانال جدیدی شد. بعد از چندین روز کاهش در شاخص بورس و بازگشت به کانال 26هزار واحدی، اوج گیری دوباره شاخص کل آغاز شد و در 30 بهمن، با رکورد 38 هزار و 739 واحد، بیشترین رکورد کل تاریخ بورس تاکنون ثبت شد.
رونق در رکود
به عقیده بسیاری از کارشناسان، کاهش ارزش ریال موجب شده است توانایی رقابت برخی شرکتهای بورس، به ویژه شرکت های با ارزآوری بالا، افزایش یابد و این مساله در نهایت به رونق بورس منجر شده است. این پدیده به طور خاص شامل شرکت هایی بوده است که در صنایع پتروشیمی، فلزی و معدنی فعال هستند و گروه هایی همچون خدمات و بانکها، از افزایش نرخ ارز منتفع نبوده اند. در پایان هفته نخست، از مجموع ارزش 169 هزار میلیارد تومانی بورس تهران، بیش از 45 درصد مربوط به صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و استخراج کانه های فلزی بوده است که به روشنی از تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز بر رونق این صنایع و در نهایت بورس حکایت می کند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    1 0
    ولی هنوز خیلی از شرکتها در بورس نیستند مثل شرکتهای پخش دارویی ( پخش رازی ،پخش داروپخش ، پخش هجرت، پخش فردوس ، پخش قاسم ایران که هرکدام بیش از 800 میلیارد تومان فروش سالانه دارند) و خیلی از شرکتهای بورس هم شفاف نیستند مثل شرکتهای دارویی ( تخفیفات فروش و آمار تولید و فروش این ها شفاف نیست)