۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۴

جایزه 40هزار دلاری پنتاگون به اولین فرد یا گروهی تعلق می‌گیرد که بتواند مکان 10 بالن قرمز را در سراسر قاره آمریکا پیدا کنند. این رقابت با هدف بررسی شبکه‌‌های ارتباطی کاربران اینترنت برگزار می‌شود.

فاطمه محمدی‌نژاد: دارپا، شاخه تحقیقات فناوری وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، رقابتی چهل‌هزار دلاری را برای یافتن ده بالن قرمز که در سراسر ایالات متحده پراکنده شده‌اند، آغاز کرده است.

اما به گزارش نیویورک تایمز، بیهودگی این مسابقه تنها در ظاهر است. این رقابت که در روز 5 دسامبر/ 14 آذر آغاز شده، با هدف یادگیری بهتر رفتار اجتماعی در شبکه‌های رایانه‌ای است و دانستن این‌که چطور گروه‌هایی که با یکدیگر ارتباط رایانه‌ای برقرار می‌کنند، از منابع و روابط خود برای رقابت با هم استفاده می‌کنند.

در این روز هم چنین از یکی از نخستین اختراعات رایانه‌ای تجلیل شد. به گفته پیتر لی، محقق رایانه و یکی از مدیران موسسه دارپا، روز 5 دسامبر/ 14 آذر، چهلمین سالی است که نخستین اتصال آرپانت ایجاد شد. آرپانت شبکه‌ای رایانه‌ای بود که با حمایت ارتش بصورت آزمایشی انجام شد و عملا نیای بزرگ اینترنت به حساب می‌آید.

دکتر لی اعلام کرد که نمی‌داند گروه‌ها از چه شیوه‌ای برای ردیابی بالن‌های قرمز استفاده خواهند کرد. این بالن‌ها تنها برای یک روز در جاده‌های عمومی قابل مشاهده خواهند بود. برخی گروه‌ها در حال تولید برنامه‌های نرم‌افزاری هستند. دکتر لی گفت انتظار دارد تیم‌های مشاهده‌گر زیادی در این رقابت شرکت کنند و حتی این احتمال نیز وجود دارد که برخی از گروه‌ها با انتشار اطلاعات غلط، راهی برای تقلب پیدا کنند.

به عقیده وی برخی از شرکت‌کنندگان نیز احتمالا برای کسب اطلاعات مبالغی پرداخت خواهند کرد. پیش از این هم در یک رقابت آزمایشی، اطلاعات محل بالن‌ها روی کریگزلیست به معرض فروش گذاشته شده بود.

دکتر لی اظهار داشت این سازمان در آینده نیز رقابت‌های کوچک و بزرگ دیگری برگزار خواهد کرد و به عقیده وی این اقدام، راهی است برای شناسایی افراد مستعد و گروه‌های خلاق. شرکت‌کنندگان از هر جای دنیا می‌توانند در این رقابت حضور یابند.

دارپا پیش از این، سه رقابت بزرگ دیگر برای توسعه فناوری در وسائل خودکار برگزار کرده است. در دومین مسابقه که سال 2005 / 1384 برگزار شد، فولکس‌واگن روباتیک تیم دانشگاه استنفورد موفق شد در رقابت اتومبیل‌رانی، مسیر 210 کیلومتری صحرای کالیفرنیا را سریع‌تر از دیگر اتومبیل‌ها طی کند و جایزه 2 میلیون دلاری مسابقه را از آن خود کند.

دارپا در در سال 1958 / 1337 پس از پرتاب ماهواره اسپوتنیک1 تاسیس شد و ماموریت اصلی آن، حفاظت از ایالات متحده در برابر فناوری‌های غافل‌گیرانه است. اما پس از 11 سپتامبر 2001، دارپا برنامه‌ای برای فناوری استخراج اطلاعات جهت شناسایی هویت تروریست‌های احتمالی آغاز کرد و این موضوع، نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی افراد به‌وجود آورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =