نایب رئیس مجلس مهم ترین مسائل پیش روی دولت یازدهم را تشریح کرد.

رضا الیاسی: در شرایطی که کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است تا حدود زیادی چهره های نهایی برای حضور در انتخابات مشخص شده و هم اکنون مشغول تشریح برنامه های خود هستند.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز یکی از شخصیت هایی است که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام آمادگی کرده است. او در گفت و گو با خبرآنلاین مسائلی درباره دلایل حضور در عرصه سیاست، رعایت اخلاق انتخاباتی، چالش های اقتصادی پیش روی دولت آینده و همچنین مسائلی که در دولت دهم به آن کمتر توجه شد را تشریح کرد.
وی می گوید چالش های واقعی را در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و در قلمرو سیاست خارجی مشاهده می کنم. بنابراین هر انسان متعهد نسبت به اسلام و انقلاب باید دغدغه لازم را برای شناخت درست این چالش ها و ابعاد آن و انتخابات راهکار برون رفت از چالش ها داشته باشد.
وی همچنین با انتقاد از وعده افزایش یارانه نقدی که از سوی برخی از نامزدها مطرح می شود، می گوید مردم خوب می فهمند که گاهی به درآمد آنان 10 تومان افزوده می شود و به هزینه های آنها 50 تومان اضافه می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است آنچه که امروز به یارانه پرداخت می شود باید پرداخت شود اما باید به کمک تولید شتافت.
مشروح گفت و گوی عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با خبرگزاری خبرآنلاین در ادامه می آید:

***

این نکته در سوابق شما ذکر نشده است اما نزدیکان شما روایتی دارند از رابطه تنگاتنگ و مریدانه تان با مرحوم حاج آقا فخر تهرانی که از ذهاد و عباد روزگار بود و بی اعتنا به دنیا و گریزان از اعتباریات آن محسوب می شد. نزدیکان می گویند از روزی که مرحوم آقا فخر به دیار حق شتافت وارد عالم سیاست و مسئولیت شدید. حضور خودتان در مسئولیت های مختلف سیاسی و حتی شروع رقابت در عالم سیاست را با آموزه های مرحوم آقا فخر چگونه ارزیابی می کنید؟
تشکر میکنم که با این سوال یاد شخصیتی را در خاطر بنده زنده داشتید که از چهره های نادر روزگار بود و حداقل در بیش از نیم قرن از دوره حیاتشان هیچ گامی را برای دنیا برنداشتند و تمام گام ها و تمام واژه ها و کلماتی که می گفتند هر سخن و سکوت و حرکتشان با انگیزه کامل الهی و با نهایت خلوص و با قله هایی از معرفت و بصیرت شکل می گرفت و ایشان از شخصیت هایی بودند که هیچ کس آن را نشناخت.
حاج آقا فخر تهرانی خلاصه ای از علم، معرفت، بصیرت، دانایی، خلوص و زهد و بی اعتنایی کامل به دنیا بود.
بنده افتخار داشتم بیش از 30 سال از نزدیک و در سال های متمادی به صورت شبانه روزی در تهران در محضر ایشان باشم. در مدرسه آیت الله شیخ جعفر مجتهدی و در مدرسه حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی خدمت حاج آقا فخر بودم.
در مدرسه حاج آقا مجتبی تهرانی بنده تنها طلبه ای بودم که پشت مسجد امام حسن عسکری حجره داشتم و حاج آقا فخر هم حجره ای بنده بودند. بعد هم با هم به قم مشرف شدیم و ایشان بنده را به عنوان وصی خودشان معرفی کردند.
حاج آقا فخر یک عابد انقلابی و یک سیاستمدار برجسته بود. یکی از نکاتی که ناشناخته مانده همین است. ایشان اعتقاد به مسائل سیاسی داشت و در عرصه مسائل سیاسی حضور داشتند و یک مقلد جدی و معتقد به حضرت امام(ره) بود. نقد جدی داشتند به کسانی که به عنوان دوستی با اهل بیت وارد عرصه سیاست نمی شوند و نسبت به کسانی که با عنوان پیوند با اهل بیت (ع) امام را مورد نقد قرار می دادند. به افرادی که انقلاب اسلامی را نقد می کردند به صورت جدی معترض بودند و از همین زاویه حضور بنده در عرصه سیاست از قبل از انقلاب با توصیه آن بزرگوار بود.
بنده در مبارزه با رژیم شاهنشاهی در حد توانم عنصر فعالی بودم و حاج آقا فخر کاملا حضورم را تایید می کردند. در دفاع مقدس و در حوزه های مختلف با نگاه حاج آقا فخر رفتار کردم.
حاج آقا فخر به رهبر معظم انقلاب از صمیم قلب اعتقاد داشتند. جالب است بدانید در اندرونی خانه حاج آقا فخر یک عکس بزرگ از مقام معظم رهبری بود پیش از آنکه ایشان در جایگاه رهبری قرار بگیرند.
حاج آقا فخر از کسانی بودند که می دانستند رهبری انقلاب بعد از حضرت امام در دست مقام معظم رهبری قرار می گیرد و این را بدون ذکر نام اشاره می کردند. ایشان می فرمودند رهبری انقلاب بعد از امام دست شخصیتی است که اولا سید هستند، ثانیا نامشان علی است و ثالثا شباهت هایی به حضرت امیر (ع) دارد در حالی که امام در حیات بودند و قائم مقام رهبری شخص دیگری بود.
لذا حضور بنده در این عرصه ها با توصیه حاج آقا فخر بود و امروز هم وظیفه خودم می دانم که هر قدر می توانم در خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام وظیفه داشته باشم.
کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. مردم از شما به عنوان یک نماینده اخلاق مدار یاد می کنند. ارزیابی شما از اصولگرایی و رعایت اخلاق در این دوره از انتخابات چیست؟
متاسفانه منافع زودگذر بی ارزش و ناپایدار سیاسی موجب می شود که ما ارزش های اخلاقی و دینی را گاهی نادیده می گیریم. به نظر بنده هرگونه اقدامی برای تخریب دیگران یک رفتار غیراخلاقی و مورد نهی شرع مقدس و کسانی است که به ارزش های اسلامی وفادار هستند. ما باید خصایص و ویژگی های مثبت دیگران را مورد احترام قرار دهیم و برجسته کنیم و اگر در آنها ضعفی می بینیم در یک گفت و گوی چهره به چهره نقاط ضعف را بیان کنیم تا آینه ای برای یکدیگر باشد و در جهت اصلاح جامعه و حاکمیت ارزش های اخلاقی و دینی گام برداریم.
بنده انتظارم این است که در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری تمام دوستانی که به عنوان نامزد ریاست جمهوری حضور دارند و هواداران آنها اصول اخلاقی را پاس بدارند و امیدوارم که شخصا تا آنجا که می توانم در این مسیر گام بردارم و خویشتن و دوستان خودم را توصیه جدی می کنم برای این که احترام و کرامت انسان و رقبای خود را در بالاترین سطح نگاه داریم و از هر کلام و گفتاری که به تخریب دیگران بی انجامد خویشتن را دور بداریم.
به نظر شما چه رفتارهایی می تواند ناقض مبانی اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهور یازدهم باشد؟
اصولگرایی یعنی اصول انقلاب، اصول و مبانی اسلام، اصول و مبانی که امام بزرگوار بر آن تاکید داشتند و برای تحقق آن اصول تلاش کردند و اصول و مبانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن پا می فشارند و این اصول از حقیقت اسلام نام اتخاذ گردید پاسداری کنیم.
هر فردی و هر جریان سیاسی که بر فهم درست این اصول و ایستادگی در کنار آن و تلاش برای تحقق اصول در عرصه حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و دنیای اسلام تلاش می‌کند او در اصولگرایی گوی سبقت را از دیگران ربوده است. لذا باید دست در دست یکدیگر بگذاریم و با اصلاح خط کشی هایی که گاهی واقعیت و محتوای تعریف شده ای برای آن تصور نمی شود بر فهم درست اصول، آراسته شدن به این اصول و ارزش ها در تفکر، اخلاق و رفتار و فرهم آوردن بستر تحقق عینی اصول در عرصه حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور تلاش کنیم.
در انتخابات مجلس نهم و قبل از آن انتخابات ریاست جمهوری دهم شاهد اقداماتی از سوی جریانات و چهره های سیاسی بودیم که این موضوع با مبانی اعتقادی نظام در تناقض بود. آقای ابوترابی فرد برای مواجهه به این مسائل در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چه باید کرد؟
یکی از ویژگی های خوب انسان عاقل استفاده درست از تجارب گذشته است. نباید مرتکب خطا شد؛ انسان هوشمند خطا نمی کند. گمان من این است که حضرت آیت الله بهجت در طول 90 سال مراقب بودند یک خطا نکنند. حاج آقا فخر تهرانی مراقب بود که یک خطا از او سر نزند. بنابر این باید از تمام ظرفیت استفاده کرد برای آنکه خطا نکنیم و در صورت ارتکاب به خطا بلافاصله جبران کنیم و از این تجربه استفاده کنیم تا خطا تکرار نشود. لذا باید از تجربه گذشته درست استفاده کنیم و انشاالله صحنه انتخابات را با کمترین خطای راهبردی پیش ببریم.
آقای ابوترابی! رئیس جمهور باید دارای قدرت و مسئولیت پذیر باشد. با توجه به تجربه های اجرایی سیاسی و اجتماعی تان خود را واجد قدرت و کسب مسئولیت می دانید؟ چه شد که احساس کردید می توانید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید؟
اولا چالش های واقعی را در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و در قلمرو سیاست خارجی مشاهده می کنم. بنابراین هر انسان متعهد نسبت به اسلام و انقلاب باید دغدغه لازم را برای شناخت درست این چالش ها و ابعاد آن و انتخابات راهکار برون رفت از چالش ها داشته باشد.
ثانیا در کنار این چالش ها ملت ایران را یکی از سرمایه های بی بدیلی را در اختیار نظام جمهوری اسلامی می دانم؛ ملتی که یکی از نقطه های اوج بصیرت و دانش سیاسی و عزم و اراده خود برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ را در راهپیمایی 22 بهمن سال 91 در اوج تنگناهای اقتصادی نمایش داد.
سرمایه رهبری نظام که امروز رمز ثبات و اقتدار و وحدت ملی و انسجام اسلامی هستند. سرمایه ای که تاریخ اسلام نمونه های آن را به خاطر ندارد. سرمایه نیروی انسانی عالم، متعهد، تربیت یافته در آغوش انقلاب که ما در روزهای نخست پیروزی به عدد انگشتان دست از این چهره های لایق محروم بودیم ولی امروز خیل عظیم فارغ التحصیلان و دانش آموختگان مجامع علمی و دانشگاهی با مراتب والای از انگیزه خدمت و تعهد در خدمت ملت ایران و ملت اسلام و دنیای آینده هستند.
مدیران کار آزموده و چهره های فرهیخته ای که در عرصه دفاعی نقش آفریدند و امروز با کوله باری از دانش و تجربه در اختیار ملت ایران هستند و در عرصه های مختلف دارای تجارب بسیار ارزشمندی هستند.
چهره هایی که کاملا به مسائل کشور در حوزه تخصصی و حوزه مدیریتی خود اشراف دارند و مشکلات را می شناسند و برای برون رفت از مشکلات راهکار ارائه می کنند و این سرمایه بسیار بزرگ است.
پنجشنبه هفته گذشته روز ارتش بود. اعتقاد بنده این است که سرمایه ارزشمند نیروی انسانی عالم و متعهد و کارآزموده حاضر در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در هیچ از نقطه ای از کره زمین یافت نمی شود. کسانی که در طول 8 سال دفاع مقدس در متن آتش و جنگ و خون و در اوج ایثار بالاترین دانش نظامی را به دست آوردند که در هیچ یک از مجامع دانشگاهی و کلاسیک امکان دستیابی به آن وجود ندارد.
این سرمایه بزرگ در اختیار ما است و ما امروز بالاترین سطح از امنیت را تجربه می کنیم و نباید این سرمایه را نا دیده بگیریم. ما بالاترین سطح از اقتدار دفاعی بازدارنده را امروز در اختیار داریم. این سرمایه را کدام ملت در اختیار دارد؟ کسانی هم که در اختیار دارند با ارتباط قدرت های بزرگ توانسته اند برای خود موقعیتی را تعریف کنند. ما این سرمایه بزرگ را با اتکا به ظرفیت های ملی و دانش بومی و آموزه های دینی به دست آورده ایم.
در یک بررسی و تحلیلی که در ارتباط با تدوین آینده دولت یازدهم در حوزه انرژی داشته ام، نفت و گازی که در اختیار داریم به قیمت امروز اگر با ارزش افزوده قابل قبول به فروش برسانیم بیش از 80 هزار میلیارد دلار ارزش دارد و تا سال 2020 احتمال دارد این عدد 2 یا چند برابر افزایش پیدا کند.
معادن عظیم، راه داشتن به آب های آزاد و قرار گرفتن در یک موقعیت ژئوپولتیک استثنایی را نیز در نظر بگیرید گه به خوبی از این سرمایه ها استفاده نکردیم. بنده گمان می کنم برای استفاده درست از این سرمایه ها و تبدیل تهدید ها به فرصت و نقاط ضعف به قوت باید دولت یازدهم از بالاترین سطح عقلانیت، دانش محوری و اخلاق برخوردار باشد.
در این صورت ما به یک هم افزایی حداکثری بین قوا دست می یابیم. بنده اعتقاد دارم ما باید این هم افزایی را در عالی ترین سطح داشته باشیم و فکر می کنم با توجه به تجاربی که در عرصه سیاسی آموخته ام در این عرصه می توانم احتمالا نقشی پررنگ تر از دیگران ایفا کنم.
شما به بخش هایی از چالش های اقتصادی پیش روی کشور اشاره کردید. این مسائلی که مطرح شد به عملکرد دولت های آقای احمدی نژاد بستگی داشته یا ناشی از عملکرد دولت های پس از انقلاب است؟
اولا سرمایه ها و ظرفیت ها به ملت ایران، اسلام و انقلاب اسلامی برمی گردد و انقلاب اسلامی است که با رهبری صالح توانسته است از این ظرفیت ایران اسلامی و ملت ایران درست بهره ببرد. در یک دوران کوتاه 30 ساله که حدود یک دهه آن در یک جنگ نابرابر سپری شده این قدرت بزرگ این سرمایه ارزشمند را برای ملت ایران خلق کرد.
چالش هایی که با آن روبه رو هستیم به ضعف ها و کاستی های مدیریتی باز می گردد که در طول ادوار گذشته در سطوح مختلف وجود داشته است.
اما در دولت نهم و دهم بیشتر احساس شده است.
به گمان بنده ما باید مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق را ارتقا ببخشیم. واقعا باید تصمیمات مبتنی بر مبانی علمی و نگاه کارشناسی باشد و این نگاه جز با تعامل حداکثری با نخبگان و صاحبنظران و نهادهای مشورتی قانونی مانند مجلس شورای اسلامی به دست نمی آید. با ایجاد چالش بین قوا و کاهش ظرفیت تعامل و فقدان ارتباط ارتباط مطلوب بین مدیران ارشد کشور و صاحبنظران و نخبگان و مجامع علمی و دانشگاهی ما به تصمیمات قابل دفاع نمی رسیم و آن تصمبمات قابل دفاع را هم نمی توانیم با قدرت اجرا کنیم.
آقای احمدی نژاد کمتر به این مسائل توجه می کردند؟
دولت نهم و دهم نقاط قوت جدی را داشته است. واقعا بحث فرهنگ پرکاری، صرف وقت برای ارائه خدمت، فرهنگ برقراری نزدیک ترین ارتباط بین دولت و مردم در سطوح خرد، میانه و کلان، کارهای ارزشمندی است که باید در کشور نهادینه شود.
اما اگر این ویژگی های ارزشمند و ستودنی با سطوح بالاتری از تعامل و ارتباط با صاحبان فکر و اندیشه و احترام به نگاه علمی کارشناسی آنها گره بخورد و وقت مدیران برای اجرا نمودن تصمیمات مورد قبول مجلس و مجامع علمی و فکری کشور صرف شود قطعا نتایج بهتری را به دست می آوریم.
مقام معظم رهبری در ابتدای سال در مشهد مقدس فرمودند که دولت آینده باید ویژگی های مثبت دولت های قبلی را داشته و نقاط ضعف آنها را نداشته باشد. شما نقاط قوت دولت نهم و دهم را گفتید. به نظر شما نقاط ضعفی که در دولت های احمدی نژاد وجود داشت و بر اساس فرمایشات رهبری در دولت آینده نباید باشد کدام بود؟
یکی از مسائل مهم آن است که باید اسناد بالادستی نظام تابلوی حرکت دولت باشد. باید چشم انداز 20 ساله سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه پنجم دقیقا نقشه راه حرکت دولت را تعریف کند. ما باید برنامه محور باشیم و من احساس می کنم برنامه محور بودن در مدیریت کشور نهادینه نشده است. باید بودجه سالانه دقیقا در راستای تحقق اهداف برنامه تدوین شود.
اگر اینگونه شده بود در پایان برنامه چهارم توسعه رابطه تراز اعتبارات جاری کشور با درآمدهای نفتی قطع می شد و در نتیجه ما امروز بالاترین ذخایر ارزی را در کشور داشتیم و با نوسانات شکننده نرخ ارز رو به رو نبودیم. نه تنها در برنامه چهارم این هدف محقق نشد امروز که سالهای پایانی برنامه پنجم را می گذرانیم عملکرد بودجه سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان بوده و تقریبا اعتبارات جاری کشور هم 100 هزار میلیارد تومان بوده و ما بیشتری پیوند را با درآمدهای نفتی داریم.
این برای آن است که نگاه ما برنامه ای نبوده است و ما باید نگاهمان مبتنی بر برنامه باشد. بنده قطعا گفتمان دولت را به گفتمان نظام تبدیل می کنم. گفتمان نظام هم در سیاست های کلی ابلاغی رهبری تعریف شده است. گفتمان نظام در چشم انداز 20 ساله تعریف شده است. در رهنمود های مقام معظم رهبری تعریف شده است و باید ما برنامه محور حرکت کنیم و به خرد جمعی بیش از گذشته احترام بگذاریم.
معایب و نقاط قوت دولت های خاتمی و هاشمی را برای استفاده در دولت آینده چطور ارزیابی می کنید؟
دولت های گذشته هم نقاط ضعف و قوتی را داشته اند و از این نکته مبرا نبوده اند و باید نقاط قوت و ضعف آنها هم دقیقا رصد شود. ما برای مقوله آزادی ارزش قائل هستیم اصلا ارزش های اسلامی از دل آزادی اندیشه متولد می شود. تاکیدات فراوان رهبری معظم انقلاب اسلامی بر آزاداندیشی، و ایجاد کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه دقیقا راهبرد نظام است. در دولت هفتم و هشتم ما با این واژه ها و مقوله ها زیاد برخورد می کردیم اما یک راهبرد تعریف شده برای نهادینه شدن این اندیشه در چارچوب اصول و مبانی نظام به گمان بنده ارائه نشد و باید این راهبرد را تعریف کنیم و آزاداندیشی، خلق کرسی های آزاداندیشی در مجامع علمی و آموزشی و در نتیجه استفاده از دستاوردهای آن در عرصه مدیریت کشور گام برداریم.
مقام معظم رهبری در مشهد مقدس فرمودند نظر بنده به هیچ نامزدی نزدیک نیست. به نظر شما چرا رهبر انقلاب این موضوع را به صراحت مطرح کردند؟ آیا گروهی می خواهد از این موضوع سواستفاده کنند؟
اصولا بداخلاقی هایی که در گذشته رخ داد و آسیب هایی را که خلق کرد اقتضا می کند ما گام ها را به شکلی برداریم که انتخابات پیش رو را با سلامت، استحکام و با آسیب های حداقلی پیش ببریم. لذا رهبری معظم در بیاناتشان بر نقاط کلیدی تاکید کردند. اولا نگاه نظام را بر مشارکت تمام سلایق سیاسی معتقد به مبانی نظام اعلام کردند و بر این امر تاکید فرمودند که سلایق سیاسی که دوست دار انقلاب و نظام هستند باید با تعهد و انگیزه در این عرصه حضور پیدا کنند و بر این معنا هم تاکید کردند که بدون نگاه به نامزد خاصی بر روند درست انتخابات برای انتخاب فرد مورد اعتماد مردم تلاش خواهند کرد.
برخی از حامیان جبهه پایداری نشان داده اند که قواعد سیاسی را نمی پذیرند و دست به تخریب و توهین می زنند. ارزیابی شما از عملکرد این گروه سیاسی چطور است؟
کلا جریان های سیاسی نقاط قوت و ضعف دارند و باید هر جریانی رفتار خود را رصد کند و به پالایش خویشتن همت کند. جریان سیاسی پایداری هم از این قاعده کلی مستثنی نیست و باید نقاط قوت خویش را که تاکید بر اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی است و تاکید بر استفاده از نیروهای وفادار به نظام در عرصه مدیریتی کشور است را با ادبیات دینی و در چارچوب اصول و ارزش های اسلامی تقویت و مطرح کنند و از هرگونه سخن و رفتاری که می تواند خارج از اصول و مبانی دینی بستر تخریب برادران و خواهران محترم را فراهم آورد تلاش کنند با الهام از بیانات روشن رهبری فضا را پاکیزه نگه دارند.
ما در این حوزه تنها یک خط شاخص و یک تراز روشن داریم و آن هم فرمایشاتی است که رهبری معظم در آخرین دیدار با مجلس خبرگان رهبری داشتند و خیلی روشن این اصول و حدود و شاخص ها را تعریف فرمودند و بیاناتی هم که بعد از حادثه تلخ قم داشتند به زیبایی و شفافیت مطالب را اشاره فرمودند این شاخص ها را باید مد نظر قرار داد و بر این چارچوب حرکت کرد.
هم اکنون یکی از نگرانی ها در انتخابات بحث تخلف و بداخلاقی های برخی چهره های سیاسی است. پیش بینی شما از این تخلف ها چطور است؟
تخلفات در چند سطح قابل دقت است. اولا در رفتار نامزدها و هواداران آنها است که اولا خود باید مراقب باشند و ثانیا دستگاه های نظارت باید براین امر دقت کنند. اخیرا می بینم شورای نگهبان بر این موضوع تاکید داشته و رفتار نامزدها و هواداران آنها را رصد می کنند.
دوم دولت باید در مقام اجرا در چارچوب قانون از ظرفیت خود به طور کامل استفاده کند که این سطح اعتماد را افزایش دهد و ارتقا ببخشد. امیدوارم در دو حوزه خصوصا با توجه به مسئولیت نهادهای نظارتی درست عمل کنند.
البته الان رفتارهای دولت کمی شائبه برانگیز است و رنگ و بوی تخلف در برخی اقدامات مشاهده می شود. این اقدامات دولت نگران کننده نیست؟
بنده این اقدامات را از نگاه سیاسی درست نمی بینم و از نگاه مدیریت قابل دفاع نمی دانم. دولت باید از هر رفتاری که می تواند شائبه این سوال را فراهم بیاورد پرهیز کند. اگر ما تصمیم درستی هم اتخاذ می کنیم اما تصمیم ها مورد نقد اهل نظر و اهل فکر و چهره های شاخص و همچنین مراجع عظام تقلید قرار می گیرد در این تصمیمات باید تجدید نظر کنیم. اگر به افزایش سطح اعتماد در جامعه و سطح اقتدار دولت و نظام فکر می کنیم نباید از کنار این نقدها و توصیه ها و تاکیدات عبور کرد.
شما وعده افزایش یارانه نقدی داده اید؟
خیر.
اما هم اکنون بسیاری از نامزدها این موضوع را مطرح می کنند و حتی آقای رئیس جمهور بحث یارانه 250 هزار تومانی هم مطرح شده است. چه اتفاقی رخ داده که این موضوع از اهمیت بالایی میان نامزدها برخوردار شده است؟
مردم ایران در کنار تجارب ارزشمند سیاسی امروز دارای تجارب بسیار ارزشمند اقتصادی هم هستند. مردم خوب می فهمند که گاهی به درآمد آنان 10 تومان افزوده می شود و به هزینه های آنها 50 تومان اضافه می شود.
بر اساس آمارهای رسمی در سال 1383 که سال پایانی دولت هشتم بود نرخ تورم در کشور 14.6 درصد و رشد اقتصادی حدود 7 درصد بوده است. در سال 1386 نرخ تورم 17.3 درصد و رشد اقتصادی ما 7.4 درصد بوده است. در سال 1388 نرخ تورم به 9.5 درصد و رشد اقتصادی به 4.3 درصد رسیده است.
همچنین در سال 1389 رشد تورم به 13.9 درصد و رشد اقتصادی به 6.3 درصد رسیده است. در سال 1390 نرخ تورم 26.4 درصد شده و از سال 1388 تقریبا 3 برابر شده است. حدود 50 هزار تومان به مردم پرداخت شده اما هزینه های آنها را 3 برابر افزایش داده ایم. اگر درآمد مردم 3 برابر شده بود و تورم هم 3 برابر شده بود یعنی هیچ پولی به آنها نداده بودیم و وضع زندگی آنها مانند سال 1387 بود.
یعنی اگر یک ریال یارانه پرداخت نمی کردیم و نرخ تورم را هم در همان اندازه و مقیاس یک رقمی نگه می داشتیم تغییری در زندگی مردم رخ نمی داد. اما اگر درآمد مردم را سه برابر می کردیم و امروز تورم 3 برابری بود باز هم مساوی بود. اما درآمد یک نفر را حدود 50 هزار تومان اضافه کردیم اما هزینه آن را 3 برابر افزایش دادیم و مردم این موضوع را درک می کنند.
کسی که مطرح می کند من یارانه را افزایش می دهم، مردم می فهمند که این موضوع هزینه زندگی را 10 برابر افزایش می دهد. در سال 1391 نرخ تورم 31.5 درصد بوده و در مقایسه با سال90 باز هم افزایش یافته و رشد اقتصادی نیز منفی بوده و این موضوع رکود تورمی است.
در سال 1389 رضد اقتصادی 6 درصد را داشته ایم اما رشد اقتصادی در سال 91 منفی شده است و باز هم می گوییم می خواهیم یارانه را افزایش دهیم؟ مردم توجه ندارند که یک تومان به آنها می دهیم و 10 تومان از جیب آنها بر میداریم؟ مردم بدانند که مطالبه آنها از دولت باید ایجاد اشتغال باشد و به جای این که 50 هزار تومان بگیرند باید با احترام یک حقوق کامل دریافت کنند و این ایجاد اشتغال زمینه رشد تولید را فراهم می آورد و رشد تولید یعنی تولید ثروت در کشور است و باید با تولید کالا و خدمات کشور را به یک کارخانه بزرگ تولید تبدیل کرد.
ما باید تمام نفتی که استخراج می کنیم در داخل کشور به فراورده های نفتی مبدل کنیم و دنیای امروز تشنه فراورده های نفتی و ارزش مند با ارزش افزوده بالای ما است. مردم بدانند ما از ریال ها و دلارها باید استفاده کنیم که بالاترین برداشت را از ذخایر مشترکی داشته باشیم که با همسایگانمان داریم. این ذخایر مشترک را دیگران استفاده می کنند و ثروت ما در اختیار دیگران قرار می گیرد. منابع مالی محدود است و یا باید صرف هزینه هایی کنیم که آثار تورمی دارد. هزینه جاری دولت نهم و دهم هنگامی که آغاز به کار کردند از تراز اعتبارات جاری بودجه سالانه 25 هزار میلیارد تومان بوده و امروز در پایان سال 1391 به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است. با این رشد هزینه های جاری مگر فرصتی برای رشد اقتصادی باقی می ماند؟
باید هزینه های جاری مدیریت شود و منابع ریالی و ارزی به سمت تولید هدایت شود. ما کارآفرینان هوشمند داریم و باید آنقدر نیاز به نیروی انسانی افزایش پیدا کند که این نیروهای انسانی باشند که این کشاورزان و کارگران باشند که برای حضور در یک عرضه کار شرایطی را تعریف کنند.
البته بنده اعتقاد دارم که ما باید خدمات درمانی شایسته را به ملت عزیز ایران ارائه کنیم و باید به تعبیر زیبای رهبری کسی که نیازمند خدمات درمانی است و بیماری که گام به بیمارستان می گذارد هیچ دغدغه ای نسبت به هزینه های درمان خود نداشته باشد و این کار قابل انجام است و بدنه قدرتمند علمی و پزشکی کشور حاضرند اگر دستگاه اجرایی کشور از سر صدق آنها را به گفت و گو و تعامل بخواند نقشه ای را تعریف کنند که با هزینه کمتر خدمات بسیار بهتر درمانی را به خریداران خدمت و نیازمندان به خدمات درمانی ارائه کنند.
امیدوارم در این راه حرکت کنیم البته بنده در این حوزه دیدگاه های روشنی را دارم و آنچه که امروز به یارانه پرداخت می شود باید پرداخت شود اما باید به کمک تولید شتافت و راه را برای ایجاد اشتغال و حضور فرزندان عالم و تحصیل کرده ملت ایران در یک شغل دارای کرامت و اعتبار فراهم آورد.
برخی کشورهای غربی امروز به هر شغلی فکر نمی کنند و برای شهروندان خودشان کار ویژه و با کلاس را پیش بینی می کنند و ما باید با نگاه درست امکان ایجاد اشتغال را فراهم کنیم و حداقل باید از ظرفیت علمی و ذخایر ارزی و منابع ریالی شبکه بانکی کشور با مدیریت درست برای تولید استفاده کنیم.
بنده به مدیران شبکه بانکی کشور هم عرض می کنم قطعا منابع بانکی را باید مدیران صالح و هوشمند بانکی مدیریت کنند و نباید با تصمیمات حاکمیتی و امر و نهی های غیر مبتنی بر نگاه علمی و کارشناسی به شبکه بانکی کشور آسیب زد. باید شبکه بانکی کشور تسهیلات خودش را به سمت تولید کالا و خدمات هدایت کند و قطعا نگاه بنده این است و این راه نجات اقتصاد ایران و راه عزت و اقتدار ملت ایران است.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    4 2
    روحاني با اخلاق عرصه سياست