این کتاب دارای شش داستان کوتاه است که «معبد، در پارک، چنگه، حادثه، خرید قلاب ماهیگیری برای پدریزرگ و در یک لحظه» از عناوین این داستان ها است.

 

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «خرید قلاب ماهیگیری برای پدربزرگ» مجموعه‌ای از داستان‌های گائو زینگ‌جیان، نویسنده‌ چینی برنده‌ نوبل ادبیات با ترجمه‌ مهسا ملک‌مرزبان منتشر شد. کتاب دارای شش داستان کوتاه است که «معبد، در پارک، چنگه، حادثه، خرید قلاب ماهیگیری برای پدریزرگ و در یک لحظه» از عناوین این داستان ها است. به اعتقاد مترجم زینگ‌جیان کسی است که توانسته بین ادبیات کشور چین و ادبیات مدرنی که تحت تأثیر ادبیات مدرن آمریکا و اروپاست،‌ پل بزند. آثار این نویسنده به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. او یک آرتیست است و جدا از این‌که داستان‌ کوتاه و رمان نوشته‌، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر‌، نقاش و فیلم‌ساز است.

متن اصلی این مجموعه داستان که به اعتقاد نویسنده همان چیزی را بیان می‌کند که او در داستان نویسی به دنبال بیان کردن آن است، دربرگیرنده 17 داستان کوتاه بوده‌ است که ناشران چینی حاضر به انتشار آن نشده و وی در نهایت آنها را در تایوان منتشر کرد.
نویسنده در متنی که پس از انتشار این مجموعه داستان و با عنوان بعد‌التحریر درباره آنها نوشته است عنوان می‌کند که این داستان‌ها قرار نیست قصه بگویند، نظیر اغلب داستان‌ها پیرنگی ندارند و تمام جذابیت‌شان خود زبان است. در این متن وی تصریح داشته است که هنر زبان شناختی داستان واقعی کردن زبان است و نه تقلید از واقعیت در نوشتن و قدرت او در سحر کردن در این حقیقت نهفته است که هرچند زبان را به کار می‌گیرد، ولی می‌تواند احساسات صحیح خواننده را برانگیزد.
موضوع داستان «خرید قلاب ماهیگیری برای پدربزرگ» در مورد نوه‌ای‌ است که برای پدربزرگش قلاب ماهیگیری می خرد و تلاش می کند آن را به دستش برساند. در این مسیر به شهر زادگاهش بر می‌گردد و با تحولات عجیبی مواجه می‌شود تا حدی که انگار شهر را نمی شناسد. همه چیز تغییر کرده، به شکلی که انگار تمام خاطرات و ذهنیاتش از آن شهر دروغ بوده است.
نیویورک تایمز درباره آثار این نویسنده برنده جایزه‌ نوبل می‌نویسد: «به یادماندنی‌ست ... آثار گائو زینگ جیان، شعله‌ هوش و عمق احساس را زنده نگاه می‌دارند.»
در معرفی گائو زینگ‌جیان می‌خوانیم: «گائو زینگ‌جیان اولین نویسنده‌ چینی برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات است. در 1940 در ایالت ژیانگ زی در شرق چین به دنیا آمد و در مدارس دولتی تحصیل کرد،‌ مدرک دانشگاهی زبان فرانسه را در پکن گرفت و به نوشتن روی آورد. در 1987 به تبعیدی خودخواسته تن داد و پاریس را برای اقامت برگزید و دو سال بعد «کوهستان روح» را نوشت. در 1992 نشان شوالیه در هنر نویسندگی را از دولت فرانسه دریافت کرد. نمایشنامه‌نویسی‌، نقاشی‌، نوشتن داستان کوتاه و نقد ادبی در کارنامه فعالیت های او ثبت شده است.» 

 

چاپ دوم مجموعه داستان «خرید قلاب ماهیگیری برای پدربزرگ» در 136 صفحه و به قیمت 6500 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.
 

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =