جلیل سامان می‌گوید مجموعه تلویزیونی «پروانه» بخشی از تاریخ معاصر ایران را دربرمی‌گیرد که تاکنون چندان مورد توجه نبوده است.

بهناز شیربانی: جلیل سامان در دو تجربه تلویزیونی خود در قالب سریال توانست به بخشی از تاریخ معاصر که مربوط به تاریخ انقلاب است بپردازد و قصه‌هایی را با موضوع فضای سیاسی آن زمان به تصویر بکشد، هرچند خودش معتقد است سریال «پروانه»به نوعی یک سریال عاشقانه است و در جایی که ضرورت قصه ایجاب می‌کرده به سیاست پرداخته شده است.

«پروانه» این شب‌ها روی آنتن شبکه سه سیما است، سریالی که روایتگر اواخر دهه پنجاه است و داستان جوانی به نام امیر که به دنبال گمشده خودش می‌گردد. او با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌ای را تجربه می‌کند. 


حامد کمیلی، سارا بهرامی، نیما رئیسی، مهدی سلوکی، قطب‌الدین صادقی، هدایت هاشمی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، سپیده خداوردی و الهام چرخنده از بازیگران این مجموعه هستند.
 
به بهانه پخش این سریال با سامان گپ‌و‌گفتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

آقای سامان چند سال پیش مستند «حدیث سرو» را برای تلویزیون کارگردانی کردید. چه شد که از کارگردانی مستند مشغول ساخت سریال شدید؟

مستند «حدیث سرو» در رابطه با زندگی جمعی از عرفا بود و من سهم کوچکی در تولید آن‌ها داشتم. زندگی سه شخصیت را به تصویر کشیدم. به دلیل مشکلات مالی ساخت قسمت دیگر این مستند نیمه‌کاره‌‌ رها شد. مستندسازی از علایق من است. به هر حال ساخت مستند سر آغازی بود برای دقت و پژوهش در آثار داستانی‌ام.

در دو سریال «ارمغان تاریکی» و «پروانه» به نوعی به موضوع فعالیت منافقین (سازمان مجاهدین خلق ایران) در آغاز انقلاب پرداختید، دلیل پرداختن به این موضوع توسط شما چیست؟

این‌ها بخشی از تاریخ ما است. بخشی از تاریخ معاصر ما که آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است. متاسفانه در آثار تلویزیونی ما کمتر به دوران پهلوی اشاره شده، اما انگیزه من از ساخت این سریال‌ها فقط پرداختن به دوران پهلوی نبوده است. قصه جذابی داشتم که برای بیان دراماتیک آن نیاز به موقیعت داستانی داشتم و گرنه هیچ علاقه‌ای به سازمان مجاهدین ندارم. آن‌ها آدم‌هایی بودند که به بی‌راهه رفتند و به مرور فراموش شدند. منطق سریال «پروانه» این است که در مقطعی این سازمان دچار یک تحول فکری می‌شود. مقطعی که برای امروز ما بسیار عبرت‌انگیز است. 
 

منظور شما از ساخت سریال «پروانه» روایت یک داستان سیاسی بوده یا داستانی عاشقانه؟
این دو در هم تنیده شده و نمی‌توانیم آن‌ها را از هم تفکیک کنیم، اما قصدم از ساخت «پروانه» این بود که حرفی بزنم که به درد امروز مردم هم بخورد. «پروانه» به پیوند خرد و عشق می‌پردازد. در این سریال جایی به سیاست می‌پردازد که لازمه قصه است. اگر شخصیت امیر نقدی به وضعیت حکومت دارد، آن نقد‌ طوری با ظرافت مطرح شده است که مدیران امروز ما هم می‌توانند عبرت بگیرند. مثلا شخصیت روحانی در این سریال طوری شخصیت‌پردازی شده که کار‌هایش را خودش انجام می‌دهد و به نوعی در کنار مردم است. متاسفانه در سال‌های اخیر بخشی از روحانیون از مردم فاصله گرفته‌اند که باعث آسیب به شاکله روحانیت شده است. 


حامد کمیلی در نمایی از سریال «پروانه»
 

شما یکی از کارگردان‌هایی هستید که در ساخت اثرتان به جزئیات دقت می‌کنید و این یکی از دلایل موفقیت کار‌هایتان است. تا چه حد این جزئیات در روایت داستان موثر است؟

قصه باید باور پذیر باشد و قصه زمانی باورپذیر است که فضای باورپذیر داشته باشد و بعد از آن روایت و قصه باقی می‌ماند، اما قطعا توجه به جزئیات یکی از پایه‌های اصلی ساخت آثار تاریخی است.

 

آقای سامان شخصیتی که در سریال با گروه ساواک همکاری می‌کند، بخشی از اسناد و مدارک مهم سازمان را در خانه‌اش نگهداری می‌کند، فکر نمی‌کنید چنین چیزی برای شخصی که در یک سازمان جاسوسی کار می‌کند خیلی معمول و منطقی نیست؟

به هر حال هر آدم عالی رتبه‌ای در هر جایی که کار می‌کند دارای اسناد و مدارک مهمی است که گاهی می‌تواند آن‌ها را همراهش داشته باشد. آن‌ها را به خانه‌اش ببرد و بیارد و مطالعه کند. الان هم در خانه بسیاری از اشخاصی که پست‌های مهم دارند همین‌ها موجود است. نیست؟
 

آیا بازیگرانی که برای ایفای نقش در سریال در نظر گرفتید انتخاب‌های اول شما بودند؟

نه، دوست داشتم با امیر آقایی کار کنم. حتی دوست داشتم برای نقش‌های کوچک از آدم‌های بزرگ استفاده کنم. به نظر من اگر شخصیت‌پردازی درست انجام شده باشد نقش کوچک هم می‌تواند به اندازه یک نقش بزرگ تاثیرگذار باشد و در سریال «پروانه» این اتفاق افتاده است. متاسفانه در بین بازیگران ما متداول شده که اگر نقش اول نباشد بازی نمی‌کنند و فکر می‌کنند به شهرتشان لطمه می‌خورد. خیلی از بازیگران ما عنوان‌هایی دارند که قد و قامتشان به اندازه عنوانشان نیست و شهرتشان کاذب است. روی صحبت من با امیر آقایی عزیز نیست. منظور من اکثر بازیگران سینما و تلویزیون است. متاسفانه بعضی از بازیگران ما آن‌قدر که ادعا می‌کنند توانایی ندارند.
 

چقدر برای نگارش «پروانه» زمان گذاشتید؟

حدود دو سال. یکسال تحقیق و نگارش داستان تا پیش تولید و بعد از پیش تولید تا تولید نیز زمان دیگری برای نوشتن فیلمنامه صرف شد.
 

بسیاری از فیلمنامه‌نویسانی که در تلویزیون فعالیت می‌کنند از پرداخت نشدن به موقع حقوق مولف در زمان تحقیق و نگارش و یا پایین بودن دستمزدشان گله می‌کنند. آیا این اتفاق در سریال «پروانه» شامل حال شما هم شد؟

بودجه کار من به اندازه یک سریال سخیف تلویزیونی بود. من هنوز همه دستمزد نگارش فیلمنامه‌ام را نگرفته‌ام. این تقصیر تلویزیون نیست. به نظر من مشکل این است که بودجه عادلانه تقسیم نمی‌شود. مثلا دستمزد من بابت نگارش و کارگردانی فیلمنامه این سریال به اندازه دستمزد یک ماه یک بازیگر هم نیست. در تلویزیون مدام از این صحبت می‌شود که ما ضعف فیلمنامه داریم به نظر شما با این شرایط انگیزه‌ای برای نگارش یک فیلمنامه خوب و قوی باقی می‌ماند؟
 

از ساعت پخش سریال راضی هستید؟

دوست داشتم نیم تا یک ساعت دیر‌تر پخش می‌شد
 

فکر نمی‌کنید اگر این سریال دهه فجر پخش می‌شد می‌توانست بازتاب بهتری داشته باشد؟

به نظر من الان بهترین زمان ممکن برای پخش سریال است. زمان نزدیک انتخابات برای پخش سریال مناسب‌تر است. در سریال «پروانه» حرف‌های زده می‌شود که به شاکله فکری عده‌ای از آدم‌ها برمی گردد و موضوعاتی برای فکر کردن به مردم می‌دهد. مردم در این شرایط می‌توانند مقایسه کنند و شعار‌ها، تفکرات احزاب مختلف را ارزیابی کنند.
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    24 8
    ايشون حرف حساب زده اند ضمناً در داستانهائى با تم تاريخ معاصر ميتوان حرفهائى زد كه مابه ازاى واقعى در روزگار حال داشته باشد بهرحال هميشه اينطور بوده كه حرف حساب خريدار كمترى دارد ، با تمام ضعفها و قوتهائى كه در اين سريال وجود دارد ( بخصوص نقش اول مرد كه به نظرم ميتوانست بازيگر بهترى بازى كند و يا همين بازيگر بهتر نقش آفرينى كند ) اما به كارگردان سريال خسته نباشيد ميگويم
  • م.کمال IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    45 13
    الحق که سریال رو بسیار زیبا کار کرده ان و به جزئیات خیلی خوب توجه شده. به نظر من به امثال آقای سامان باید بودجه کافی بدن تا درباره تسخیر لانه جاسوسی فیلمی فخیم بسازن که جوابگوی آرگو باشه.
  • ر.بهروز IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    40 4
    کارتون عالیه بازیگراتون هم خوبن ما از دیدن یک چنین فیلمی که احساسات رو تو اوج بحرانهای جامعه نشون میده و از یک سری حقایق بی پرده حرف میزنه لذت میبریم امیدوارم این شروع چنین سریالهایی باشه کارتون جذابیت سریال نابرده رنج رو زنده میکنه
  • شیما IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    6 25
    واقعیتش اوایل پخش سریال واقعاً دوستش داشتم اما بعد از چند قسمت دیگه خیلی تمایل به دیدنش ندارم چون پر از قضاوت های یک طرفه ست، درسته که بعضی از مبارزان، بعد از انقلاب جزء گرایش های انحرافی شدن اما این دلیل نمیشه که بگیم قبل از انقلاب هم همین رویه رو داشتن... حرف من طبق گفته های مبارزان اون زمانه...شاید بهتر بود انقدر زیاده روی نمیکردین البته من از گروه کنونیشون حمایت نمیکنم اما روایتی که از قبل از انقلابشون دارید رو اصلاً قبول ندارم
  • nima IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 1
    منظورشون از کدوم بازیگرا ناراضی بودن؟
  • محمد IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    5 37
    نقش اول زن (بروانه)اصلا گزینه مناسبی برای این نقش نبود.باید بازیگر بهتری مثلا خزر معصومی که قبلا تجربه بازی داشتن میبود.حتی چهره مناسبی به عنوان یه دختر عاشق نداره.اصلا باور بذیر نیست.بهترین بازیگر که خیلی هم به نقشش میاد نیما رییسیه.
    • طیبه IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      23 4
      اصلا با نظرتون موافق نیستم . برخلاف گفته شما سارا بهرامی واقعا عالی تونستن ایفای نقش کنن و تاثیر گذار باشن .
  • yahosein5 IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    13 1
    سلام ضمن عرض خسته نبا شید به همه ی دست اندر کاران سریال پروانه می خواستم به خانم شیما یک حرفی بزنم دوست وهموطن عزیزم ببخشید ولی فکر کنم شما از سریال پروانه برداشت بدی کردید ببینید این سریال اینو نشون میده که خیلی از جوونایه اون دوران دنبادل عدالت بودن که بعضی هاشون زدن به خاکی و کلا شدن ضد دین مذهب ولی این سریال داره میگه امیر که یک عدالت خواه مذهبی هست چجوری راه رو اشتباهی رفته ولی بعدا دوباره برمیگرده تو راه پس بهتون پیشنهاد می کنم ادامه سریالو ببینید
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    22 1
    من از همون اول که فهمیدم اقای سامان کارگردان این فیلم حدس زدم که کار خوبی شده باشه چون سریال ارمغان تاریکی هم بسیار خوب نوشته شده بود وتنها این سریال و نابرده رنج بود که نمیشد اخر سریال حدس زد بر خلاف خیلی از سریال های ایرانی دیگر. بازیگر ها هم به نسبت خوب بازی کردن ویادمون باشه کسی که نقش پروانه رو بازی میکنه بار اولش که جلوی دوربین میاید به امید فیلم های بیشتری از اقای سامان وبذر افشان
  • محیا IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    15 4
    خیلی قشنگه،مرسی...
  • فاطمه IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    16 5
    سریال پروانه سریال زیبایی بود من از کارگردان و تمامدست اندر کاران تشکر می کنم
  • مجید IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    14 3
    آقای سامان هنرمند متعهدی است و این جای شکر دارد.
  • z.a IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    19 4
    به نظر من آقای حامد کمیلی در ایفای این نقش بسیار موفق بودند وبا مهارت کافی بازی کردند وخیلی به نقششون میان.
  • ghasedak IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    2 2
    قضیه این فیلم چیه؟؟؟
  • صبا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    10 2
    اقای سامان سریالتون حرف نداشت.اصلا جای هیچ حرفی برای هیچ کس نزاشت.خانوم بهرامی و اقای کمیلی ب بهترین شکل ممکن بازی کردند.همچنین از اهنگساز سریال اقای سعادتمند تشکر میکنم چرا ک با موسیقی متن زیباشون تاثیر رو چند برابر کردند.درسته پایان تلخی داشت اما واقعا زیبا و احساسی تموم شد انقدر احساسی ک خیلی ها با دیدن سکانس های اخر اشک ریختند.واقعا خسته نباشید دارید.
  • مستانه US ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    6 1
    آقای سامان بهتون تبریک میگم..یک عشق واقعی رو به صورت بسیار زیبایی به تصویر کشیدید..تدوین و موسیقی عالی بودد.بازیها عالی بود..حامد کمیلی..سارا بهرامی نیما رییسی هدایت هاشمی عالی بودند...(من بعضی وقتها توی ذهنم نقش امیر رو به کامران تفتی می دادم..بهش میومد نه؟اما صورت معصوم حامد کمیلی نقشو کامل به خودش داده بود)هرچند که می شدبا جزییات بیشترو در قسمتهای بیشتری پخش بشه .به نظر منم مناسبتی نبودن این سریال خوب بود. هرچند که جیگر ما رو کباب کردید.اما تبریک می گم:)
  • داریوش وجدانی US ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    4 0
    سریال بسیار جالبی بود بخصوص پروانه و امیر بسیار بسیار خوب بازی کردن من عاشقانه دوستشان دارم از جناب کارکردان و تهیه کننده بسیار ممنون هستم و به ایشان صمیمانه تبریک میگویم مجددا میگویم پروانه عزیز و امیرخان سیار و بسیار خوب بازی کردن به ان دو عزیزان هم تبریک میگویم از کانال سه سیما هم خیلی متشکرم البته من خیلی با پروانه نازم و امیر خوبم گریستم ولی باز هم ممنون فدای همگی دست اندرکاران داریوش