۱۳۹ نفر
۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱

خلیج فارس؛ دریای پارسی و دوستی

محمدرضا زمانی‌درمزاری
خلیج فارس؛ دریای پارسی و دوستی

ضرورت تثبیت نظام حقوقی و بین المللی خلیج فارس

خلیج فارس جزء لاینفک قلمرو جغرافیایی دریایی جمهوری اسلامی ایران، به لحاظ َسبق پیشینه تاریخی و تثبیت آن در محافل علمی ، فرهنگی و مجامع بین المللی ، به عنوان یک پدیده حقوقی انکار ناپذیر تلقی گشته و هرگونه جعل یا استفاده از اسناد مجعول نسبت به آن یا هرگونه تحریف یا تسجیلِ عنوان مزبور از حیث نظامات حقوقی حقوقی داخلی و موازین بین المللی مستوجب مسئولیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی جاعل آن بوده و از مصادیقِ دخالت آشکار در حاکمیت ایران نیز محسوب می گردد .
شیوه به کارگیری نامی جعلی برای خلیج فارس و جزایر ایرانی آن در نقشه های مؤسسه معروف نشنال جئوگرافی و نیز نقشه های موجود در بخش اسلامی موزه لوور( که بخش عمده ای از اعتبارش را به دلیل وجود هزاران اثر تاریخی تمدن ایرانی که آنها را با شیوه های قانونی و غیرقانونی از ایران خارج کرده و به دست آورده اند) و اخیراً ، جهت گیری سایت گوگل در همین ارتباط، زمینه ساز واکنش ها و اعتراض های فزاینده ایرانیان و بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران بوده است. ایرانیان داخل و خارج از کشور با گرایش های گوناگون در قالب بیانیه ها، اظهار نظرها, maile,sms و نیز امضای تومارهایی که تاکنون به میلیون ها امضا بالغ شده، تحریف نام باستانی، تاریخی، جغرافیایی و بین المللی خلیج فارس را به نام های جعلی دیگر از قبیل خلیج عربی، نفی و تقبیح کرده و خواستار پاسخگویی، اصلاح و عذرخواهی رسمی مراکز و نهادهای متخلف از ملت و دولت ایران شده اند. پیش از آن نیز دانشگاه آکسفورد، متعاقب جلب و اخذ مساعدت مالی برخی از کشورهای عربی مبادرت به چنین کاری کرده است؟!.
خلیج فارس در آئینه تاریخ :
  خلیج فارس از هزاران سال پیش نه توسط ایرانیان، بلکه توسط ملت هایی که با ایرانیان مراوده داشته اند، از جمله یونانیان، دریای جنوب ایران یا پرشیای قدیم خوانده شده است و در نقشه های باستانی ، از جمله از قول هرودوت و گزنفون به این دریا Sinus persicus (دریای پارس) اطلاق می شده است. خلیج فارس هم اکنون، مهم ترین آبراه بین المللی جهان است که بیش از ۵۰ درصد انرژی جهان در آن قرار دارد. خلیج فارس با همین نام طی هزاران سال گذشته شناخته شده و تمامی کشورها و اقوام مختلف ، حتی اعراب از این نام استفاده می کرده اند تا این که برای نخستین بار، جمال عبدالناصر برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود از نام جعلی خلیج عربی برای این آبراه استفاده کرد تا از این راه، تعصبات نژادی اعراب را زنده کند. البته استعمار انگلیس هم در راستای سیاست قدیمی؛ تفرقه بیانداز و حکومت کن و به دلیل شکست سختی که از ملت ایران به رهبری دکتر مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت خورده بود، درصدد برآمد با تغییر نام خلیج فارس به نوعی انتقام خود را از ایرانیان بگیرد!. این گونه بود که سرجان بلگریو، نماینده سیاسی دولت انگلیس در خلیج فارس در کتاب خود که در دهه ۱۹۶۰ میلادی منتشر شد برای نخستین بار از نام جعلی خلیج عربی استفاده کرد. این در حالی است که تا پیش از دهه ۶۰ میلادی، اعراب در کتاب های رسمی و نقشه های خود همواره از خلیج فارس با نام الخلیج الفارسی یا بحر فارس نام برده اند و حتی، در بخشی از سرود ملی قدیمی مصر نیز از خلیج فارس نام برده شده است، جایی که می گوید ؛حدود نامن الخلیج الفارسی حتی بحرالبیض، یعنی مرزهای ما (اعراب) از خلیج فارس تا دریای مدیترانه است.
اهمیت حفظ نام های تاریخی جغرافیایی :
 نام های تاریخی جغرافیایی جهان، اعم از خشکی و آبی به عنوان تنها یک نام مطرح نیست بلکه از هویت پویا و پشتوانه ای به وسعت دریا در تاریخ برخوردار است. این گونه نامها، بویژه خلیج فارس، علاوه بر این که بیان کننده موقعیت جغرافیایی یک سرزمین است، به عنوان هویت و پشتوانه ای تاریخی برای همه اقوام و ملت هایی است که در طول تاریخ در آن مراوده و تعامل داشته اند. بی تردید، ایران با موقعیت استراتژیک، ذخایر سرزمینی و مواهب طبیعی، پیشینه و نفوذ تاریخی و فرهنگی خود همواره بد خواهانی داشته است که هماره، از هر موقعیتی علیه منافع ملی ایران و ایرانیان استفاده کرده اند. آنان هیچ گاه قدرت و نفوذ نام ایران و هر آنچه منتسب به آن باشد را بر نمی تابند. دشمنان ایران سبب جدایی بخش های بزرگی از سرزمین کهن ایران زمین شده اند. روسیه، قفقاز و فرارود را از ایران جدا کرد و انگلستان نیز در شرق ایران آریانا (افغانستان) و بخش بزرگ بلوچستان و بعدها، بحرین را از پیکره ایران جدا کرد. در طول قرن های گذشته، اعراب جنوب خلیج فارس به عنوان قبایلی بدوی از چنان جایگاهی برخوردار نبوده اند که بتوانند تهدیدی علیه تمامیت ارضی ایران باشند، ولی با شکست عثمانی در غرب ایران و جانشینی انگلیس، در منطقه، مرزبندی جدیدی توسط استعمار نوین شکل گرفت که کشورهای متعدد تازه شکل گرفته عربی با هدایت قدرت های استعماری دست به تحرکاتی علیه منافع ایران بزنند که تحریف نام خلیح فارس در همین راستا قابل ارزیابی است.
  با تأکید صریح و پایبندی نهاد سازمان ملل به عنوان بزرگ ترین و برجسته ترین نهاد بین المللی بر رسمیت نام خلیج فارس (PERSIAN GULF ) و لزوم به کارگیری کامل آن توسط تمامی کشورها، رسانه های آمریکایی و بین المللی بر به کارگیری نام رسمی تاریخی و بین المللی خلیج فارس پایبند هستند، ولی به رغم این واقعیت ها ، اعراب در چند دهه اخیر از واژه مجعول خلیج عربی و یا  واژه بی معنا و ابتر خلیج به جای خلیج فارس در راستای تلاش های ضد ایرانی خود استفاده می کنند؟!.در این راه، برخی رسانه های غربی به ویژه انگلیسی نظیر BBC و Reuiters هم با عدم به کارگیری نام خلیج فارس همراه با اعراب، بر این جعل بزرگ تاریخی تأکید می ورزند!. معهذا، تاریخ و فرهنگ ملل و مناطق جغرافیایی، بخشی از هویت بومی، منطقه ای و بین المللی ملت ها و دولت هاست و هرگونه جعل یا تحریفِ عالمانه و عامدانه نهادها و اشخاص سودجو و منفعت طلب، مایه زوال و سبب امحاء این هویت شکل یافته و نهادینه شده در اذهان و افکار عمومی داخلی و بین المللی نخواهد بود.
 
 بدیهی است مبانی نظری خلیج فارس بر خلاف جهت گیری های مجعول و بی اساس مزبور, موید وصف عربی مطروحه از سوی آنها نبوده و بالعکس, بیانگر هویت تاریخی,باستانی, فرهنگی و حقوقی خلیج فارس می باشد.از نظر ادبی, خلیج فارس در آثار و متون مشهور فارسی و عربی به همین نام و وصف و تعریف شده است. جهت گیری بسیاری از شعراء, تذکره نویسان و مورخین مشهور و جهانی از قبیل فردوسی, ناصر خسرو, حمدالله مستوفی و....مویّد این نکته است. از حیث تاریخی نیز غالب متون فارسی, عربی و یونانی و قلمرو تاریخی ایران بزرگ, همراه با نقشه های معروف تاریخی و جغرافیایی دلالت بر این مهم دارند.از جهت سیاسی و حقوقی نیز در اسناد معتبر داخلی, منطقه ای و بین المللی, از جمله سازمان ملل, این مهم آشکارا احراز و تائید شده است و در پارسی بودن خلیج فارس و موهوم بودن عناوین جعلی موصوف تردیدی نیست.

شایان ذکر است حدود ۴۰۰ سال پیش ، در پی پیروزی غرور آفرین سردار ایرانی و صفوی, امام قلی خان در خروج کشورهای خارجی از منطقه بندر عباس و خلیج فارس و تقارن آن با روز دهم اردیبهشت, این روز بعنوان, روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور نامگذاری و مصوب شده است. خلیج فارس بعنوان دریای پارسی و دوستی ، بیانگر پیشینه تاریخی و فرهنگی آن و نماد امنیت و شوکت ایران اسلامی بوده و شایسته نکوداشت و پاسداشتِ هرچه بیشتر در جهت حفظِ این هویت تاریخی و بین المللی و تحریم و رد مواضع غیر قانونی، غیر حقوقی و غیر اخلاقی اشخاص و نهادهای مزبور خواهد بود. ضمن تبریک این روز ملی بر هموطنان و ایرانیان و دیگر مللِ دارای بینش و منشِ تاریخی و حقوقی، آروزمند توسعه و تثبیتِ روزافرزونِ امنیت این دریای پارسی و سراسر دوستی بوده و ضمن رد اظهارات و مواضع غیر مدلل و بلاوجه اشخاص و مراکز مزبور و لزوم احترام به موازین تاریخی، فرهنگی و حقوقی مربوطه و ضرورت عذرخواهی عینی، عملی و رسمی از ملت ایران، بر مسئولیت حقوقی و بین المللی افراد و نهادهای جاعل نام خلیج فارس و تعقیب حقوقی و فرهنگی مراتب از سوی مراجع و مقامات محترم ذیربط تاکید دارد.علی رغم جهت گیری های فرهنگی و سیاسی اشخاص و مراکز فوق در جعل نام خلیج فارس و تخصیص هزینه های کلان در این ارتباط, متاسفانه عکس العمل های جدی از سوی دولت یا مسئولان امر معمول نگردیده و عمدتاً، در قالب اظهار محکومیت, یک اعتراض و تحریم سطحی و غیر جدی بوده است !
در همین ارتباط و با اعتقاد به ضرورت اقدامات جدی در عرصه های فرهنگی, حقوقی و اطلاع رسانی, چندی پیش, طرح ها و پیشنهادات متعددی از سوی اینجانب به مرکز بزرگ دائره المعارف اسلامی ارائه شده که با استقبال آن مرکز و اعضای محترم کمیته علمی دانشنامه خلیج فارس مواجه شده است. بخش هایی از آن طرح نیز در رسانه ها و مطبوعات از جمله, روزنامه تهران امروز و اطلاعات، مورخ ۹/۲/۱۳۸۷ از سوی جناب آقای موسوی بجنوردی منعکس و اعلام شده است که راه اندازی سایت بزرگ خلیج فارس و تخصیص جایزه ویژه خلیج فارس، به پژوهشها و اقدامات صلح آمیز و برتر این حوزه در سطح جهانی از جمله آن است....!
نامه تدوینی و طرح ها و نظرات پیشنهادی نگارنده به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۶ ، در این رابطه، بدین ترتیب بوده است :
 
جناب آقای سیدکاظم موسوی بجنوردی ، ریاست محترم مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی
موضوع : احیاء و تثبیت وضعیت فرهنگی و حقوقی خلیج فارس(دریای پارسی و دوستی)
 
          با سلام و تحیات :
          پیرو مذاکره در خصوص پیشنهاد مطروحه در آن مرکز، مبنی بر لزوم طرح و تعقیب حقوقی عملکردِ وهن آمیز برخی از موسسات جغرافیایی و فرهنگی خارج از کشور در تحریف نام زیبای خلیج فارس و تعریف و انتشار نام موهوم خلیج عرب / عربی در نقشه ها و اطلس ها و نشریات مربوطه به استحضار می رساند :
          همانگونه که مستحضرید؛ خلیج فارس جزء لاینفک قلمرو جغرافیایی دریایی جمهوری اسلامی ایران، به لحاظ َسبق پیشینه تاریخی و تثبیت آن در محافل علمی ، فرهنگی و مجامع بین المللی ، بعنوان یک پدیده حقوقی انکار ناپذیر تلقی گشته و هرگونه جعل یا استفاده از اسناد مجعول نسبت به آن یا هرگونه تحریف یا تسجیلِ عنوان مزبور از حیث نظامات حقوقی حقوقی داخلی و موازین بین المللی مستوجب مسئولیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی جاعل آن بوده و از مصادیقِ دخالت آشکار در نظام حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می گردد .
           علیهذا ، نظر به مراتب مزبور و با عنایت به کم رنگ بودنِ دستاوردهای حاصله از تشکیل و برگزاری همایش های ادواری و مختلف و لزوم اتخاذ تصمیم مقتضی و جدی در این باره، موارد ذیل جهت حصول به منافع غائی و فرهنگی آن مرکز( و کشور ) پیشنهاد می گردد :
۱-   تعقیب حقوقی موضوع از طریق مجامع حقوقی بین المللی توسط کمیته ویژه حقوقی(متشکل از حقوقدانان و وکلای مجرب، متخصص و متعهد بین المللی) با رعایت موازین حقوقی، قانونی و بین المللی.
۲-     تخصیص و راه اندازی سایت (بانک اطلاعاتی) خلیج فارس(با محوریتِ وصف فرهنگی و حقوقی موضوع).
۳-   جلب دیدگاه ها و مشارکت های مردمی و فرهنگی در سطوح مختلف(کودکان، دانش آموزان، دانشجویان، هنرمندان و...) در ایران و خارج از کشور نسبت به خلیج فارس (درقالب پروژه های فرهنگی،هنری،ادبی و...) به منظور تعمیم حقیقتِ حقوقی و فرهنگی خلیج فارس.
۴-   تخصیص،تعریف و انجام پروژه علمی و پژوهشی نظام حقوقی خلیج فارس در موازین حقوقی ایرانی و بین المللی و انتشار آن به زبانهای مختلف .
۵-   تعریف و راه اندازی بخش حقوقی پایگاه اطلاع رسانی آن مرکز و تفویض راهبری آن به یک شخصیت حقوقی و فرهنگی بعنوان سخنگو یا دبیر حقوقی در سایت مزبور و اطلاع رسانی رسمی و مستمر از وضعیت خلیج فارس ، قلمروهای دریائی و ساحلی و نظامهای حقوقی مربوطه و سایر موضوعات حقوقیِ در دستور کار دائره المعارف در چهارچوب قانون.
۶-   جلب مشارکت مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی معتبر جهانی نسبت به نام و عنوان خلیج فارس و انعکاس رسمی دیدگاه ها ونظریات مثبتِ آنها در این باره .
۷-   تعریف و ساخت فیلم های مناسب و موثر در خصوص خلیج فارس با همکاری سازمان صدا و سیما و بخش های خصوصی داخلی و خارجی(فیلم مستند خلیج فارس ، تاریخ خلیج فارس – کارتون و انیمیشنِ خلیج فارس برای کودکان و ...) و انعکاس آن در شبکه های تلویزیونی جهانی، ماهواره ای و سایت های اینترنتی .
۸-   لزوم تصویب و تخصیص حداقل ۱ واحد درسی در خصوص قلمرو دریایی و مرزی جمهوری اسلامی ایران، با محوریت خلیج فارس و دریای عمان – دریای خزر و ... با نگاهی تاریخی ، فرهنگی و حقوقی ، در مقاطع دانشگاهی و عنداللزوم، تعمیم آن به زبان ساده در مقاطع تحصیلی غیر دانشگاهی(دانش آموزی) برابر مقررات قانونی.
۹-   تعریف و به روز رسانی پروژه علمی و پژوهشی خلیج فارس در ادبیات عامه و مردمی در منطقه و بهره برداری و اطلاع رسانی مقتضی از آن .
۱۰-تخصیص بودجه لازم جهت ترغیب و تشویق دانشجویان دانشگاه های ایرانی و خارجی، به منظور پژوهش و تکمیل پایان نامه های دانشگاهی خویش در خصوص خلیج فارس و استفاده از مستندات و منابع علمی و فرهنگی دانشگاه های مزبور، خاصه خارج از کشور.
۱۱-تعریف و تخصیص جایزه ویژه خلیج فارس(دریای پارسی و دوستی) ، بطور سالیانه ( به مانند جوایز مشابه: اسکاریا نوبل) به بهترین و برجسته ترین اشخاص حقوقی و حقیقی داخلی و خارجیِ فعال در عرصه خلیج فارس از سوی مرکز. نظر به مراتب فوق ، شایسته است مراتب در جلسه یا جلسات حضوری مورد مداقه و کارشناسی قرار گرفته و نتایج مقتضی حاصل و تصمیمات موثر اتخاذ گردد .
                                                         با احترام و امتنان- محمدرضازمانی درمزاری : وکیل دادگستری
در این میان، برخی از اندیشه ها و طرح های پیشنهادی نگارنده از سوی مسئولان مربوطه در رسانه ها بعنوان طرح های در دستور کار خویش/ آنها اطلاع رسانی گردید! و اقدامی در خور شانِ خلیج فارس و طرح های مزبور، به طور جدی و موثر صورت نپذیرفته است. از حیث حقوقی، ضروری است با عنایت به سوابق متعدد باستانی، تاریخی، فرهنگی، اسنادی، حقوقی و بین المللی نسبت به تعقیب قانونی و بین المللی مراتب و تثبیت حقوق مربوط به حاکمیت داخلی و بین المللی ایران در این رابطه، اقدام مقتضی از سوی مراجع مربوطه صورت پذیرد. تجربه تجزیه ایران در عهد قاجاریه و تحمیل عهدنامه های گلستان و ترکمن چای بر کشور، خود زنگ خطری به مانند طرح ادواری و مکرر عناوین جعلی خلیج عربی و سعی در قلب واقعیت حقوقی و حقیقت تاریخی خلیج فارس بوده که باید با استفاده از حقوقدانان و وکلای بین المللی، به نیکی و نکوئی در مجامع حقوقی بین المللی در دستور کار و تعقیب قرار گیرد....
 
منابع و ماخذ :
۱-  روزنامه اطلاعات، مورخ ۹/۲/۱۳۸۷
۲- روزنامه تهران امروز مورخ ۹/۲/۱۳۸۷
۳- آرشیو روزنامه اطلاعات
۴- آرشیو حقوقی موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق بین الملل( حقوق دریاها و نظام حقوقی خلیج فارس)، ۱۳۸۱-۱۳۹۲
۵- سایت های متعدد اینترنتی.
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    24 5
    خلیج تا ابد فارس!
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    9 8
    خلیج ایران
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      4 3
      خلیج ایران دیگه چه خلیجیه؟درکدوم یک ازمنابع تاریخی معتبر اومده؟ایران اسم تاریخی که در اسناد مختلف مرتبطی در مورد خلیج فارس بهش اشاره شد رو ول کنه وخودشو از اون محروم کنه؟ اگر بر اساس یک نگاه قومیتی نسبت به واژه "فارس"این نظرو دادی(اگر در این مورد نگاهت این بوده باشه که واژه "فارس" اشاره به گروهی از مردم که فارسی که اکنون زبان رسمی ایرانه،حرف میزنند بوده باشه)،آیا به نظرت در۲۵۰۰ یا ۲۰۰۰ سال پیش چنددرصد مردم ایران زبان فارسی که اکنون زبان رسمی ایرانه رو میفهمیدن؟درقرن های بسیاری مردم بسیاری برروی زمین،کشور ایران به علاوه بخش هایی دراطراف ایران رو با نام سرزمین "پارس"یا واژه هایی شبیه به اون می شناختند.این به این معنا نیست که اکثر یا همه مردم ایران در تمام اون قرون به زبان فارسی که اکنون زبان رسمی ایرانه حرف میزدن یا این زبونو متوجه میشدن.من وقتی این نظر رو دیدم حدس زدم احتمالا از کدوم قومیت درایران هستی وطرز تفکرت نسبت به واژه "فارس" دراین مورد چجوریه.چون در ایران،اکثرا عده ای از افراد از یکی از قومیت ها(عده ایشون) اون طرز تفکر قومیتی رو تا اون حد نسبت به واژه "فارس"در "خلیج فارس" دارن
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    10 6
    وقتی آقایان در روز کوروش کبیر پاسارگاد را می بندند چه انتظاری دارید که فرهنگ و هویت ایرانی محاقظت کنند
  • ایرانی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    7 18
    خلیج فارس درست هست نه خلیج پارس. اروپایی ها برای اینکه نشون بدن ما حیوونی م به خلیجمون میگفتن پارس واین یعنی ما رو نه به عنوان یک انسان بلکه به عنوان یک سگ میشناختن پس این خیانت به خودمون که به تبعیت از اونا بگیم خلیج پارس . زنده باد ایران من
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      7 0
      پس اینجوری شد پس ما هم میگیم خلیج پارس. پارس .پارس.
    • م ش IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      8 5
      سگ پاس می کند که ریشه در پاسبانی دارد نه پارس و این غلطی رایج است که متاسفانه در کتابهای صد سال اخیر هم بوده، از کجا شروع شده مهم نیست ولی بهتر است آگاه باشیم و استفاده نکنیم. بر خلاف چیزی که می فرمایید پارس سابقه بیشتری دارد آن هم به عنوان نام کشور و نه صدای سگ(پاس، عوعو، لاو و ...) نام بین المللی ایران تا پیش از مشروطه پرشیا بوده است حتی در نقشه های تاریخی هم پرشیا است.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      4 4
      چقدر چرت و پرت گفتی
  • م ش IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    7 2
    در میان اروپائیان این کلمه ایران تنها اصطلاح جغرافیایی بود و در کتاب‌های جغرافیا دشت وسیعی را که شامل ایران و افغانستان و بلوچستان امروز باشد فلات ایران می‌نامیدند و مملکت ما را به زبان فرانسه «پرس» و به انگلیسی «پرشیا» و به آلمانی «پرزین» و به ایتالیایی «پرسیا» و به روسی «پرسی» می‌گفتند و در سایر زبان‌های اروپایی کلماتی نظیر این چهار کلمه معمول بود.
  • ایران فقط فقط اسلامی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    8 12
    پان فارس ها دشمن دیگر فرهنگ ها مانند اقوامشون اریایی های وحشی میخوان فرهنگ های دیگر را اسیمیله کنن فقط خودشون رو به عنوان فرهنگ قبول دارن
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      5 0
      با این سخنان هبستگی ایرانیان را نشانه نگیر و در زمین بیگانگان بازی نکن!
    • در پاسخ آغای ایران فگط فگط ایسلامو IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      4 0
      پان فارس رو نمیدونم از کجات درآوردی ولی فرافکنی این ترکیب برای تلافی توطئه‌ی پانترکیسم نیاز به گفتن نداره. ضمنا وحشیگری از صفات بارز قبایل شماست که بر سر مردم ارمنی و آشوری و کرمانجی و ایرانی در طول تاریخ با اجداد اهل علم و ادب خود یعنی چنگیز و تیمور و آتیلا و آغامحمدخان و ... آوردید.
    • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      4 0
      این نظرت چه ربطی به این مطلبی که در این قسمت آورده شد داره؟نکته بعد اینکه پان فارس دیگه چیه؟در ایران من تا الان ندیدم یا شاید خیلی کم دیده باشم که یک فارس زبان به خودش بگه "فارس" و منظورش از اون واژه فارسی حرف زدن بوده باشه. در ایران من تا الان واژه "فارس"برای نامیدن گروهی از مردم که به زبان فارسی حرف میزنند رو اکثرا از عده ای از غیر فارس زبانان و اکثرا از عده ای از ترک زبانان آذربایجانی (عده ایشون)شنیدم.اگر هم دیده باشم که یک فارس زبان با اون دید به خودش گفته باشه "فارس"،اکثرا به این دلیل بود که تحت تاثیر اون طرز معرفیش از عده ای از ترک زبانان آذربایجانی قرار گرفته بود.نکته بعد اینکه ۲۵۰۰ یا ۲۰۰۰ سال پیش چند درصد مردم ایران اصلا زبان فارسی که اکنون زبان رسمی ایرانه رو میفهمیدن؟اصلا ۲۰۰۰ سال پیش تقسیمات زبانی مثل الان بود؟قرن های بسیاری مردم بسیاری در جهان سرزمین ایران به علاوه بخش هایی در اطراف ایران رو با نام سرزمین پارس میشناختن.این سبک نظر دادن بی ربط و غیر منطقی و همراه با توهم توطئه و آوردن واژه ای چون "آسیمیله"به اون روش اکثرا در بین عده ای از افراد با تفکرات پانترکیسمی رایجه.
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      5 0
      ادامه پاسخ قبلیم در این قسمت:واژه "پان فارس"هم اکثرا (اکثر قریب به اتفاق) در ایران توسط عده ای از ترک زبانان(عده ایشون)گفته میشه.اما واژه پانترکیسم در کشورهای بسیاری معروفه و تفکر پانترکیسم هم وجود خارجی داره.نکته بعد اینکه متاسفانه عده ای از پانترکان با سوء استفاده از نگاه عده ای نسبت به واژه "فارس"سعی میکنند نام" خلیج فارس" رو به جای یک مفهوم ملی ، یک مفهوم قومیتی و محدودتر معرفی کنند.عده ایشون حتی سعی میکنن به زبان فارسی که یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه و در ایران الزاما متعلق به فقط یک قوم نیست، توهین کنند.عده ایشون توهین های بسیاری به ایران و قومیت های مختلفی در ایران میکنند.تو که اونطور در این قسمت با نام "ایران فقط فقط اسلامی"نظر دادی نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟نظرت در مورد رابطه جمهوری آذربایجان با اسرائیل چیه؟