پژوهشی که توسط محققان در کره جنوبی انجام شده نشان می‌دهد استفاده از پلی‌اتیلن‌گلیکول همراه با عصاره چای سبز می‌تواند زمان ماندگاری ترکیبات مؤثر این ماده را در روده افزایش داده و به فرد در کنترل وزن و قند خون کمک کند.

محبوبه عمیدی: شواهد نشان می‌دهد عصاره چای سبز می‌تواند یک ترکیب گیاهی مؤثر در کنترل وزن افراد گوناگون و تنظیم سطح گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. یه‌هیونگ پارک و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه کیمیونگ در کره جنوبی پژوهشی را ترتیب داده‌اند تا از مؤثر بودن این ماده گیاهی اطمینان حاصل کنند.

ترکیبات فعال چای سبز که مانع از جذب روده‌ای گلوکز و چربی مصرف‌شده می‌شوند، گروهی از فلاونوئیدها هستند که از ترکیب کاتچین و نمک‌های اسید گالیک که گالات نامیده می‌شوند، تشکیل شده‌اند. پارک و همکارانش پیش از این میزان لازم برای کاهش گلوکز خون در فرد را معادل دوز روزانه مصرف چای سبز اعلام کرده بودند؛ اما برای کاهش جذب روده‌ای چربی‌ها مقدار بیشتری از این ترکیبات مورد نیاز بود که می‌توانست با ورود به جریان خون فرد مقاومت سلول‌های بدن فرد را به انسولین افزایش دهد و مخصوصا در افراد چاق و دیابتی پیامدهای ناگواری به دنبال داشته باشد.

به گزارش ساینس دیلی، این محققان برای بررسی اثر چای سبز روی وزن افراد و عدم‌تحمل آنها نسبت به گلوکز، دو گروه موش‌های سالم و دیابتی را انتخاب کرده و هر دو گروه را از موادغذایی پرچرب تغذیه کردند. آنها برای اینکه مانع از ورود حجم بالایی از کاتچین‌گالات‌ها به جریان خون شوند، رزینی غیرسمی به نام پلی‌اتیلن‌گلیکول را در تغذیه گروهی از موش‌ها استفاده کردند که می‌توانست مانع از جذب روده‌ای کاتچین‌گالات و ورود آن به جریان خون شود. محققان در نهایت نتایج به‌دست‌آمده از گروه موش‌هایی را که تنها عصاره چای سبز دریافت کرده بودند با گروهی که از ترکیب آن با پلی‌اتیلن‌گلیکول تغذیه شده بودند و گروه‌های دیگری که از دو داروی شناخته‌شده برای کاهش عوارض دیابت نوع 2 استفاده کرده بودند مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌داد مصرف عصاره چای سبز به تنهایی هیچ اثر معنی‌داری روی وزن فرد یا عدم‌تحمل او نسبت به گلوکز نداشته؛ اما استفاده از آن همراه با پلی‌اتیلن‌گلیکول در هر دو گروه از موش‌ها (سالم و دیابتی با رژیم‌غذایی پرچرب) کاهش چشمگیری را در وزن بدن، مقاومت به انسولین و عدم‌تحمل گلوکز باعث شده است. پلی‌اتیلن‌گلیکول با بلوکه کردن کاتچین‌گالات در روده باعث شده بود جذب گلوکز در زمان طولانی انجام شود و اثرات به‌مراتب بهتری در کاهش وزن و عدم‌تحمل گلوکز در افراد داشته باشد.

جالب‌توجه اینکه مصرف دوز روزانه چای سبز به سادگی می‌توانست با مصرف 2 داروی شناخته‌شده در درمان بیماران دیابتی که به دیابت غیروابسته به انسولین مبتلا بودند، برابری کند.

پژوهشگران چنین نتیجه گرفته‌اند که استفاده از چای سبز همراه با پلی‌اتیلن‌گلیکول می‌تواند روند افزایش وزن و مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی کاهش دهد و به بدن آنها در تنظیم گلوکز کمک کند. علاوه بر این احتمالا می‌توان از ترکیب این دو ماده برای کاهش وزن فرد در افراد چاق یا چاق و درگیر دیابت نوع 2 استفاده کرد، بدون اینکه عوارض جانبی چندانی گریبان‌گیر آنها شود.

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 10
    شاید مصرفش با روغ مایع بتونه وزن رو کاهش بده
  • فرهاد IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    1 0
    چای سبز واقعا معجزه می کند!