مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اعتقاد دارد میزان تورم در ماه های آینده سال افزایش پیدا خواهد کرد.

تقوی در تشریح اینکه میزان تورم در ماه های آینده به چه شکلی خواهد بود اینگونه توضیح داد: « رکود تورمی که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها آغاز شده است را در نظر بگیرید. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز هم باید مورد توجه قرار گیرد. همین دو نکته حکایت از افزایش تورم در ماه های آینده خواهد داشت. » 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در بخش دیگری از توضیحات خود به ذخیره سازی کالا های اساسی به مردم اشاره کرد و گفت: « بعضا گفته می شود که یکی از دلایل افزایش میزان تورم به افزایش تقاضای شهروندان ارتباط پیدا می کند. به عبارت ساده تر شهروندان تقاضای خود را افزایش داده اند. در پاسخ به این طرز تفکر باید این را بگویم که تحت هیچ شرایطی این رفتار شهروندان تقاضای کاذب نیست. مردم به فکر مطلوبیت بیشتر هستند تا بر اساس آن بتوانند بهره بیشتری ببرند. اینکه کالا های اساسی را پیش از گران شدن و یا در مرز گران شدن خریداری می کنند و در خانه نگه می دارند کاری غیر عادی نیست. »

تقوی ادامه داد: « رفتار شهروندان در واکنش به گرانی رفتاری کاملا اقتصادی است. شما در نظر بگیرید نان یکباره بخواهد 1500 تومان شود. قاعدتا به لحاظ اقتصادی شهروندان تعداد بیشتری خریداری می کنند و آن را نگه می دارند. هر چند این رفتار می تواند برای مدت کوتاهی مصرف باشد اما به هر حال کاری اقتصادی است. به زبانی دیگر این رفتار یک نوع آینده نگری اقتصادی است. »

او اعتقاد دارد اینکه شهروندان در شرایطی که کالا های اساسی روز به روز گران تر می شود، کالا خریداری می کنند جرم نیست بلکه اشتباه آنجاست که با سیاست های غلط اقتصادی هر روز تورم بالا و بالاتر برود.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =