مادرم از قاتل پرسید پشت صحنه چه بوده‌است؛ ولی ضارب چیزی بروز نداد و گفت مخالف روحانیت بودیم و به من گفتند آقای مطهری مغز متفکر روحانیت است و به بقیه خط می‌دهد، چه کسی داوطلب زدن اوست؟ برای همین داوطلب ترور شدم.

به گزارش خبرآنلاین، چهل و هفتمین شماره کتاب هفته نگاه پنجشنبه با یادداشت ها و گفتارهایی از مرضیه برومند، سیاوش جمادی، محمدعلی بهمنی، حسین انتظامی، فاضل جمشیدی، کاظم هژیر آزاد، احمد نقیب زاده، ابراهیم حسن بیگی، توران ولی مراد، میکائیل شهرستانی، غلامعلی پورعطایی، محمد زادمهر، سعید بیابانکی، محمدرضا یوسفی و...» منتشر شد. در شماره جدید گفتگوی مفصلی با علی مطهری درباره ناگفته هایی از زندگی و مبارزات شهید مطهری، همچنین برخی رفتارهای سیاسی معاصر و تطابق با آراء این شهید انجام شده است. روایتی از ترور شهید مطهری و حرف های ضارب نیز در این گفتگو درج شده است. بخش هايي از اين گفتگو را در ادامه مي خوانيد:

- گروه فرقان در سال 1356 پس از فوت مرحوم دكتر شريعتي اعلام موجوديت كرد. ايدئولوژي آنها تركيبي از ايدوئولوژي سازمان مجاهدين خلق و افكار دكتر شريعتي بود. در پشت جزوه‌هاي خود نيز معمولا جملات كوتاهي از سران مجاهدين خلق يا دكتر شريعتي نقل مي‌كردند. اينها گروه خلق‌الساعه‌اي نبودند و قبل از ترورها، به كارهايي مانند نوشتن تفسير مادي از قرآن مشغول بودند كه به دليل گرايش ماركسيستي آنها بود. آن زمان قشر جوان دانشگاهي و بسياري از انقلابي‌ها، به ماركسيسم جاذبه داشت و برخي آن را علم مبارزه مي‌دانستند. در قرآن از ملائكه صحبت شده كه فرقان آن را به معني باد و باران مي‌دانستند. يا اژدها شدن عصاي حضرت موسي را به معني قدرت بيان مي‌دانستند و مي‌گفتند قرآن كتاب جادو و جمبل نيست.
شهيد مطهري وقتي ديد جزوات اينها در دانشگاه‌ها رواج پيدا كرده و تاثيرگذار است، انتقادهاي خود را آغاز كرد. در مقدمه چاپ هشتم علل گرايش به ماديگري، تفسيرهاي اين گروه را با لحن دوستانه نقد كرد و نوشت كه عزيزان من، تفسير كار هر كسي نيست. ولي فرقان او را تهديد به برخورد فيزيكي كرد.

- قبل از انقلاب با واسطه پيام فرستادند. بنابراين پس از پيروزي انقلاب چون به شدت مخالف استاد بودند، قرارگرفتن مطهري در رأس شوراي انقلاب براي آنها سنگين بود. فرقان تفكر اسلام منهاي روحانيت داشت. پشت جلد برخي جزوه‌هاي خود نوشتند كه آينده از آن اسلام منهاي آخوند خواهد بود. بنابراين انتخاب شهيد مطهري براي ترور، طبيعي بود.
- مادرم از قاتل پرسيد پشت صحنه چه بوده‌است؛ ولي ضارب چيزي بروز نداد و گفت مخالف روحانيت بوديم و به من گفتند آقاي مطهري مغز متفكر روحانيت است و به بقيه خط مي‌دهد، چه كسي داوطلب زدن اوست؟ براي همين داوطلب ترور شدم. او گفت در كشيك‌هاي اوليه، ديدم دختر نوجواني با چادر مشكي مي‌خواست به مدرسه برود و دلم سوخت كه درست نيست او را از داشتن پدر محروم كنم. ولي باز دوباره ياد افكار آخونديسم تبهكار افتادم و اين كار را كردم. ضارب بعدها در زندان كتاب‌هاي استاد را خوانده بود و پشيمان شده بود. گريه مي‌كرد و مي‌گفت من را ببخشيد و آتش بزنيد. خيلي هم قيافه نوراني داشت. هم‌كلاسي او مي‌گفت بچه خجالتي بود و سركلاس، رويش نمي‌شد سوال كند. صورتش سرخ مي‌شد و نمي‌توانست حرف خودش را بزند. او 26 سال داشت و از بقيه تيم مسن‌تر بود. مدتي هم در فيليپين دانشجو بود كه به ايران برگشته بود. البته عمده افرادي كه دست به جنايت مي‌زنند، مشكل روحي دارند و افراد درونگرايي هستند كه ناگهان دست به چنين كارهاي عجيبي مي‌زنند.

- در پاسخ به (پشت سر اين جريان چه كساني بودند؟) كساني بودند كه آنها را تحريك مي‌كردند. مثلا به اعلاميه‌ها و جزوات نهضت آزادي خارج كشور در سالگرد فوت دكتر شريعتي اشاره مي‌كردند كه در آن، به شهيد مطهري حمله شده و او را در قتل دكتر شريعتي شريك دانسته ‌بودند: «دست مطهري در خون دكتر شريعتي تا مرفق فرو رفته ‌است و دست او در دست رژيم است.»
آنها مي‌گفتند وقتي استاد مطهري براي استحكام پايه‌هاي نظام شاهنشاهي كتاب‌هاي خدمات متقابل اسلام و ايران و عدل الهي را نوشت، عاقبتش همين است. عده‌اي جوان چند ماه پس از فوت دكتر شريعتي اين حرف‌ها را مي‌خواندند و داغ مي‌شدند و دست به چنين كارهايي مي‌زدند.
- سابقه آقاي گودرزي اين بود كه در مدرسه آقاي شيخ حسن سعيد و شايد مدتي در مدرسه آقاي مجتهدي بود ولي از همه اين مدارس اخراجش مي‌كنند. اينها باعث شد كينه‌اي نسبت به كل روحانيت پيدا كند. آدم متعادلي هم نبود. در دادگاه كه او را مي‌ديديم، جواب‌هاي سر بالا مي‌داد. آقاي معاديخواه يا آقاي ناطق پرسيد شما در تفسير قرآن گفته‌ايد «ان الانسان لربه لكنود» يعني انسان بسيار كند است؛ در حالي كه كند، واژه فارسي است. او در جواب مي‌گفت ما بحث ايدئولوژيك نداريم! معلوم بود كه سواد نداشت.
- يكي از دلايل آنها براي ترور اين بود كه شهيد مطهري با رژيم شاه مرتبط بود و به زعم آنها، در كشتار مردم كردستان نقش داشت! پرسيديم چه ارتباطي با رژيم شاه داشت؟ گفتند چون استاد دانشگاه تهران بود و زبان انگليسي نمي‌دانست، معلوم مي‌شود كه خود رژيم او را عضو هيأت‌علمي كرده ‌است. در حالي كه شهيد مطهري استاد فلسفه اسلامي در دانشكده الهيات بود و نيازي به زبان انگليسي نداشت. مي‌گفت من از يكي از دانشجويان اين‌طور شنيده‌ام! تيم ترور مي‌گفتند دوستي شهيد مطهري با دكتر سيد‌حسين نصر نشان‌دهنده ارتباط او با دربار است. در حالي كه اين ارتباط مربوط به قبل است و از زماني كه دكتر نصر، رئيس دفتر فرح شد، ارتباط آنها قطع شد. شهيد مطهري ناراحت بود كه چرا دكتر نصر چنين كاري را پذيرفته ‌است.

شماره جدید کتاب هفته نگاه پنجشنبه را از کتابفروشی های معتبر در سراسر کشور و دکه های مطبوعاتی می توانید تهیه کنید. همچنین شماره 20 - 88557016 برای خرید و اشتراک تلفنی و شماره تماس 88101182 جهت ثبت انتقادات و پیشنهادات مخاطبان عزیز پاسخگوست.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sama IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    16 5
    سلام چند خط از مطلب مربوط به شهید مطهری رو خوندم ممنون از زحمات شما .
  • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    3 10
    تاوقتی روحانیت درصحنه باشد ومردم بشتیبانی کنند هیچ اسیبی به مملکت انشالله نمیرسد
  • صادق IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    1 0
    مجله را تهيه كردم عالي بود. مخصوصا طنز و گفنگو با علي مطهري.