فارس نوشت:

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: با توجه به اینکه ماهیت بودجه پیش‌بینی درآمد و هزینه است، بنابراین برای دولت خرج‌تراشی اضافی نداشته‌ایم.

 

 

 

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در مورد گلایه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاون وی مبنی بر خرج‌تراشی 30 هزار میلیارد تومانی نمایندگان در لایحه بودجه 92 بدون در نظر گرفتن منبع درآمدی مطمئن افزود: ماهیت بودجه پیش‌بینی درآمد و هزینه است که هر دو قسمت درآمدی و هزینه‌ای بر اساس پیش‌بینی انجام می‌شود، یعنی اگر درآمد محقق شد، آن موقع هزینه انجام می‌شود.
نماینده کرمان در مجلس گفت: بر اساس تجارب سالهای گذشته برآورد درآمدهای بودجه و پیش‌بینی هزینه‌ها انجام می‌شود، البته در بخش هزینه‌ها پیش‌بینی راحت‌تر است و امکان قطعیت و اجرای بیشتری دارد.
وی گفت: در خود بودجه هم روش مدیریت بودجه تعریف می‌شود، یعنی هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام نمی‌شود، مگر اینکه درآمد آن محقق شود، بنابراین در صورتی هزینه قطعی می‌شود که درآمد پیش‌بینی شده نیز محقق شده باشد.
پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا درصد تحقق درآمدها و هزینه‌ها با هم تفاوت ندارد، گفت: وقتی می‌گوییم از محل درآمدها پرداخت مطالبات فلان پرسنل یا فلان دستگاه انجام شود، می‌گوییم به شرط تحقق درآمد این کارها انجام شود، پس بنابراین اگر درآمد محقق نشد، آن هزینه‌ها نیز پرداخت نمی‌شود.
عضو کمیسیون اقتصادی در حکم‌های استخدامی نیز یک بندی وجود دارد که می‌گوید پس از تأمین اعتبار لازم این مزایا پرداخت خواهد شد، پس بنابراین شرط پرداخت هرگونه هزینه در بودجه تحقق درآمد حاصله است.
نماینده کرمان با اشاره به قانون بودجه سال گذشته گفت: پارسال حدود 45 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه عمرانی بود که در عمل بودجه عمرانی بر اساس تحقق درآمدها فقط 25 درصد محقق و پرداخت شد. بنابراین تعهدات دولت در مقابل بودجه عمرانی به طور میانگین 25 درصد بود.
وی در مورد گلایه معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی مبنی بر هزینه‌تراشی 30 هزار میلیارد تومانی گفت: بنابراین صحبت آقای معاون بودجه خلاف واقع است، چون هیچ تعهدی در مقابل دستگاه‌ها ایجاد نکردیم و در آنجا گفته شده است، به دولت اجازه داده می‌شود از محل درآمد کسب شده، این قدر پرداخت شود و همه این هزینه‌ها منوط به تأمین درآمد است.
پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا قبول ندارید درصد تحقق برخی از درآمدها بالا و در حد 90 درصد و درصد تحقق برخی درآمد پایین و در حد مشکوک‌الوصول است، گفت: همان گونه که گفتم هزینه‌ها به شرط تحقق درآمد است، پس پرداخت هر هزینه‌ای به شرط تحقق درآمد است، اگر دولت درآمد کسب نکرد، هزینه انجام نمی‌شود، البته قبول داریم که هزینه‌های جاری الزامات پرداخت به مراتب بیشتر از هزینه‌های عمرانی دارد، اما هرگونه هزینه باید در مقابل تحقق درآمد باشد.
*اراده دولت در تحقق درآمد مهم است
پورابراهیمی اضافه کرد: البته اراده دولت در تحقق درآمدها نیز مهم است، اگر دولت نخواهد شرکت‌های مشمول واگذاری در اصل 44 را واگذار کند، مسلما تحقق درآمد هم با مشکل روبرو می‌شود.
نماینده کرمان گفت: در لایحه دولت برای بودجه تعهدات دولت در مقابل هزینه‌ها آورده شده است و این یک نگاه الزام‌آور برای دولت است که دولت آن درآمدها را محقق کند و سپس هزینه ایثارگران و مطالبات بازنشستگان را بپردازد.
3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =