یکی از بحث های داغ امروز دنیای آی تی ، ساخت و توسعه سایتهای تجارت الکترونیکی به سبک و سیاق موسوم به Social Commerce‌ به جای e-Commerce به سبک سنتی است.

تا قبل از توسعه شبکه های اجتماعی مجازی یا همان Social networking ، خرید و فروش آنلاین با سمبل ebay و پشتوانه paypal ‌ و Moneygram‌ و ... در حال تاختن بود اما گستره شبکه های اجتماعی خیلی از فاکتورها را تحت تاثیر خود قرار داد که از آن جمله ایمیل زدن به سبک سنتی بود که حالا در شبکه هایی مانند فیس بوک و توئیتر و ... شکلی کاملا متفاوت به خود گرفته است و برخی مرگ ایمیل های سنتی را در سالهای نه چندان دور پیش بینی کرده اند.
یک رستوران، وب سایت می زند؛ منو با عکسهای شیک و پیک می گذارد، قیمتهای آنلاین را کمتر تعریف می کند، شما انتخاب می کنید /غذا را دلیوری می کند / پول را با کارت اعتباری از روی سایت پرداخت کرده اید/ غذا می آید و ...
هم شما راضی و هم رستوران صاحب سایت!
حالا سناریو را جور دیگری تعریف کنیم: با دوست خود در خیابانید، دنبال یک رستوران با ویژگی های خاص می گردید، تبلت تان یا گوشی هوشمند تان هم با شما هست/ جستجوی صوتی می کنید و می گویید رستوران ایرانی در منطقه کنزینگتون / گوشی یا تبلت شما را به رستوران مورد علاقه تان می برد و دوستانتان نزدیک شما روی گوشی خود، روی فیس بوک می توانند بفهمند که الان داخل رستوران بوده و در حال خوردن کباب هستید...
مدل اول تجارت الکترونیکی است و مدل دوم تجارت اجتماعی-الکترونیکی!
 
 
 
الگوریتم های سرچ و جستجو روز به روز هوشمند تر می شوند و در ترکیب با سایتهای شبکه های اجتماعی، کاربران on-the-move‌ را هدایت کرده و راضی نگه می دارند.
پلتفورمهای جدیدی که توسعه دهندگان نرم افزاری اخیرا دنبال آن رفته اند، مدل تجارت اجتماعی- الکترونیکی است که روز به روز نمود های عینی خود را جلوه گر می سازد.
حالا محصول شاید فیزیکی نباشد و همان asset یا دارایی دیجیتال باشد. دوباره سازمانهای حکومتی و اطلاعاتی مشتریان پر و پا قرص آن می شوند.
با توسعه تجارت اجتماعی-الکترونیکی، جوامع جدید شکل می گیرند و ساعت بازان و عتیقه بازان لندنی در کلوبهای سنتی، شکل مدرن به خود می گیرند و از حال و روز معاملات کلان خود مظلع می شوند. کدام عتیقه یا ساعت گران قیمت در کی و کجا به فروش می رود و در ساعت و روز به خصوص، آنجا گرد هم می آیند.
37 میلیون امریکایی در حوزه شکار و ماهیگیری برای تفریح خود، هر نفر سالانه 2400 دلار هزینه می کند؛ یعنی سالی حدود 90 میلیارد دلار! و سایت های مختلف فروش وسایل و ادوات وجود دارد و حالا سایتی مانند واید اوپن اسپیسس ، جامعه ای 125 هزار نفره ایجاد کرده و در حال رفتن به سوی تجارت اجتماعی- الکترونیکی است.
چرا سایت کوچکی مانند واید اوپن اسپیسس ، می خواهد استراتژی تجارت الکترونیکی خود را بازتعریف کند؟
چون می داند جامعه خریداران و کانال اجتماعی ایجاد کردن تحت وب، آینده تجارت الکترونیکی را در بر خواهد گرفت و دسترسی اجتماعی به کاربران در یک جامعه کوچک، می تواند بقای شبکه اجتماعی- الکترونیکی را تضمین کند.
از سوی دیگر همه سایتهای قد و نیم قد، دیگر نمی توانند فیس بوک یا توئیتر شوند. پس برای توسعه فعالیتهای تحت وب خود، رفتن به سوی تجارت اجتماعی-الکترونیکی را ضروری می دانند.
این حوزه در حال تکامل و شکل گیری است و باید منتظر اضافه شدن فاکتورهای فنی برنامه نویسی به آن باشیم.
(تسری این ادبیات به منطقه ایرانی وب، فعلا مایوسانه است.)
 
 
 
 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    20 1
    با این وضعیت اینترنت معلومه که پیشرفت توی این موضوع مایوسانه هست. به خصوص وقتی که قیمت گجت های اینترنتی 3 برابر شده.
  • بدون نام SE ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    2 0
    ببخشین با کدوم اینترنت؟
  • امین IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    2 0
    ممنون. در حین خواندن مطلب داشتم به این فکر می کردم که کامنت بگذارم که "در ایران وجود این مدل حالا حالا ها امکان پذیر نیست" که در خط آخر دیدم خودتان نوشته اید :) !!
  • جستار IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    1 2
    با سلام شاید در ایران هم هنوز خیلی ها از وجود مراکز و وب سایت هایی که از هفت هشت سال قبل ، اینگونه مراودات پولی الکترونیک را انجام می دهند ؛ خبر نداشته و ندارند ؟! یکی از این خدمات همان که هنگام جستجو در مباحث e_ money در ایران یافت میشود ، وب مانی و یوکش و ... است که در وب سایت هایی با هزینه ی بالایی برای مشتری های ناچار ، ارائه میشود . یعنی دلار بالاتر از قیمت صرافی ها و یا حواله های ارزی که بصورت ارتباطات شخصی با مراکزی در داغستان و ... ( بدون پرداخت ِ مالیات های مشخص ) ، هرروز رد و بدل میشود . یعنی کارها به هرصورت انجام میشود ، حالا قانونی و غیرقانونی دارد ( مانند وب سایت > وب ترانسفر در تهران و یا کرج <