کورش پارسانژاد، مصطفی اسداللهی، ابراهیم حقیقی و آیدین آغداشلو درباره پوستر جشنواره فیلم فجر ۲۷ نظر دادند

کورش پارسانژاد: پوستر امسال فکر تازه‌ای ندارد

پوستر جشنواره فیلم امسال از لحاظ اجرایی پوستری شکیل و حرفه‌ای است، اما به عقیده من به نظر نمی‌رسد خیلی خاص سینما کار شده باشد. یعنی چنین پوستری می‌تواند متعلق به جشنواره‌های دیگر با موضوعات معنوی باشد تا سینمایی. استفاده از سمبل یک جشنواره که در مورد جشنواره فیلم فجر «سیمرغ» است، فکر تازه‌ای نیست. جشنواره‌های خارجی دیگری هم بوده‌اند که پوسترشان بر اساس نماد آن جشنواره کار شده است. از نظر من بهتر بود پوستر جشنواره فیلم، سینمایی‌تر باشد و بر اساس عناصر مرتبط با سینما می‌توانست بسیار نوتر از این کار شود.

 

مصطفی اسداللهی: سیمرغ‌ها را اسیر کرده‌ایم

پوستر جشنواره امسال به اعتقاد من یک پوستر تکراری است. در واقع سال‌هاست که از این ایده ـ پرنده و سیمرغ ـ برای بیان تصویری برای چنین موضوعاتی استفاده می‌کنیم. ارتباط موضوعی این پوستر با جشنواره فیلم فجر فقط همین نشانه سیمرغ است که به نظر من با تکرار بیش از حد این پرنده در تمام زمینه‌ها، آن را واقعاً اسیر کرده‌‌ایم. این پوستر هیچ قابلیتی برای رقابت با پوسترهای خوب دنیا را ندارد. متاسفانه این سوژه های تکراری و قالب های بیانی را که سال ها مورد استفاده قرار گرفته مدام به کار می گیریم. این کار خیلی خنثی است و هیچ حرف تازه ای از گرافیک روز دنیا مطرح نمی کند. نکته دیگر اینکه، متأسفانه سال‌هاست استفاده از تایپوگرافی خط شکسته نستعلیق را در آثار گرافیکی تکرار کرده‌ایم، بدون این‌که راه توسعه و پیشرفت این خط را در گرافیک بدانیم. خط شکسته نستعلیق را «قباد شیوا» سال‌ها پیش از انقلاب، به نحوی بسیار عالی و زیبا استفاده کرد و متأسفانه الان بعد از گذشت 40 سال بدون اینکه شکل تازه ای از این تاپیوگرافی را ارائه کنیم، از آن بهره می بریم. ما از نیروهای مستعد و متخصص و تجربیات موفق کمتر استفاده می کنیم. مثلا مجموعه آثار مرحوم «مرتضی ممیز» در جشنواره فیلم تهران، بسیار ساده تر، نوتر، دقیق تر، علمی تر، درست تر و از لحاظ تفکر در ارتباط با هنر سینما و جشنواره فیلم اجرا شده بود و بسیار مایه تاسف است که بعد از گذشت این همه سال نمی‌توانیم موفقیت آن دوره‌ها تکرار کنیم.

 

ابراهیم حقیقی: سینما در این پوستر حضور ندارد

پوستر امسال از سال گذشته خیلی بهتر و آبرومندتر است، اما چیزی که من به عنوان نقص در این پوستر می‌بینم این است که سینما اصلا در آن حضور ندارد. چرا دوستان تصور کرده‌اند اگر در چنین کاری سیمرغ بکشند، یعنی سینما؟ این پوستر می‌توانست برای شب بزرگداشت شیخ عطار هم باشد و بیشتر در ارتباط با شعر و ادبیات است تا سینما. اگر کسی بی‌سواد باشد و نتواند عبارت جشنواره فیلم فجر را در آن بخواند، چطور می‌تواند تشخیص بدهد که این پوستر مربوط به یک جشنواره سینمایی است؟ در یک پوستر سینمایی باید عنصر تصویر و سینما دیده شود. اما به هر حال پوستر سالمی است و از پوستر سال گذشته به مراتب بهتر است.

 

آیدین آغداشلو: اجرایی قابل قبول، اما بی‌ارتباط

درباره این کار در دو بخش می‌توان صحبت کرد: اول به عنوان یک پوستر به تنهایی و دوم در ارتباط با هدف آن. در مورد بخش اول، این پوستر هوشمندانه کار شده، اجرای فنی قابل توجه و قابل قبولی دارد و به نظر می آید که گرافیست از توانایی مناسبی برخوردار است. اما در همین اجرا دو نکته هست که شاید قابل طرح باشد: یکی بخش تزیینی آبی رنگ اطراف سر پرنده است که بی‌مناسبت به نظر می رسد؛ نه قوت کافی دارد و نه جای مهمی را اشغال می‌کند. به نظر می‌رسد گرافیست فقط خواسته یک عنصر اسلامی را به موضوع ـ پوستر ـ خود علاوه کند. نکته دوم، به لحاظ تناسب، قسمت سر و بالای بدن پرنده قوی‌تر از پاها و دم اوست. در واقع از نظر تعادل میان بالا و پایین، این تعادل به نفع بالاست. در صورتی‌که در نگارگری قدیم ایرانی برای دم سیمرغ جای بیشتری اختصاص می‌دادند و این، جنبه تزیینی و استحکام کار را افزون می‌کرد. اما تنظیم نوشته و تعادل تصویری در این پوستر قابل قبول است.

اما در بخش دوم و این‌که این پوستر به هدف خودش وفادار مانده، بدون نوشته‌ها در دید اولیه به نظر می‌رسد می‌تواند پوستر همایش یا روی جلد «منطق الطیر» عطار باشد. به این ترتیب، پوستر فقط به کمک نوشته است که به جشنواره فجر مرتبط می‌شود. شاید اگر نشانه یا علامت دیگری هم در کار می‌آمد که آن را به سینما یا فیلم مرتبط کند، آن وقت به هدفش می‌رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۵
    18 1
    آقای آغداشلو حق مطلب رو ادا کردند..مرسی
  • سحر IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
    0 0
    باسلام من دانشجوی رشته گرافیک در دانشگاه شریعتی تهران هستم.دنبال عکس های انالیز شده و خطی داستان های معاصر ایرانی مثل :لیل و مجنون/رستم و سهراب/بیژن و منیژه و....میگردم.شدیدا احتیاج دارم.اگر لطف کنید برام ارسال کنید یا یه سایت مرتبط یا کتاب مرتبط معرفی منید خیلی خیلی خیلی ممنون میشم شاد باشید