با قانون قبلی فرزند خواندگی تنها 11درصد از کودکان بی سرپرست بهزیستی شرایط لازم را برای فرزند خواندگی دارند اما در صورت تائید قانون جدید، تعداد کودکان واجد شرایط به 50 درصد خواهد رسید.

مدیر کل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی از افزایش حدود 10 درصدی کودکان بد سرپرست و همچنین بی سرپرست در مراکز بهزیستی خبر داد.

حمیدرضا الوند در این باره توضیح داد: تعداد مراجعه و پذیرش کودکان بی سرپرست و بد سرپرست نسبت به سال گذشته افزایش داشته به طوری که بر اساس آمارها این رشد حدود 10 درصد بوده است.

مدیر کل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی در ادامه تاکید کرد: براساس آمارهای موجود سال گذشته تعداد کل کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی 21 هزار نفر بوده است که 11 هزار و 500 کودک به خانواده های جایگزین سپرده شده اند و 9 هزار و 500 کودک نیز در خانه های کودک و نوجوانان سازمان بهزیستی نگهداری می شوند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بهزیستی 85 درصد کودکان تحت پوشش مراکز و خانه های کودک بد سرپرست هستند که با قانون قبلی فرزند خواندگی تنها 11درصد از کودکان بی سرپرست تحت پوشش مراکز بهزیستی شرایط لازم را برای فرزند خواندگی دارند اما در صورت تائید قانون جدید توسط شورای نگهبان تعداد کودکان واجد شرایط به 50 درصد خواهد رسید.

الوند در مورد آمار افزایش کودکان تحت پوشش نیز اظهار داشت: در 6 ماه اول امسال نسبت به سال قبل حدود 500 کودک به تعداد کودکان افزوده شده است و این امر نیز دلایل مختلفی دارد که شاید موضوعات اقتصادی یکی از آنها باشد.

همچنین بر اساس اعلام سازمان بهزیستی والدین 3 درصد از کودکان تحت پوشش مفقود الاثر هستند و21 درصد این کودکان به دلیل عدم صلاحیت والدین، 16 درصد به دلیل جدایی والدین، 9 درصد به دلیل زندانی شدن والدین، 9 درصد نیز با توجه به سوء رفتار والدینشان در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می شوند.

21 درصد کودکان تحت پوشش به دلیل عدم صلاحیت والدینشان، 20 درصد نیز به دلیل فوت والدین و 3 درصد نیز دارای بیماری صعب العلاج هستند که در خانه های کودک و نوجوان سازمان بهزیستی نگهداری می شوند.

پیش از این حمیدرضا الوند در گفت‌وگو با خبر آنلاین با اشاره به ماده 20 کنوانسیون جهانی حقوق کودک گفته بود: براساس این ماده، دولت‌های عضو مکلفند برای کودکان فاقد سرپرست قانونی، خانواده جایگزین مناسب پیدا کنند، اما با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود و روند رو به ‌رشد تعداد کودکان فاقد سرپرست قانونی در ایران، قانون قبلی پاسخگوی این نیاز نبود و این موضوع باعث شد تا اصلاح و بازنگری قانون با جدیت بیشتری دنبال شود.

مسئولان بهزیستی معتقدند اگرچه در حال حاضر تعداد خانواده‌های متقاضی فرزند‌خواندگی از تعداد کودکان بی‌سرپرست بیشتر است اما شاید تا 10 یا 20 سال آینده این نسبت تغییر کند و نیازمند تسریع روند واگذاری فرزندان چه به طور موقت و چه به طور دائمی به خانواده‌های متقاضی باشیم.

سرپرست دفتر امور شبه‌خانواده سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که حدود 87 درصد از کودکان تحت سرپرستی این سازمان، دارای پدر یا مادر و جد پدری هستند که صلاحیت نگهداری فرزند خود را بر اساس مصادیق قانونی ندارند، گفت: بر اساس قانون فعلی، کودکانی واجد شرایط سرپرستی دائم هستند که فاقد پدر، مادر و جد پدری بوده و با گذشت سه سال از پذیرش آن‌ها در سازمان، هیچ کدام از اقوام درجه یک به عنوان ولی به سازمان مراجعه نکرده باشند.

بنا بر اعلام سازمان بهزیستی هم اکنون کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی تنها 15 درصد از فرزندان بهزیستی را تشکیل می‌دهند، و بنابراین با توجه به تغییر شرایط جامعه به نظر می‌رسد که قانون فرزندخواندگی به تنهایی پاسخگوی تحقق نیازهای کنونی نبوده و ضرورت بازنگری قانون قبلی با توجه به افزایش تعداد کودکان بی‌سرپرست و تقویت برنامه خانواده احساس می‌شود.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی نشان می‌دهند که سالانه تنها هزار کودک به خانواده‌ها واگذار می‌شود و در حال حاضر به ازای هر کودک، 5/7 خانواده متقاضی فرزند‌خواندگی تشکیل پرونده داده‌اند.

به گفته الوند، این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که براساس قوانین موجود در کشور ولایت قهری غیر قابل سلب است و 87 درصد کودکان تحت حمایت بهزیستی والدینی دارند که به علت اعتیاد، بزهکاری، انواع بیماری‌ها و یا مسایل اخلاقی به طور موقت صلاحیت سرپرستی کودک خود را از دست داده‌اند به همین دلیل امکان واگذاری سرپرستی آنها به دیگران وجود ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =