مهر نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 90 درصد کارهایی که مدنظرم بود را در مدت زمانی که در بانک مرکزی حضور داشتم، اجرایی کرده‌ام، گفت: اگر مسائل تحریم و اجرای هدفمندی یارانه‌ها نبود، تورم را به زیر 5 درصد می‌رساندم، ضمن اینکه اگر همه بگویند باید پول برداشتی از حساب بانکها را به آنها بازگردانید، این کار را خواهیم کرد.

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طی مدت مشغول به فعالیت در بانک مرکزی به عنوان رئیس کل چه کاری بوده است که انجام نداده اید؟ گفت: خوشبختانه 90 درصد کارهایی که مدنظر داشتم را اجرایی کرده ام.

وی در پاسخ به این سئوال که یکی از وعده ها کاهش نرخ تورم بود اما نرخ تورم افزایش یافت، گفت: من پیش از این اعلام کرده بودم که نرخ تورم را از 25 به 9.8 درصد تقلیل دهم که خوشبختانه این اتفاق افتاد. برهمین اساس، نرخ تورم تک رقمی شده بود اما چرا بالا رفت؟

وی ادامه داد: آیا بخشی از عوامل افزایش نرخ تورم تحریمها نبود؟ کاهش درآمدهای ارزی کاهش واردات، مسائل متفرقه تحریم، کاهش تولید داخلی و کاهش عرضه تماما عواملی بودند که ناشی از عوامل خاص خود بر روی افزایش نرخ تورم تاثیر گذاشتند.

بهمنی با طرح این سئوال که آیا اجرای هدفمندی یارانه ها تورم را افزایش نمی دهد؟ گفت: اگر تمام این شرایط این مذکور را نداشتیم به طور حتم نرخ تورم‌مان کمتر از 5 درصد بود.

تاثیرکوتاه مدت مسائل سیاسی بر قیمت سکه

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توانیم منتظر کاهش قیمت سکه باشیم؟ عنوان کرد: دلیل این که  بانک مرکزی چهار ماه زودتر اقدام به تحویل سکه های پیش فروشی کرد، این بود که تنش‌های اقتصادی موجب افزایش قیمت سکه نشود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اما هم اکنون می بینیم فردی که سکه را به نرخ 1250 هزار تومان خریداری کرده است درصورتی که 70 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند، با این حساب نرخی که باید برای یک سکه تمام بپردازد، 1325 هزار تومان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: با این نرخ، اگر این فرد بخواهد سکه خود را در بازار بفروشد ضرر خواهد کرد؛ بنابراین اعلام کردیم که این افراد در این مرحله نیز می توانند از تحویل سکه های خود انصراف دهند.

بهمنی با اشاره به نرخ طلا در بازارهای جهانی در روز پنج شنبه گذشته در حدود 1348 دلار در هر اونس، گفت: پیش بینی می شود قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یابد و بر اساس پیش بینی های اقتصاددانان نرخ طلای جهانی تا 1200 دلار هم کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این که آیا مسائل سیاسی بر افزایش نرخ سکه می تواند تاثیرگذار باشد؟ گفت: ممکن است مسائل سیاسی اثر کوتاه مدتی بر این مسائل داشته باشد؛ تاثیر سه، پنج و ده روزه اما اقتصاد تابع فرد نیست، اقتصاد کار خود را به پیش می برد و به عملکردها حساس است و بر اساس آن عمل می کند.

برداشت از حساب بانکها به حساب شخصی نرفته است

بهمنی در مورد برداشت از حساب ارزی بانکها گفت: اگر بانک مرکزی به این موضوع اعتقادی نداشت از حساب بانکها برداشت نمی کرد، این درحالی است که بانک مرکزی گزارش خود را در این خصوص به سازمانهای نظارتی ارائه کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پول برداشت شده از حساب بانکها در بخش ارزی به حسابهای شخصی واریز نشده بلکه به حساب خزانه ریخته شده است، گفت: پیش از این خبرنگاران مرتب از ما سئوال می کردند که مابه التفاوت‌های برداشت شده از محل ارزهای پرداخت شده به بانکها چه شده و به کجا رفته است؟

وی با اشاره به اینکه 80 بازرس بانک مرکزی به مدت شش ماه بر روی این موضوع بررسی کردند و در نهایت 32 هزار میلیارد ریال از حساب بانکها برداشت و به خزانه واریز شد، افزود: در واقع این مبلغ به بیت المال بازگردانده شده، کسی که ارز 1226 تومانی یا 1150 تومانی را در بازار به نرخ 1700 تومان فروخته است، باید مابه‌التفاوت را بازپس دهد. با این وجود اگر همه بگویند باید این پول را به بانکها بازگردانیم، این کار را خواهیم کرد، حتی اگر بگویند، 5 برابر آن را نیز برگردانید، این کار را انجام می دهیم.

وی در پاسخ به این سئوال که شما معتقدید این برداشت کار درستی بوده است، اظهارداشت: اگر اعتقاد نداشتیم این برداشت را انجام نمی دادیم آن طرف قضیه را باید نگاه کرد؛ کسانی که معتقد به آن نیستند نیز باید ثابت کنند که این کار درست نبوده است.

استقلال بانک مرکزی

بهمنی در مورد استقلال بر باد رفته بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی سعی در کمک به تولید از طریق تزریق ارز به واحد های تولیدی و جلوگیری از افزایش نقدینگی داشت، ما سعی کردیم واحد های تولیدی از بین نروند. می شد نرخ تورم را بیش از این کاهش داد می شد رکود مطلق ایجاد کرد و در عین حال به بانک مرکزی استقلال داد اما مفهوم استقلال این نیست باید تمام جوانب را در نظر گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی تمام منابع را به سمت تولید هدایت کرده است سال گذشته 31.7 دهم درصد از منابع به تولید اختصاص یافت. امسال نیز منابع را به سمت تولید و صنعت هدایت خواهیم کرد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    15 1
    شوخی بزرگ آقای بهمنی با نرخ تورم!
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    103 2
    فقط شعار
    • محسن IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      39 1
      شعارازيك حدي كه بگذرد ديگرعوامفريبي نام ميگيرد برادر
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    28 1
    تو خوبی بابا
  • بی نام EU ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    27 1
    پس به این نتیجه میرسیم که اول باید تحریم ها ازبین برن.........
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    86 1
    آدم کار درست تو روزای سخته که توانایییش آشکار میشه. اگر تحریم‌ها و یارانه‌ها نبودند، من اقتصاد ندان هم جای ایشان بودم تورم کم کمش زیر 10% بود!
  • امير IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    30 0
    سلام\ به نظرمن همان بهتركه 10%مابقي نظرشان رابحمدالله نتوانست انجام دهد والا واويلا ديگر چه ميشد؟
  • محمحد جواد A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    59 1
    تا جایی که من میدونم تورم خیلی پایینم نشون دهنده رشد اقتصادی کم هستش...خدا رو شکر که این تحریما تا دیروز هیچ اثری نداشت حالا یهو همه چی شد تحریم !!!!!
  • ناشناس A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    27 0
    ما نفهمیدیم تحریمها خوب بودن یا بد؟ یارانه ها خوب بودن یا بد؟
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    26 0
    خسته نباشید
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    30 0
    این90 درصدت منو کشته
  • مهدی IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    40 0
    شما که راست میگید جناب اقای بهمنی ..................................6 سال است که مردم شاهد صداقت فراوان شما هستند
  • ناشناس IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    39 0
    چه خوب می شد آمریکای جنایتکار یه سه ماهی تحریم ها را بر می داشت تا مردم متوجه می شدند چقد این آقایان مثل آب خوردن دروغ می گویند یعنی اگر تحریم ها برداشه شود دلار 1500 تومان می شود؟! زهی خیال باطل
  • بهنام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    27 0
    شعارتو عشقه اقای بهمنی
  • ایران IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    36 3
    دم آخری باز هم دروغ
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    22 1
    جناب دکتر !بهمنی چطور شد یهو میگن تا 1200 میاد پایین انس ، قبلا که فرموده بودید که 1300 آخرشه موقع فروش سکه ها رو عرض می کنم
  • محسن IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    14 1
    بهتر آدم از كارايي كه انجام داده بگه نه از كارايي كه ميخواسته انجام بده
  • تقی A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    18 1
    اقای بهمنی ایا بی ارزش کردن پول ملی هم از خواسته های شمابود که اگر بود خدا شمارا نیامرزد.
  • شهرام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    12 1
    تو خودت اصلی ترین مقصر تورمی عمو بهمنی. البته فکر کنم داری برنامه ریزی می کنی برای ریاست جمهوری 4 سال دیگه با این حرفا
  • فرناز IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    5 0
    قبل یارانه ها هم این تورم هابود فراموش نکنیمم ای کاش حرف میزدن یکم فک میکردن
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    2 0
    خوبه یک چیزی پیدا شد (تحریم) که خودته پشت ان پنهان کنی. در مورد یارانه این شمایید که دارید با پرداخت پول اجرا می کنید شما که می دونید یارانه را حداقل اینطوری پرداخت کردن ان به کشور صدمه می زند وباعث افزایش تورم است چرا زیر بار ان رفته اید . اگر به ارشیو حرفهای خودت در باره مسایل اقتصادی و پیش بینی قیمتها در مورد ارز طلا و تورم مراجعه بکنید می بینید هیچ کدام از حرفها شما درست نبوده
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    5 0
    جناب آقای بهمنی شما هشت سال وقت آنرا داشتید که در این دولت هر آنچه می خواستید انجام دهید و اکنون نتیجه آن چه شد یک کشور با این بحران تورمی و آینده ای که برای بهتر شدن آن بهای سنگینی باید پرداخت