الهام نداف: اولین سری فیلمهای انتخاباتی هشت نامزد ریاست جمهوری، شب گذشته با فیلم محمد غرضی با عنوان «سیدمحمدغرضی» به پایان رسید.
بعد از مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، فیلم تبلیغاتی یکی از موثرترین راههای تبلیغاتی به شمار میآید. دور اول پخش این فیلمها، نظرسنجیها را بالا و پایین کرد و بدون تردید نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم، ممکن است استراتژی خود را در فیلمهای دوم تغییر دهند و یا تثبیت کنند.
«سلام بر زندگی» عنوان اولین مستند محسن رضایی بود که حال و هوای سفرهای استانی و استقبال مردم را از این نامزد نمایش داد. در این فیلم بخشهایی از سخنرانیهای رضایی و دغدغههای او برای سامان دادن به معیشت مردم آورده شده بود. بخشهایی از این مستند به گفته سازندگانش حذف شده بود .
«مردم به اضافه یک» مستند تبلیغاتی سعید جلیلی بود که حسین شمقدری وظیفه ساخت آن را بر عهده داشت. در این مستند شمقدری با جلیلی به بهانه مذاکرات هستهای در استامبول همراه شد و بیشترین تصاویر مربوط به حضور جلیلی در ترکیه بود. البته فیلم یک روایت موازی را در ایران دنبال میکرد که ربط چندانی به روایت اصلی آن نداشت. البته یکی از نقاط قوت این فیلم استفاده از دوربین سینمایی بود که تصاویر خوبی را در جنگلهای شمال به مخاطب ارائه میکرد. تیم سازندگان مستند «مردم به اضافه یک» توجه چندانی به محتوای ارائه شده و کیفیت صدای این مستند نداشتند.
دومین فیلم مستند سعید جلیلی 24 ساعت قبل از نمایش به صدا و سیما نرسیده است اما نادر طالبزاده کارگردان این مستند در حال رایزنی با صدا و سیما برای نمایش این فیلم است.
«ایران من ای وطن» فیلم تبلیغاتی علیاکبر ولایتی را محمدحسین لطیفی با همراهی پنج سینماگر معتبر دیگر ساخته بود. این فیلم ایده جذابی برای روایت داشت و در آن دوربین با تمرکز بر چهره و دست های وزیر امورخارجه اسبق ایران واکنش های او را به تصاویری که در سینما میدید، نمایش میداد.
«این بهاری است که در پشت زمستان مانده» ی مستندی بود که حسین دهباشی با همراهی تیمی هنری از تمام حوزهها، ساخت آن را بر عهده گرفته بود. این فیلم بر خلاف فیلمهای دیگر روایت داشت و تا انتها شیوه درستی را برای معرفی روحانی در پیش گرفته بود. ضمن آن که استفاده از تصاویر آرشیوی و عکسهای مناسب در این فیلم، اطلاعات فراوان اما منسجم به مخاطب ارائه کرد. ترانه خوانی مانی رهنما در انتهای این فیلم نیز وجه تمایز ان با مستندهای دیگر بود.
مستند «دوباره زندگی» را بهروز شعیبی برای محمدباقر قالیباف ساخت. مستندی که به خوبی تلاشهای شهردار تهران را در مدت خدمتش نشان داد و از تصاویری استفاده کرد که نشان داد در کوتاهترین زمان ممکن شهرداری تهران مدیریت بحران را تجربه کرده است. بهروز شعیبی از صحنههای تاثیرگذار دیدار قالیباف با جانبازان استفاده کرد و همچنین اصول مستندسازی را در این فیلم به خوبی رعایت کرد.
«مرد آرام میدان» را دو تن از شاگردان غلامعلی حدادعادل به پاس قدردانی از معلمشان ساختند. این فیلم چندان تبلیغاتی نبود و برخی از صحنههای آن به نفع این نامزد ریاست جمهوری برداشت نمیشد.
مجید برزگر سازنده فیلم انتخاباتی محمدرضا عارف به خوبی از نقطه قوت این نامزد ریاست جمهوری یعنی صداقت استفاده کرده بود و مسئول بودن او در قبال مردم و علاقه وی به کانون خانواده را به رخ مخاطب کشیده بود. این فیلم با همراهی همسر عارف ساخته شده و صمیمیت ویژگی مثبت آن فیلم بود.
فیلم انتخاباتی سید محمد غرضی، آخرین فیلم نمایش داده شده از دور اول فیلمهای مستند نامزدهای ریاست جمهوری بود. اطلاعات آمده در این فیلم مستند زیر پنج دقیقه بود و همان اطلاعات به مدت 30 دقیقه و بارها در زمان نمایش فیلم تکرار شد. فیلم تبلیغاتی محمد غرضی یکی از عجیبترین فیلمهای تبلیغاتی است که تاکنون در دورههای مختلف انتخابات ریاست جمهوری ساخته شده است.
جدول زیر زمان و روز نمایش دومین سری فیلمهای تبلیغاتی هشت نامزد ریاست جمهوری را نشان میدهد. این فیلمهای از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.
نام نامزد ریاست جمهوری |
روز پخش فیلم تبلیغاتی |
زمان پخش |
سعید جلیلی |
یکشنبه 19 خرداد |
20:10 |
محسن رضایی |
یکشنبه 19 خرداد |
23:30 |
حسن روحانی |
دوشنبه 20 خرداد |
20:10 |
علیاکبر ولایتی |
دوشنبه 20 خرداد |
23:30 |
غلامعلی حدادعادل |
سهشنبه 21 خرداد |
20:10 |
محمدباقر قالیباف |
سهشنبه 21 خرداد |
23:30 |
محسن غرضی |
چهارشنبه 22 خرداد |
20:10 |
محمدرضا عارف |
چهارشنبه 22 خرداد |
23:30 |
57246
نظر شما