جلیلی چه نگاهی به اقتصاد دارد؟/ انتقاداز واردات چوب بستنی تااستفاده ازظرفیت حمل و نقل

مروری بر اظهار نظر های سعید جلیلی، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برخی شاخص های اقتصادی.

محمد هیراد حاتمی: 

سعید جلیلی که در حال حاضر دبیری شورای عالی امنیت ملی و مسئولیت پیگیری موضوع هسته‌ای ایران را بر عهده دارد و بیشتر این بعد او قابل توجه است این روز ها یکی از اصلی ترین چهره های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به حساب می آید. سعید جلیلی در بخش اقتصادی تورم، هدفمندی یارانه‌ها و مشارکت دادن مردم در اقتصاد را سه موضوع مورد تأکید خود عنوان کرده و گفته است: مهمتر از اینها چگونگی ساختار اجرایی دولت است که ظرفیت این سه اولویت را محقق کند. وی تا کنون توضیح دیگری در این خصوص ارائه نداده است. جلیلی در بخشی از گفت و گوی ویژه خبری در نقد سیاست های اقتصادی موضوع واردات چوب بستنی را پیش کشید و گفت: « در سال 90 حدود 39 میلیون دلار از آلمان چوب بستنی وارد کرده ایم و این در شرایطی است که می توانیم این را در روستاهای خودمان تولید کنیم. »

سعید جلیلی، جوان ترین کاندیدای رسایت جمهوری است، جانباز جنگ تحمیلی که تا قبل از انتخابش به عنوان مذاکره کننده ارشد اتمی ایران چندان در میان عموم مردم شناخته شده نبود و امروز هم به رغم تمامی حواشی که به دنبال کاندیداتوری اش ایجاد شده همچنان یکی از کم حرف ترین کاندیداها بوده است. البته این کم حرفی در زمینه اقتصادی بسیار پر رنگ تر بوده است.  

گفتنی است با توجه به تعیین مسئول کمیته اقتصادی می توان انتظار داشت در روزهای آینده اظهار نظرهای اقتصادی بیشتری از زبان این کاندیدا داشته باشیم، اما هنوز چیزی به عنوان یک برنامه مدون اقتصادی از این جوان با موهایی پرپشت و جو گندمی منتشر نشده است.  گفتنی است زاهدی وفا مسئول کمیته اقتصادی ستاد سعید جلیلی است.محمد هادی زاهدی وفا، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و معاون سابق وزیر اقتصاد در دولت نهم و عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در ادامه برخی از اظهار نظر های سعید جلیلی در حوزه اقتصاد طی روز های گذشته جمع آوری شده است. 

 

                     شاخص های اقتصادی

                     دیدگاه های مطرح شده

  

                        معوقات بانکی

در حال حاضر ما 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که سررسیدش گذشته است. ما وقتی می گوییم که هدفمندی منجر به تورم و نقدینگی شده است این مقدار معوقات تاثیرگذاری بیشتری دارد. در بررسی که ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت داشتیم نشان می داد که نزدیک به 11 و 4 هزار میلیارد تومان از این معوقات در دست 24 نفر است که عمدتا هم در بحث تولیدی کار نمی کنند.

  

                      عدالت اقتصادی

راهکار تحقق عدالت و پیشرفت آن است که اولا اعتقاد داشته باشیم عدالت با پیشرفت همراه است و در دیگر سو ساختارها و سازوکار مبتنی بر عدالت را پایه گذاری کنیم. برای مثال در بحث مفاسد اقتصادی و فساد 3 هزار میلیاردی که رخ داد باید سازوکار اقتصادی آن را حل کند نه اینکه با سازوکارهای امنیتی و قضایی وارد شود. دولت قبل مجلس و قوه قضاییه مدعی باشد.

  

                         حمل و نقل

در بحث حمل و نقل کشور ما موقعیت ژئوپولتیکی و ترانزیتی بسیار ارزشمندی داریم و اگر این ظرفیتی ترانزیتی را فعال کنیم و از آن استفاده حداکثری کنیم فرصت بالایی در اشتغال و درآمدهای ارزی ایجاد می کند.

 

  

                           واردات

هم اکنون که برخی تحریم ها مطرح است در سیستم اقتصادی ما این گونه است که 11 میلیارد دلار واردات برای کالاهای اساسی نیاز است و اگر بررسی کنیم می بینیم که همین را هم می توان به فرصت تبدیل کرد. کشور ایران کشور کوچکی نیست و ظرفیت فراوانی دارد و تمام این کالاها در کشور قابل تولید است و اگر اینگونه شود تهدیدها منتفی می شود و می توان با 11 میلیارد دلار اشتغال فراوانی ایجاد کرد. به دلیل کاری که در دبیرخانه[شورای عالی امنیت ملی]انجام داده ایم و روی این مسائل تحقیق کرده ایم به طوری مثال در سال 90 حدود 39 میلیون دلار از آلمان چوب بستنی وارد کرده ایم و این در شرایطی است که می توانیم این را در روستاهای خودمان تولید کنیم.

 

  

                          اشتغال و تورم

موضوع تورم و اشتغال و هدفمندی مسائل بسیار مهم و اساسی است و حوزه اقتصاد حوزه فرصت ها و تهدیدها است و برخی تهدیدها بر کشور وارد شده است و این تهدیدها اگر به نظر من به خوبی از فرصت ها استفاده شود بساری از این تهدیدها خوب به خود منتفی می شد.

               هدفمندی یارانه ها و اصل 44

باید هرچه سریع تر مراحل بعدی قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شود و قانون خوبی است و در بحث اصل 44 ظرفیت های خوبی داریم.

  

                   وابستگی به نفت

یکی از بحث هایی که مدت ها است در کشور مطرح بوده قطع وابستگی به نفت است و اگر این موضوع خوب اجرا می شد شاید ان که برخی بخواهند از ظرفیت تحریم در عرصه نفت استفاده کنند عملا منتفی می شد.

   

                 بخش خصوصی

زمانی بود که دولت خودش انحصارات را در دست داشت و مانع می‌شد که فرصت‌های اقتصادی توزیع شود و بخش خصوصی و مردم مشارک نداشتند اما در حال حاضر بهتر شده است اما امروز متاسفانه در بخش خصوصی هم انحصارطلبی وجود دارد که دور از عدالت است.

  

      اقتصاد بدون نفت/اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی راهبردی صحیح به توطئه های دشمنان نظام و فشارهای تحمیل شده به نظام است، یکی از عرصه هایی که در این سال ها به ما فشار آوردند و باید در بحث اقتصاد مقاومتی به آن توجه کنیم عرصه نفت است، اگر اقتصاد بدون نفت را رقم بزنیم یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی را محقق کرده ایم.

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    29 2
    حرف های 8 سال پیش احمدی نژاد!! باور کنین...
  • میلاد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    2 33
    رای من جلیلی
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    3 34
    با ذکر سه صلوات وبا احترام به تمامی کاندیداهای محترم من و خانواده ام به جلیلی رای میدهیم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    24 1
    می توانیم چوب بستنی را در روستاهای خودمان تولید کنیم!!!! ببخشید پس میشه بگید چرا تا حالا تو شهر هم نمتونیم " چوب بستنی " تولید کنیم؟!!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    9 4
    ایشون اصولا میخوان تمامی ظرفیت ها رو با بهره گیری از فرصت ها و نرم افزارها تبدیل به سخت افزار و از آن در جهت برطرف کردن تهدیدها استفاده کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    10 7
    ایشون اصولا میخوان تمامی ظرفیت ها رو با بهره گیری از فرصت ها و نرم افزارها تبدیل به سخت افزار و از آن در جهت برطرف کردن تهدیدها استفاده کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    22 0
    خدا رحم کند مردم شما به خدا با تحقیق و شناخت کامل رای دهید
  • م IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    26 2
    داود احمدی نژاد گفت: به نظر من آقای جلیلی همان راه احمدی نژاد را می رود و همگی باید مراقب باشند
  • عدالتخواه IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    29 2
    جلیلی و اقتصاد؟؟عجب!!!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    11 1
    دو تا پیشنهاد دارم. اول اینکه این کار را برای همه نامزدها انجام بدهید و دوم اینکه از چند اقتصاددان بخواهید که نقد خود را در رابطه با این صحبت ها بیان کنند. می توانید از نظرات تیم های کارشناسی نامزدها هم برای نقد نظرات همدیگر استفاده کنید. در آن صورت بسیار جالب می شود. این نقد کردن به نظرم خیلی مهم است چون به عنوان مثال من که نظرات آقای جلیلی را خواندم به نظرم آمد که ایشان فقط توصیفی ناقص از هر ماسله ارائه می دهند و راهکارهای چندانی ندارند می خواهم ببینم این نظر من درست است و واقعا کسانی که دستی بر آتش هم دارند چنین نظری دارند یا خیر
  • یاسر IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    25 1
    پدیده ای جدید! همان حرفهای قدیمی و ....
  • علی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    18 1
    واقعا جلیلی هیچ تخصصی در کشور داری نداره .. چرا بیدون اندیشه می خواین بهش رای بدین؟