رئیس مجلس شورای اسلامی به بازخوانی تجربه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال 84 پرداخت.

به گزارش خبررآنلاین، علی لاریجانی در گفت و گو با برنامه تلویزیونی شناسنامه در مورد انگیزه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گفت:«با انگیزه ریاست جمهوری وارد انتخابات شدم(خنده). آن زمان شرایط مختلفی داشت. بنا بود گروه هایی که اصولگرا نامیده می شوند، جمع شوند و یک نفر را معرفی کنند.»
افرادی نظم سیاسی پیدا نمی کنند
وی در واکنش به اینکه برخی می گویند علت اصلی تشتتی که بین اصولگرایان در آن سال پیش آمد، انتخاب علی لاریجانی از سوی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بود، گفت:«یک مسائل پشت صحنه وجود دارد و افرادی هستند که نظم سیاسی پیدا نمی کنند، این مشکی است که امروز هم با آن مواجه هستیم. اصولاً هر نظم سیاسی که به وجود می آید معنایش این نیست که هر انتخابی می کند، همه قبول کند. مهم این است که آیا همه آن نظم سیاسی را قبول داشتند یا خیر؟ آقای ناطق نوری رئیس این گروه بود و همه افرادی که می گفتند ما این تصمیم را قبول نداریم، عضو این شورا بودند. این گروه هفت-هشت ماه کار کردند و در نهایت من را به عنوان کاندیدای خود معرفی کردند.»

کسانی که نظم سیاسی را نمی پذیرند باید در مقابل رفتار خود پاسخگو باشند
لاریجانی افزود:«باید ببینیم آن هایی که تصمیم گرفتند اشکال دارند یا کسانی که این تصمیم را نپذیرفتند؟! پشت صحنه ای وجود داشت که باعث شد این مسائل بهم بخورد. این باعث شد پایه های نظم سیاسی بهم بخورد. جالب است که در بیرون گفتند ما با هم هستیم اما بازهم کار را بهم زدند. وقتی نظم سیاسی بهم بخورد، در ادامه هم کار بهم می خورد. این وضعیت امروز هم وجود دارد. کسانی که نظم سیاسی را نمی پذیرند باید در مقابل رفتار خود پاسخگو باشند.»

لاریجانی با بیان اینکه من همه زوایا و پشت صحنه این موضوع را می دانم، گفت:«کسی در آنجا مشتاق نبود که حتماً رئیس جمهور شود. اصرار خود ِ همین آقایان بود که می گفتند فلانی بیاید. بعد از بحث ها و مذاکرات زیاد با کاندیداهای متفاوت و درخواست تئوری ها در مورد اقتصاد و سیاست و... نمره دادند و در نهایت گفتند فلانی (لاریجانی) بیشترین نمره را کسب کرده است. اینجا بود که یک عده گفتند ما این را قبول نداریم.»

حضورم در انتخابات ریاست جمهوری را مناسب نمی دانستم
رئیس مجلس در مورد علت عدم شرکت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری هم یادآور شد:«در شرایط فعلی که من رئیس مجلس هستم، حضور در انتخابات ریاست جمهوری را مناسب نمی دانستم. در انتخابات ریاست جمهوری بگو مگوهای زیادی صورت می گیرد و این در حالی است که من فکر می کنم نهاد مجلس باید محترم شمرده شود. امام فرمودند مجلس در راس همه امور است پس قطعاً باید حرمت آن هم حفظ شود. این نماد مردم سالاری است و باید به آن احترام گذاشت. در هر صورت یک وقتی روی یک نفر اجماع می شود اما وقتی اجماع نیست، کش مکش های زیادی صورت می گیرد و من تصور کردم در این شرایط، حضور من برای مجلس مناسب نیست. ضمن اینکه آقایان مختلفی هم بودند و من نیازی برای حضور نمی دیدم و معتقدم اینگونه کارها را نباید با هوس رانی انجام داد.»

نامزدها توجه داشته باشند حرف های امروزشان تبدیل به کد می شود
لاریجانی در بخش دیگری از برنامه ارزیابی خود از وضعیت فعلی تبلیغ انتخاباتی هم گفت:«فضا در مجموع مثبت و خوب است و صدا و سیما در مجموع برنامه های خوبی را پخش می کند. فکر می کنم این مقدار تحمل در همه سیستم ها باید وجود داشته باشد که کاندیداها از وضع موجودانتقاد کنند. گردانندگان امروز هم باید تحمل نقد داشته باشند که نامزدها در موارد مختلف انتقادهای خود را بیان کنند. البته دستگاه ها هم می توانند به موقع پاسخ های خود را بیان کنند، اما فضای انتخابات همه جا به همین شکل است و مسائلی که تا امروز دیده ام، چندان عجیب نیست. در کل نامزدها در چهارچوب صحبت می کنند و مشکل خاصی وجود ندارد.»
وی ادامه داد:« نامزدها باید دقت و رعایت کنند که منافع ملی کشور در گفته هایشان مخدوش نشود. باید به این موضوع توجه داشته باشند که ممکن است حرف های امروز آن ها تبدیل به کد شود و بعدها مورد سوء استفاده قرار بگیرد.»

برجسته کردن بحث امریکا خام اندیشی است
رئیس مجلس در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد ماجرای مذاکره با آمریکا که توسط کاندیداهای مختلف مطرح می شود، گفت:«برجسته کردن بحث آمریکا تا این حد، به نظر می رسد به نوعی خام اندیشی است. صاحبنظرانی که در آمریکا حضور دارند هم این نظر را بیان می کنند که اینگونه محورسازی کردن در سیاست خارجی دول در مورد مساله آمریکا در عصر حاضر دچار یک نوع فروریختگی شده است. البته اینکه یک کسی بیاید و نظر خودش را مطرح کند، زیاد مهم نیست. نکته ای که آقا فرمودند که خیلی مهم است. کاندیداها باید خودشان را درست و با صداقت معرفی کنند. نامزدها باید به این موضوع توجه داشته باشند که همه مسائل کشور در این دو- سه هفته حل نمی شود. ما کشوری هستیم که گذشته و آینده داریم و به همین جهت عبارات و گفته ها باید پخته و سنجیده باشد و نامزدهای محترم با صداقت صحبت کنند تا به دل ها بنشیند.»

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =