۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۵

بزرگترین تولید کننده تلفن‌های همراه در دنیا، از سوی شرکت‌هایی چون اپل و گوگل آندروئید با رقابت سختی مواجه شده است. تعریف گرایش‌های جدید و ساخت فناوری‌های نوین می‌تواند کلید محکم‌سازی جایگاه آینده باشد.

فاطمه محمدی‌نژاد: فنلاند ممکن است به زمستان‌های طولانی و تاریک معروف باشد، اما در عین حال زادگاه برخی از برترین ایده‌های نوین در فناوری همراه است.

نوکیا، بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌های همراه در شهر اسپو در چند کیلومتری هلسینکی قرار دارد. مهندسین و محققین در شبه‌دهکده‌ای متشکل از ساختمان‌های شیشه‌ای با پشت‌بام‌های مثلثی زندگی می‌کنند. در این دهکده پل‌های هوایی تعبیه شده که کارکنان می‌توانند به وسیله آن‌ها و بدون تماس با سرمای قطب شمال میان ساختمان‌ها به رفت‌وآمد بپردازند.

نوکیا که چهل درصد بازار جهانی تلفن‌های همراه را از آن خود کرده، اکنون با رقابت سختی از سوی ابزارهای آی‌فون اپل و گوگل آندروئید روبروست. این شرکت در تلاش برای بازیابی خلاقیت خود، بر ساخت نسل بعدی دستگاه‌ها و خدمات همراه تمرکز کرده است. نوکیا طی دو دهه گذشته حدود 40 میلیارد یورو برای تحقیقات و توسعه هزینه کرده است و به عنوان یک پیشرو، نقش غیرقابل انکاری در عبور از مرزهای فناوری و یافتن راه‌های جدید برای مشکلات دارد.

به گزارش تلگراف، اسکار کرکمن، سرپرست بخش بررسی نیازهای مصرف‌کنندگان در شرکت نوکیا معتقد است بهترین شغل دنیا را دارد و از تحقیقات علمی و تحلیل‌ها برای فهم بهتر این مسئله استفاده می‌کند که چگونه نیازها، خواسته‌ها و تعاملات انسان می‌توانند با فناوری موبایل پاسخ داده شوند.

او برخلاف خیلی‌ها، معتقد است که شبکه‌های اجتماعی، نمی‌توانند جایگزین نیاز انسان برای صمیمیت روزانه شوند. در دنیایی از شهروندان جهانی، هنوز تمایلی برای ارتباطات و اطلاعات محلی باقی‌مانده است. با این حال او می‌گوید تا پنج سال آینده ارتباطات همراه آسان‌تر و نامحسوس‌تر می‌شوند. او انتظار تعاملات چندحسی را دارد که به همه چیز، از حرکات و اشارات تا احساسات در صدای کاربر پاسخ می‌دهد. به گفته وی باید فناوری را تقریبا به واقعیت تبدیل کرد.

کرکمن می‌گوید: «ما ممکن است بتوانیم احساسات مجازی خود را از طریق امواج رادیویی ارسال کنیم. در آین‌صورت، شما هیچ چیز جز هوا بین یکدیگر ندارید. با وجود اینکه بسیار دور از هم هستید اما احساس با هم بودن خواهید داشت.»

شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و فیس‌بوک در حال تغییر بنیادی ارتباطات و تعاملات میان افراد هستند. ما اکنون هویت‌های مختلفی داریم که با دوستانمان در گروه‌های مختلف به اشتراک می‌گذاریم و این مسئله، خود میل به تجربیات اجتماعی حتی در گذراترین لحظات را ایجاد کرده است.

کرکمن ادامه می‌دهد: «اگر در ترافیک مانده باشید، تلفن همراهتان می‌تواند در سطحی بالاتر، شما را به اشخاص اطرافتان متصل ‌کند و به شما اجازه بازی و گذران وقت بدهد. هدف ایجاد فرصت‌هایی کوتاه و موقت برای ارتباط و تعامل با دیگران است. با این حال امنیت و حریم خصوصی از نکات کلیدی هستند.»

تحقیقات در نوکیا
اگر شغل کرکمن این است که نیازهای بدست نیامده کاربران را مشخص کند، پس کار هنری تی‌ری نیز واقعیت بخشیدن به این آرزوهاست. تی‌ری مسئول مرکز تحقیقات نوکیا است و علاقه بسیاری به کشف قابلیت‌های دستگاه‌های همراه دارد.

او توجه ویژه‌ای به تعاملات لمسی دارد که بازخوردهای فیزیکی را برای کاربران فراهم می‌کند. نوکیا در حال حاضر بر روی انواع جدید فناوری ارتباط لمسی متمرکز شده که می‌توانند احساس واقعیت فزاینده‌ای در کابران ایجاد کند. تیری در این رابطه می‌گوید: «تشخیص حرکات و اشارات آسان شده و فشار نیز حس می‌شود.»

به گفته هایکی نورتا، سرپرست واحد محصولات زندگی در این شرکت، جوامع هوشمند تا سال 2015/ 1394 در مرکز زندگی ما قرار خواهند گرفت. وی ابراز داشت:« این بدان معناست که ما می‌توانیم زندگی سریع‌تری داشته باشیم و هرگز هیچ فرصتی را از دست ندهیم، چرا که ابزار و خدمات همراه یاد می‌گیرند که نیازها و خواسته‌های ما را پیش‌بینی کنند.»

بازارهای جدید و درحال توسعه
اما نوکیا تنها توجه خود را به مخاطبان غربی معطوف نکرده است. بسیاری از پروژه‌های مهم آینده نوکیا بر بازارهای جدید نظیر هند و آمریکای جنوبی متمرکز شده‌اند. ماری مک‌دوول، متصدی توسعه نوکیا می‌گوید:« ما فکر نمی‌کنیم شبکه تنها برای افراد ثروتمند باشد. شرکت در تلاش است تا یک میلیارد نفر دیگر در دنیا بتوانند از فناوری همراه استفاده کنند.»

اینجاست که نرم‌افزارها و برنامه‌ها ارزش خود را نشان می‌دهند. در چین، برنامه‌ای با عنوان شکار شغل همراه، پیام‌های کوتاهی حاوی آخرین تغییرات فهرست شغل‌ها را به ازای ماهانه مبلغ 1 دلار برای کارگران ارسال می‌کند. در آفریقا و هند، کشاورزان قادرند گزارش‌های هواشناسی را روی تلفن‌های همراه خود دریافت کنند و اطلاعات مربوط به قیمت‌های عمده‌فروشی‌ بذر و دیگر اقلام را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا مطمئن شوند بالاترین نرخ را برای محصولات خود تعیین می‌کنند. نوکیاپول هم درصدد است در کشورهایی که سیستم اقتصادی درستی ندارند یا در مناطق برو‌ن‌شهری که تسهیلات بخوبی در دسترس نیستند جایگزین بانک‌ها شود.

نورتا در این زمینه می‌گوید: «مکان‌های فیزیکی ما با اطلاعات دیجیتال تکمیل می‌شوند. ما فناوری‌های جدیدی می‌بینیم که وابستگی زندگی ما را به زمان و مکان کاهش می‌دهد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =