۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۱
پناهنده شدن یک دیپلمات سعودی به آمریکا

یک دیپلمات سعودی روز سه شنبه در اعتراض به سرکوب جنبش های اعتراضی در این کشور به ایالات متحده آمریکا پناهنده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هارون احمد رایزن سعودی در کنسولگری این کشور در شهر بوستون آمریکا روز سه شنبه در اعتراض به سرکوب شدید مخالفان در عربستان سعودی و در حمایت از زندانیان بی شمار این کشور از آمریکا درخواست پناهندگی کرد
هارون احمد این خبر را با انتشار یک نوار ویدیویی در صفحه شخصی اش در یوتیوب که دلایل پناهندگی اش را تشریح می کند اعلام کرد.
این دیپلمات عربستانی مشخصا از اعتراضات مردمی و انجمن حقوق سیاسی سعودی به رهبری دکتر محمد القحطانی و دکتر عبدالله احمد نام برده و از آنها حمایت می کند. احمد همچنین از اینکه این دو فعال حقوق مدنی به ده سال زندان محکوم شده اند ابراز تاسف کرده و دلیل پناهنده شدن خود به آمریکا را اعتراض به سرکوب ها اعلام کرده است.
از زمانیکه محمد القحطانی ، فعال حقوق مدنی در عربستان به زندان محکوم شده است نا آرامی های زیادی در گوشه و کنار عربستان در حمایت او پدید آمده است.
مجله فارین پالسی آمریکا در گزارشی به وضعیت حقوق بشر در عربستان پرداخته و نوشت که رژیم سعودی از سکوت بین‌المللی برای سرکوب و ساکت کردن مخالفان داخلی خود بهره برداری می‌کند.
چندی پیش نیز نشریه فارین پالیسی وضعیت حقوق بشر در عربستان را به بوته نقد گذاشته بود و بویژه در انتقاد به اقدامات مسئولان سعودی علیه مخالفان و فعالان حقوق بشری نوشت: اغماض و چشم پوشی جامعه بین‌المللی، رژیم سعودی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تشویق کرده است که اقداماتی را علیه فعالان حقوق بشری و مخالفان خود به منظور ساکت کردن آنها به راه بیاندازند.
این مجله افزود: در 11 ماه مارس، عبدالعزیز الحصان وکیل سعودی در جریان ملاقاتش با دو تن از بارزترین مدافعان حقوق بشر در عربستان یعنی محمد الفهد القحطانی و عبدالله الحامد شوکه شد زیرا آنها دستبند زده بودند و مسئولان زندان نیز بر بسته بودن دستهای آنها پافشاری کردند و وقتی نیز که این وکیل سعودی در صفحه خود در یکی از پایگاه‌های اجتماعی در اینترنت این وضعیت را محکوم کرد؛ مسئولان سعودی حمله شدیدی را علیه وی به راه انداختند.
به گزارش خبرآنلاین این دومین دیپلمات سعودی است که در خلال ریاست جمهوری باراک اوباما به این کشور پناهنده می شود. پیش از این علی اثیری از آمریکا تقاضای پناهندگی کرده بود اما کاخ سفید برای خشنود کردن پادشاهای عربستان درخواست او برای پناهندگی را رد کرد.
هنوز مشخص نیست که این بار آمریکا درخواست هارون احمد را پذیرفته است یا نه .

 4949

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =