احمدی مقدم در حالی از به رسمیت شناختن ازدواج موقت سخن گفته است که چند سال می شود کارشناسان اجتماعی و حقوقدانان از مطرح بودن قانون ازدواج موقت در قانون مدنی ایران انتقاد می کنند.

الناز محمدی: پس از تمام سر وصداهایی که بعد از سخنان سردار احمدی مقدم در دفاع از گسترش ازدواج موقت به پاشد، این بار مسئولان وزارت بهداشت به کمک موافقان این طرح آمده اند.

دکتر امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت در رابطه با مباحث مطرح شده مبنی بر فراهم آوردن امکان ازدواج موقت برای مردان به منظور کنترل رفتارهای پرخطر جنسی و جلوگیری از خطر ابتلای زنان به ایدز، گفته است: هر چه امکان ازدواج برای جوانان زودتر فراهم شود، می‌توانیم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله رفتارهای پرخطر جنسی موفق‌تر باشیم. معاون سلامت وزارت بهداشت، بالا رفتن سن ازدواج را از علل گسترش رفتارهای پرخطر جسنی عنوان کرده است: در حوزه سلامت بیشتر تاکید بر آن است که امکان ازدواج ساده و ارزان برای جوانان فراهم شود.

هرچند این مسئول وزارت بهداشت در ادامه گفته است:  به منظور کنترل رفتارهای پرخطر جنسی و همچنین جلوگیری از بروز موارد ایدز به ویژه در زنان، وزارت بهداشت بیشتر با ازدواج دائم موافق است. در زمینه ازدواج موقت و کوتاه مدت به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، باید کارشناسان اجتماعی نظر دهند.

عوارض بالارفتن سن ازدواج اجتناب‌ناپذیرند
دکتر امان‌الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با خبر افزایش سن ازدواج جوانان را موضوعی بین‌المللی و مربوط به همه کشورها می‌داند. این جامعه‌شناس در توضیح دلیل چنین افزایشی در کشوری مانند ایران به چهار موضوع دانشگاه، سربازی، اشتغال و تفریحات بیرون از خانه برای دختران و پسران اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین مشکل ازدواج جوانان در حال حاضر اشتغال است که باعث به‌تاخیرافتادن استقلال اقتصادی می‌شود.

قرایی مقدم با اشاره به تبعات بالارفتن سن ازدواج معتقد است: آسیب‌های اجتماعی چون فساد، فحشا، ناهنجاری‌های اجتماعی، فرار دختران، بی‌بندوباری اجتماعی، بدبینی نسبت به دولت که قادر به فراهم‌کردن امکانات نیست و در نهایت انفجار اجتماعی از تبعات بالارفتن سن ازدواج است. ضمن این‌که جامعه نیز از لحاظ فرهنگی ظرفیت پذیرش این موضوع را ندارد.

او بر این موضوع تاکید دارد که وقتی دختر و پسری در سن ازدواج نتوانند ازدواج کنند، از نظر روحی و جسمی ضربه می‌خورند. بنابراین با این اظهار نظر جدید باید باور کنیم که مسئولان دولت دهم عزمشان را برای ترویج ازدواج موقت جزم کرده اند. از سوی دیگرآمارها نشان می‌دهد ازدواج موقت در سال‌های اخیر از محبوبیت بیشتری نسبت به ازدواج دایمی برخوردار شده است.آمار ازدواج موقت در تهران و دیگر شهرهای کشور به شدت افزایش یافته است با این حال مسوولان دولتی ترجیح می‌دهند از ارایه آمارهای جزیی در این خصوص پرهیز کنند. یک مقام آگاه در سازمان ثبت احوال که خواهان عدم درج نام خود است در این خصوص به خبر می‌گوید: در ۱۲ ماه گذشته، ازدواج موقت در استان تهران حدود ۲۸ درصد بیشتر از دوره مشابه قبل به ثبت رسیده است اما با توجه به آن که بخش مهمی از این نوع ازدواج، در دفاتر رسمی ثبت نمی‌شود، دسترسی به تغییرات واقعی ازدواج موقت، کار دشواری است. این در حالی است که ازدواج موقت ثبت نشده، ممکن است پیامدهای حقوقی نامطلوبی در پی داشته باشد. این پیامدها به‌وی‍ژه در صورت تولد فرزند، شدیدتر می‌شود.

 اما علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این باره نظر دیگری دارد: « همه ما می‌دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می‌شوند و روابطی را برقرار می‌کنند که همه ما می‌دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده‌ها هم در جریان هستند. ما هم می‌گوییم باشد همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند.»

او ادامه می دهد: « در حال حاضر می‌بینیم که متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها دوستی بین دختران و پسران مرسوم شده است. حتی در حد صحبت کردن و معاشرت عادی. من می‌گویم این رابطه را بیاییم و سروسامان دهیم همین. می‌دانید که در تحریکات جنسی در جامعه ابزار متعددی پیدا کرده است. خوب است بیاییم و روش اسلامی آن را به کار بریم و دست از عرف نادرستی که برای خودمان مرسوم کرده‌ایم بر داریم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    0 0
    این عقد موقت باید به سادگی یک دوستی باشد تا مردم یا حداقل آن کسانی که می خواهند ،استقبال کنند .
  • حسن IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
    0 0
    عنوان شما کاملا درست است ازدواج موقت عامل مهمی در داشتن جامعه ای سالم است