۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۱

ایسنا نوشت:

 به دنبال اقدام اخیر محمد مرسی مبنی بر قطع کامل روابط دیپلماتیک با سوریه، وزارت خارجه روسیه با ابراز شگفتی از این امر از مقامات مصری خواست تا در این باره توضیح بیشتری بدهند.

به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش از مقامات مصری خواسته است تا در خصوص تصمیم اخیرشان برای قطع روابط کامل با سوریه توضیحات بیشتری بدهند.

وی عنوان داشت: در حالی که همه برای برگزاری نشست ژنو 2 تلاش می‌کنند، ناگهان با تصمیم مصر درباره قطع روابط با سوریه رو به رو و از این مساله بسیار غافلگیر شدیم. این تصمیم مصر بدون شک مانع از آن می‌شود که نقش مصر در تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران سوریه مثبت ارزیابی شود.

لوکاشویچ در ادامه تاکید کرد: ما از مصر خواسته‌ایم توضیحات بیشتر در این خصوص ارائه دهد و امیدواریم که به زودی مسئولان مصری دیدار کرده و در این خصوص گفت‌وگو کنیم.

پیشتر محمد مرسی رئیس جمهوری مصر اعلام کرده بود که کشورش تصمیم گرفته روابط دیپلماتیک خود را با سوریه به طور کامل قطع کرده سفارت سوریه در مصر نیز تعطیل شده است. مقامات سوریه این موضع مصر را غیر مسئولانه توصیف کردند.

وی گفت: دبیرخانه سازمان ملل مسئول ارسال دعوت برای کشورهای شرکت کننده در این نشست است نه روسیه ما از ایران دعوت نکرده‌ایم که در کنفرانس ژنو2 حضور یابد، روسیه تنها پیشنهاد برگزاری این کنفرانس را داده است.

پیشتر سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه مواضع بین‌المللی مخالف با حضور ایران در کنفرانس ژنو2 را نادرست خوانده بود.

لوکاشویچ همچنین نسبت به مشخص شدن دستورکار مقدمات برگزاری نشست سه جانبه میان نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل که قرار است 25 ژوئن جاری برگزار شود، ابراز امیدواری کرد.

وی عنوان داشت: بدون در نظر گرفتن مشکلاتی که کنفرانس بین‌المللی ژنو2 با آن رو به روست، باید اعلام کنم که روسیه از برگزاری این کنفرانس عقب نشینی نمی‌کند و اعلام می‌کنم که این پیشنهاد مطرح شده و باید عملی شود. به ویژه اینکه ما اصول و مبادی خوبی در کنفرانس ژنو1 در ژوئن 2012 در اختیار داریم که به مثابه نقشه راهی برای ژنو 2 است.

لوکاشویچ همچنین اعلام کرد که کشورش برای اعزامی نیروی حافظ صلح به منطقه اشغالی جولان به جای نیروهای اتریشی که از این منطقه خارج شده‌اند، آماده است.

وی گفت: سازمان ملل هنوز قطعنامه‌ای در این خصوص صادر نکرده است اما شرط اصلی اعزام نیروهای حافظ صلح روسی به جولان موافقت سوریه و اسرائیل و به طبع صدور قطعنامه از سوی سازمان ملل در این خصوص است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =